Nekromanti Still going strong

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag såg av en händelse att allas vår kära kamrat och förkämpe Didi Örnstedt har börjat lägga ut delar av sin bok med kompletterande kommentarer på sin blogg. Intressant läsning för den som inte har haft möjlighet att ta del av den ursprungliga boken. Hon fortsätter på samma spår som tidigare verkar det som och det är rätt nedslående läsning över lag. Lyckligtvis så har hon inget större inflytande på rollspelshobbyn.

Krille

Super Moderator
Det fascinerande är att hon inte har uppdaterat sina källor. De är desamma som när De övergivnas armé skrevs, dvs från före 1997 och i de flesta fall mellan 1987 och 1992. Så hon har vare sig inflytande eller koll.

Ignorera henne. Det mår ni bäst av.

Nkari

Veteran
Re: LOL [NT]

Haha.. hon var rolig.. måste ta o skaffa den boken o läsa.. (undrar om den finns på bibblan)

Johan K

Gammal & dryg
Fasen ja, at de håler på fortfarande ja. Lite imonerande faktistk.
Är lite farchinerad över at de orkar hålla på fortfarande.

/ Johan K, som dock ska ta & läsa Piff & Puffs bok

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lånevillkor

Haha.. hon var rolig.. måste ta o skaffa den boken o läsa.. (undrar om den finns på bibblan)
Kom ihåg att läsa den PÅ biblioteket. Om du lånar den får hon pengar och det förtjänar hon inga.

/tobias

krank

Går ondskans ärenden
Re: Lånevillkor

Det enda rätta är givetvis att köpa ett begagnat exemplar. Det innebär att man stödjer att folk lämnar ifrån sig sina exemplar, det finns ett mindre exemplar som kan förgifta folks sinnen, och inga pengar går till tokarna.

Bjorn

Hero
Re: Lånevillkor

Finns ingen anledning att "mobba" tanten idag som jag ser det. Känns som att själva "debatten" är avslutad sedan länge och det är ju inte direkt svårt att avgöra vem som "vann".

Känns lite onödigt att "smutskasta" en snart sextioårig tant till studierektor för hennes visserligen ganska "udda" åsikter om ett ämne där ingen på allvar längre lyssnar på henne.

Speciellt inte som antagligen även rätt harmlös kritik från rollspelare gör henne oprortionelt illa till mods eller t.o.m.m rädd då hon ju som jag förstått TROR på vad som hon har skrivit i boken...

/Bjorn

antieck

Veteran
Måste nästan ta och tacka tanten, som 13-14 årig rollspelare blev man väldigt intresserad av Kult. Och det intresset har hållit sig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Psykoser

Känns lite onödigt att "smutskasta" en snart sextioårig tant till studierektor för hennes visserligen ganska "udda" åsikter om ett ämne där ingen på allvar längre lyssnar på henne.
Kvällstidningarna lyssnar glatt på henne varje gång en rollspelare avlider, oavsett om dödsfallet har med rollspel att göra eller om han dog av en hjärtattack medan han var ute och joggade. Korkade och dåligt underbyggda åsikter förtjänar alltid att kallas korkade och dåligt underbyggda, oavsett hur gammal tanten är och även om hon tror att det faktum att hennes korkade åsikter kritiseras innebär att SVEROKs ninjaregemente ligger i bakhåll och planerar att mörda henne när hon går till bussen.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Re: Psykoser

Kvällstidningarna lyssnar glatt på henne varje gång en rollspelare avlider, oavsett om dödsfallet har med rollspel att göra eller om han dog av en hjärtattack medan han var ute och joggade.
Är det så? Jag minns Expressens fantiserande kring "vampyrlajvmordet" för fem år sedan, men jag kan inte komma på något annat dog-av-rollspel-rykte de senaste decennierna.

Organ

Out of time, out of mind

...det faktum att hennes korkade åsikter kritiseras innebär att SVEROKs ninjaregemente ligger i bakhåll och planerar att mörda henne när hon går till bussen.
Va? Är det ninjorna som fått det uppdraget? Jag trodde att alla sveroks våta jobb inom Sverige sköttes av deras spetsnazmutanter. :gremgrin:

/Anders

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Tja, det här var inte så länge sedan ...

[/ QUOTE ]

Altså dels hade väl inte rollspel en speciellt framträdande roll i den debatt som följde på det där utan det var mest en massa ojjande över att barn sysslar med stryplekar. Dels är/var det långt ifrån självklart att man i det där fallet när man säger "rollspel" menar DoD/Kult/D&D eller ens WoW, snarare gjorde jag (och de flesta "ickegamers" som nämde historien) snarare kopplingen till "rollspel" så som en "sexuel praktik".

/Bjorn

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Klart och tydligt

Dels är/var det långt ifrån självklart att man i det där fallet när man säger "rollspel" menar DoD/Kult/D&D eller ens WoW, snarare gjorde jag (och de flesta "ickegamers" som nämde historien) snarare kopplingen till "rollspel" så som en "sexuel praktik".
Jag är helt övertygad om att det pappan och artikelförfattaren avsåg med ordet rollspel var World of Warcraft eller något annat online-rollspel och inget annat. Det finns inget i artikeln som antyder att stryplekarna skulle vara av sexuell natur, och inget som tyder på att det ska ha varit sexrollspel som avsågs.

(Sedan skäms inte kvällstidnings-"journalister" det minsta för att blanda samman olika sorters rollspel för att få dem att verka mer suspekta, men det är en helt annan fråga.)

/tobias

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Kvällstidningarna lyssnar glatt på henne varje gång en rollspelare avlider, oavsett om dödsfallet har med rollspel att göra eller om han dog av en hjärtattack medan han var ute och joggade. Korkade och dåligt underbyggda åsikter förtjänar alltid att kallas korkade och dåligt underbyggda, oavsett hur gammal tanten är och även om hon tror att det faktum att hennes korkade åsikter kritiseras innebär att SVEROKs ninjaregemente ligger i bakhåll och planerar att mörda henne när hon går till bussen.

[/ QUOTE ]

För det första är jag högst skeptisk till om detta är sant. Jag kan inte minnas att jag någonsin har läst något om dödsfall med rollspel inblandat där det inte varit fråga om "Mord", "självmord" eller lliknande och givet rollspelshobbyns storlek så torde det vara närmast en statistisk nödvändighet att ett antal rollspelare dött i bilolyckor, av sjukdommar och andra "vanliga" dödsorsaker de senaste åren.

Sedan har jag inte sagt att man inte skall bemöta hennes åsikter om/när de dyker upp i den almänna debatten. Det jag ogillar och tycker är "onödigt" är att förlöjliga henne som person. Dels känns det smaklöst och dels tycker jag att det tillskriver henne en betydelse som jag inte egentligen tror hon har.

För ärligt talat, tror du på allvar att kvällspressen behöver hennes hjälp för att skriva skandalreportage och gotta sig i andras olycka på det sättet som skedde i t.ex. Halmstadsfallet eller när den här killen ströp sig själv?

/Bjorn

Bjorn

Hero
Re: Klart och tydligt

[ QUOTE ]
Jag är helt övertygad om att det pappan och artikelförfattaren avsåg med ordet rollspel var World of Warcraft eller något annat online-rollspel och inget annat.

[/ QUOTE ]

Det är mycket möjligt att det var så de menade, det hindrar i och för sig inte läsaren att tolka det på det andra sättet.

[ QUOTE ]
Det finns inget i artikeln som antyder att stryplekarna skulle vara av sexuell natur, och inget som tyder på att det ska ha varit sexrollspel som avsågs.

[/ QUOTE ]

Om man sitter tillsammans (eller ja, i varsin ände av en webcamförbindelse) och får delvis fysiologiska delvis ömsesidiga (genom att titta på den andre) "kickar" och "lyckokänslor" av självstrypning och där man förmodligen "triggar" varandra hur kan det undgå att vara av sexuell natur?!?

För mig är den sexuella aspekten så självklar att den inte behöver nämnas. Enda anledningen man kan missa den är om man lever i den naiva vanföreställningen att "barn" är fullständigt asexuella.

/Bjorn

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

För det första är jag högst skeptisk till om detta är sant.
Jag ger dig dagens ord:

wikipedia said:
Hyperbol (grek. hyperbole "överdrift", av hyperballo "överdriva") är inom retoriken en medveten överdrift. Man tar i mer än vad som egentligen är riktigt sant. Genom att överdriva vill man öka meningens verkan.
Morgondagens ord är Litotes.

Sedan har jag inte sagt att man inte skall bemöta hennes åsikter om/när de dyker upp i den almänna debatten. Det jag ogillar och tycker är "onödigt" är att förlöjliga henne som person.
Problemet här är att hennes åsikter inte riktigt går att bemöta eftersom hennes argumentationsteknik bygger på att hon inte vågar säga något. Hon nöjer sig med att antyda samband utan att ge några riktiga argument för att de skulle vara sanna. Det är faktiskt rent bisarrt att någon kan ta en så usel debattör på allvar, men nu finns det faktiskt folk som gör det. Det enda man egentligen kan säga som svar är att hennes åsikt är löjlig eftersom den är gripen ur luften och det inte finns några stöd för den.

Sedan håller jag inte med om att någon har förlöjligat henne som person. Det är hennes åsikter som är löjliga, och de förtjänar att förlöjligas.

För ärligt talat, tror du på allvar att kvällspressen behöver hennes hjälp för att skriva skandalreportage och gotta sig i andras olycka på det sättet som skedde i t.ex. Halmstadsfallet eller när den här killen ströp sig själv?
Nej, de behöver inte hennes hjälp, men de ber gärna om den och hon ställer glatt upp och bidrar med den (fast anonymt för att öka bristen på trovärdighet lite till). Hon gjorde det senast i Halmstads-fallet där kvällstidningarna verkligen tävlade om att skämma ut sig. (Även om Expressen till slut vann en jordskredsseger.)

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Asexuella lyckokänslor (jävligt OT)

Om man sitter tillsammans (eller ja, i varsin ände av en webcamförbindelse) och får delvis fysiologiska delvis ömsesidiga (genom att titta på den andre) "kickar" och "lyckokänslor" av självstrypning och där man förmodligen "triggar" varandra hur kan det undgå att vara av sexuell natur?!?
På samma sätt som man kan sitta tillsammans (eller i varsin ände av en webcamförbindelse) och få "kickar" och "lyckokänslor" av att:

a) röka varsin joint
b) dricka alkohol
c) se FC Barcelona vinna Champions League

utan att sexualitet är inblandad på något sätt alls. Det finns faktiskt lyckokänslor som inte är av sexuell natur.

/tobias

Krille

Super Moderator
Ämnet?

Joints, alkohol eller FC Barcelona över webcam har inte mycket med Didi Örnstedt att göra. Vänligen sy ihop säcken eller ta saken på OT-forumet.