Ta det som en eloge! (NT)
m
m
Eftersom folk brukar påpeka sådant för mig så:Utan D&D och d20 är det en stor möjlighet att vi inte hade haft rollspel i butikerna idag, överhuvudtaget.
Nejdå. Däremot skulle jag lämna hobbyn om de var det enda som fanns.ibland har jag mina funderingar på om inte vissa hatar D&D och d20 så mycket att de hellre såg hobbyn dö än att de fanns
I'm working on it. Om folk inte hört det redan så pysslar jag på mitt spel för närvarande, coh det är 20 år före alla andra. Minst.Då borde troberg vara så stimulerad av d20 att han kan innovera oss 20 år in i rollspelens framtid!
Lägger dessutom till kommentarer för de nytillkomna:Japp, fast en del av dem är faktiskt till det bättre.
GURPS Castle Falkenstein - Har inte testat någotdera, ingen åsikt.
GURPS Traveller - Föredrar faktiskt GURPS där. Det är precis den sortens spel som GURPS verkligen skiner på.
In Nomine - Tvärsuger. Ångrar att jag köpte skiten.
GURPS In Nomine - Har inte testat. Kan inte vara sämre än originalet.
GURPS Illuminati - Vet inte vad du menar här? Är det fel att göra brädspel och rollspel på samma historiska tema? Inget annat rollspel (vad jag vet) har baserats på detta tema på ett sätt att man kan säga att spelen är besläktade annat än genom sin historiska bakgrund.
In Nomine Anime - Vet inte ens vad det är.
GURPS Deadlands - Föredrar GURPS.
GURPS Conan - Inte testat. Inte den sortens fantasy som riktigt passar GURPS.
GURPS Vampire - Föredrar GURPS.
GURPS Bunnies&Burrows - Splittrad. Det blir ett annat spel, mindre Toon och mer Watership Down. Gillar den nog bättre än originalet.
GURPS Conspiracy X - Inte testat den, men känns som perfekt för GURPS.
GURPS Mage: The Ascension - Föredrar GURPS.
GURPS Vampire: The Masquerade - Har du inte listat den en gång redan?
In Nomine var såvitt jag förstått det en direktöversättning. Det verkar rimligt i alla fall, bara folket som är skyldiga till elsystemet i Citroen kan åstadkomma ett så uppfuckat system.Och i viss mån deras omtolkningar av andra spel, mest noterbart In Nomine Satanis, som nu alltså för alltid aldrig kommer att få en vettig engelsk översättning.
GURPS är iofs väldigt BRP.Och det är rena helgerånet att kombinera Cthulhu med Cyberpunk! Och utan att använda BRP-reglerna!
Men, är det inte det som Cthulhu och In Nomine ska handla om?ONSDKA! ONDSKA! ONDSKA!
Tja, eftersom jag inte har det underlaget så provar jag att spekulera baserat på sunt förnuft och orsak-verkan.Men visst är det spekulation. Jag kan passa på att be om lite spekulation om hur allt hade sett ut om d20 inte skulle dykt upp. Gärna baserat på ovanstående underlag, självklart.
De argumenten har diskuterats i massor och är uttjatade, ibland vill man ha något nytt.Men det är inte vad du eller troberg har argumenterat för. Om ni skulle säga "d20 har förändrat villkoren för distribution på ett negativt sätt genom att..." samt "d20 riskerar att vara en bubbla, som när den spricker drar med sig resten av branschen", då börjar vi komma fram till kritk som betyder något, och kritik som vi kan tackla och försöka diskutera kring, och se om det finns något vi kan göra åt det.
AD&D hade inte tuffat vidare. Det hade dött utan förnyelsen och d20-satsningen. Det är de flesta ense om. Det var i stort sett redan ett dött spelsystem när WotC tog över.
Jag tycker du talar mot dig själv lite här...I USA spelar 50% av marknaden inte rollspel. De spelar D&D.
Jag har aldrig sett att marknaden accepterar att en nisch bara försvinner. På ett eller annat sätt så fångar andra upp det som D&D skulle tappa.Så utan D&D så loosar vi direkt 50% av marknaden. Och det är ingen djärv spekulation, och om du vill påstå att alla eller ens majoriteten som spelar D&D skulle migrera till andra rollspel om D&D försvann är det inte sunt förnuft du baserar det på. Det är blint hopp.
Men det är inte alls säkert att marknaden fyller tomrumment från DnD med en ny rollspelsprodukt.Jag har aldrig sett att marknaden accepterar att en nisch bara försvinner. På ett eller annat sätt så fångar andra upp det som D&D skulle tappa.
Nä, det är skillnad på då och nu. Du vet, det som hände förr och det som händer nu.Jag tycker du talar mot dig själv lite här...