Nekromanti [Stockholm] Dungeon World-spelgrupp sökes!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Då min nuvarande spelgrupp är bakåtsträvande stofiler* undrar jag om det i Stockholm med omnejd står att uppbringa spelare intresserade av att lira lite Dungeon World.

DW är ett fristående fantasy-hack av Apocalypse World, och kan därför kategoriseras som ett samberättarspel. I det här fallet ett samberättarspel spel-med-större-spelarinflytande-än-tradrollspel** med närmast övertydliga influenser från klassiska Dungeons & Dragons.

Om någon i min nuvarande spelgrupp vill vara med och lira DW går det såklart alldeles utmärkt.

* Nä, det är de egentligen inte. Men några av dem har uttryckt stort ointresse av att spela annat än D&D och/eller dess kloner.
** För att gör Svarte faraonen glad.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hade jag bott närmre hade jag gärna varit med bara för att bevisa att *World-spelen inte har något med sådana där hippiepåfund som samberättande att göra. :gremwink:

Dante

Staff member
Svarte faraonen said:
Hade jag bott närmre hade jag gärna varit med bara för att bevisa att *World-spelen inte har något med sådana där hippiepåfund som samberättande att göra.
Jag anar ett uppseglande definitionsbråk …

Eksem

Champion
Jag måste erkänna att jag både är nyfiken på DW och dessutom behöver en kick in the pants för att läsa vidare i Apkalops World-boken. Samtidigt undrar jag förstås om jag inte borde ägna nån sorts rollspelstid åt något annat än olika former av dungeon crawling... Ah well, betrakta mig som intresseanmäld!

anth

Vetefan
Anmäler mitt intresse.
Passar på att anmäla Stövelkatten också - det var honom jag hade tänkt att kidnappa för att tvångsspelleda DW. :gremsmile:

Owlbearpig

Stövelkatten har "lovat" att spelleda ett gäng olika varianter på -world. Om han tänker delta i Dire Hipster T. Pokémons grupp istället måste jag också anmäla mitt intresse.

pjuppe

Veteran
DW är ett av de spel som jag gärna skulle vilja testa. Det verkar vara rätt tjockt med folk, men om det skulle finnas en plats över så är jag gärna med.

G

Guest

Guest
Jag blev trollad av said:
Anmäler mitt intresse.
Passar på att anmäla Stövelkatten också - det var honom jag hade tänkt att kidnappa för att tvångsspelleda DW. :gremsmile:
Jag är självfallet intresserad av att delta - så mycket som jag hype:at spelet. :gremsmile:

Är åter i Sverige efter mitt Apocalypse World-lajv den 15:e maj. Men då är jag absolut på om det går för sig.

Dante

Staff member
Roligt med så stort gensvar.

Jag har inte fått den fysiska boken ännu, så jag kommer inte att dra igång nåt nu genast.

Jag tycker att fem spelare är ganska optimalt. Jag ska klura på vilka veckodagar som passar mig bäst, så får vi se vilka som kan vara med. I värsta fall får jag väl lotta.

anth

Vetefan
Hipster T. Pokémon said:
Jag tycker att fem spelare är ganska optimalt. Jag ska klura på vilka veckodagar som passar mig bäst, så får vi se vilka som kan vara med.
Det är tio personer (inkl. dig själv).
Erfarenhetsmässigt (från stora spelgrupper) kommer ungefär hälften av alla spelare vid varje speltillfälle - vilket är ungefär 4-5 pers. :gremsmile:

Skulle du bara ha en grupp på 5 spelare skulle det baa komma 2-3 spelare vid varje speltillfälle.

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Hipster T. Pokémon said:
Jag tycker att fem spelare är ganska optimalt. Jag ska klura på vilka veckodagar som passar mig bäst, så får vi se vilka som kan vara med.
Erfarenhetsmässigt (från stora spelgrupper) kommer ungefär hälften av alla spelare vid varje speltillfälle - vilket är ungefär 4-5 pers. :gremsmile:

Skulle du bara ha en grupp på 5 spelare skulle det baa komma 2-3 spelare vid varje speltillfälle.
Din erfarenhet på stora grupper är kanske inte applicerbar på en liten grupp med disciplin?

anth

Vetefan
chrull said:
Din erfarenhet på stora grupper är kanske inte applicerbar på en liten grupp med disciplin?
Det är helt rätt.
Men ska Dante plocka ut de spelare som har disciplin av de som anmält sig i tråden får han spela solospel med sig själv. :gremlaugh:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
chrull said:
anth said:
Hipster T. Pokémon said:

Ordnung muss sein!

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
chrull said:
Det är helt rätt.
Men ska Dante plocka ut de spelare som har disciplin av de som anmält sig i tråden får han spela solospel med sig själv. :gremlaugh:
Nä. Vi skulle vara minst två.

Skulle jag sätta ihop en spelgupp bestående av okända skulle ett av kraven nog vara att man varit raid/guildledare i world of warcraft på en hyffsat hög nivå...

G

Guest

Guest
anth said:
Hipster T. Pokémon said:

Tror att om man bokar upp ett antal tider långt i förväg så borde de flesta människor med en någorlunda förutsägbar vardag kunna anpassa sig.