Nekromanti [Stockholm] Dungeon World-spelgrupp sökes!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
anth said:
chrull said:
Din erfarenhet på stora grupper är kanske inte applicerbar på en liten grupp med disciplin?
Det är helt rätt.
Men ska Dante plocka ut de spelare som har disciplin av de som anmält sig i tråden får han spela solospel med sig själv. :gremlaugh:
Nä. Vi skulle vara minst två.

Skulle jag sätta ihop en spelgupp bestående av okända skulle ett av kraven nog vara att man varit raid/guildledare i world of warcraft på en hyffsat hög nivå...
Jag har för mig att du visat intresse för minst 2 kampanjer där jag också spelat.
Jag har också för mig att jag närvarat på samtliga spelmöten i dessa kampanjer, men jag har inget minne av att ha sett dig på något av mötena. :gremsmile:

P.S.
Jag har aldrig spelat WoW så jag är inte säker på att just det var något bra krav. :gremsmile:
D.S.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stövelkatten said:
Tror att om man bokar upp ett antal tider långt i förväg så borde de flesta människor med en någorlunda förutsägbar vardag kunna anpassa sig.
Jag vet att om man bokar upp ett antal tider lååångt i förväg så kommer de flesta människor säga:
"Fan, var det IDAG vi skulle spela?"
:gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
anth said:
Stövelkatten said:
Tror att om man bokar upp ett antal tider långt i förväg så borde de flesta människor med en någorlunda förutsägbar vardag kunna anpassa sig.
Jag vet att om man bokar upp ett antal tider lååångt i förväg så kommer de flesta människor säga:
"Fan, var det IDAG vi skulle spela?"
:gremsmile:
det slipper man med regelbundenhet. "Varannan Torsdag" eller liknande. Kan man inte komma ihåg något så enkelt finns det hjälpmedel...
 
G

Guest

Guest
Mjo. Det är ju en risk. Tror vi dock haft en ganska "casual" spelstil där det liksom inte spelar nog riktig roll för storyn om någon dyker upp eller inte.
Men torsdagar udda veckor t.ex. är ju ganska lätt att hålla i huvudet.

Torsdagar udda veckor är för övrigt den absolut sämsta tid som finns för rollspel - då är det pub på mitt jobb :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
det slipper man med regelbundenhet. "Varannan Torsdag" eller liknande. Kan man inte komma ihåg något så enkelt finns det hjälpmedel...
Nu tycker jag att det är dags att blanda in Dante.
Är det tänkt att bli en lång kampanj som håller på var annan vecka i två år?
Eller blir det ett kortare äventyr som är färdigspelat på en månad?

Dessutom: väljer Dante en specifik veckodag att spela på kommer hälften av oss spelare säga att de inte kan den dagen - och problemet med för många spelare är löst automatiskt. :gremsmile:

Jag kommer själv att vara bortrest nästan varje helg under sommaren - så spel lördagar under maj-augusti är ett utmärkt val om ni inte vill ha med mig. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,985
Location
Stockholm
Nu lyckades jag dra på mig en dubbelsidig lunginflammation, och när jag är frisk från den så är det sommar och då lär väl folk börja dra i väg på semester och liknande.

Nåja. Jag föreslår ett datum när jag blivit kurant så får vi se vilka som kan.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,366
Location
Stockholm
Jag kan vara intresserad av detta beroende på när det spelas. Jag är ju trotts allt en av få som spelat två sessioner i detta spel med Dante som spelledare redan.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Anarchclown said:
Jag kan vara intresserad av detta beroende på när det spelas. Jag är ju trotts allt en av få som spelat två sessioner i detta spel med Dante som spelledare redan.
Fan va gött. Hur gick det? Nån av er kan väl skriva en stump om första intrycket?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Necross said:
Fan va gött. Hur gick det? Nån av er kan väl skriva en stump om första intrycket?
Som en av de andra som spelat två omgångar DW med Dante som spelledare:

Det är kul och i grund och botten väldigt okomplicerat. Men just eftersom det är så okomplicerat så känner jag att det är väldigt, väldigt viktigt att man följer bokens råd om att börja och sluta i fiktionen. DVS man ska aldrig säga vilket "move" man vill göra (move är "typ" handlingar) utan man ska beskriva vad man gör och vad man vill åstadkomma, sedan är det upp till spelledaren att säga vad man ska slå för (detta kräver förvisso att spelledaren har benkoll på alla moves, så viss flexibilitet är väl ett krav åt båda hållen =).

En del av er sitter säkert och skakar på huvudet och tycker att "så där ska det ju funka i alla spel" men betänk nu att jag är en sån person som GILLAR system. Jag tycker det är kul att planera vilka handlingar ("moves") jag ska göra, hur jag ska använda färdigheter och såna saker, men trots det tycker jag att DW är skitkul och att det vore ännu roligare om man just började och slutade med fiktionen (så bra betyg för DW från min sida).

Ett tips kan vara att SL klipper ihop en lista på alla speciella rollpersonsmoves och har tillgängligt, sen har man en "kodrörelse" (tex att spelaren klappar sig på huvudet när hon beskriver vad hon vill göra) som betyder att det finns en särskild rollpersonsmove som kan passa till det här. Då kan SL kolla på listan och se om hon håller med om det (Eller i det här specifika fallet: han) eller om han väljer ett annat move.

En sak som är bra att veta redan innan: det kommer att skita sig stup i kvarten. Och nu menar jag inte att folk kommer att gå och dö nödvändigtvis. Men ni kommer att tappa era vapen, facklor kommer att slockna, monster kommer att överfalla er, ni kommer bli skadade och skärrade...

En sak som kom upp sista gånger var att SL bestämde att krigaren tappade sitt vapen. Det här vapnet var visst ett "signature weapon" och var krigarens klassförmåga (jag tittade aldrig på krigarens rollformulär så jag vet inte hur det var formulerat) så spelaren kände att egentligen borde han kanske inte kunna tappa det hur som helst. Men han lyckades få tillbaka det snabbt så det blev aldrig någon riktig diskussion om det. Såna saker bör man kanske prata om innan man kör igång.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,366
Location
Stockholm
Eftersom Dante är aningen sjuk kan väl jag skriva.

Vi träffades och spelade spel när Dante bjöd in folk till ett minievent för att han var gräsänklig en helg.

Min första reaktion när vi spelade det första gången, på lördagen, var. Great, nu ska vi alltså spela tockendäringa indiespel (här en term för vad jag ser i huvudet när jag tänker på denna term, inte vad det faktiskt innebär) hela kvällen. Jag är vanligtvis inte en jättefan av indiespel nämligen, även om jag spelar dem just på konvent och liknande. Många av de jag provat på har varit saker där en session tar några timmar och sedan är spelet slut. Personligen gillar jag uppbyggnad, karaktärsutveckling och annat som jag upplever tar tid. Jag gillar också spelledare som har någon slags plan.

Hursomhelst, det var sjukt sköna människor jag lirade med. Vi var 7 spelare och 2 spelledare (i form av Dante och en senare tillkommen Simon). Jag som spelade bard gjorde misstaget att välja att vara specialiserad på döden och odöda på min motsvarande bardic knowledge. Detta tillsammans med att Rangern och Druiden hade målsättningar som handlade om att besegra vildmarkens fiender, gjorde att sessionen utspelade sig i någon slags geggig skog full med odöda och stor potential att förstöra alla fina kläder man hade.

Trotts detta kände jag att systemet hade klara fördelar. Misslyckade och halvlyckade resultat ger ofta intressanta effekter. Karaktärsutvecklingen uppmuntrar en att prova svåra saker medan karaktärens överlevnad uppmuntrar en att spela säkert. Det finns en karaktärsutveckling framöver som jag anser har ganska bra potential, även om vi aldrig kom dit. Min bard var mycket användbar som någon som underlättade för och helade folk.

En kort notis om alignment. Alignment sätter här upp mål för karaktärens agerande och begränsar det inte i övrigt. Dessa mål kan vara fruktansvärt svåra att uppnå, eller skapligt lätta, beroende på vad man väljer dock.

Dagen därpå var det dags att spela DW igen. Dante ville inte spela med samma karaktärer så vi gjorde nya. Den här gången blev det en heroisk krigare för mig. Denne var riktigt kul att spela. Vi jagade Råttkungen (Dantes påhitt) nere i kloakerna. Mer gegga, mörker och Chrulls bard fick sina finkläder förstörda, precis som min bard hade fått dagen innan.

Förutom Dantes sjukliga fascination för gegga så var det ganska kul, delvis tack vare den stora mängden framtvingad improvisation.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Rymdhamster said:
En sak som är bra att veta redan innan: det kommer att skita sig stup i kvarten. Och nu menar jag inte att folk kommer att gå och dö nödvändigtvis. Men ni kommer att tappa era vapen, facklor kommer att slockna, monster kommer att överfalla er, ni kommer bli skadade och skärrade...
Intressant. Det här låter ganska slapstick. Det är alltså "design intent"?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,932
Location
Värnhem, Malmö
Necross said:
Rymdhamster said:
En sak som är bra att veta redan innan: det kommer att skita sig stup i kvarten. Och nu menar jag inte att folk kommer att gå och dö nödvändigtvis. Men ni kommer att tappa era vapen, facklor kommer att slockna, monster kommer att överfalla er, ni kommer bli skadade och skärrade...
Intressant. Det här låter ganska slapstick. Det är alltså "design intent"?
Nu har jag inte spelat Dungeon World, men däremot Apocalypse World och Monsterhearts som har samma motor. Det har aldrig känts slapstick, snarare hotfullt.

Huvudpoängen är att man enbart slår tärningsslag i spända situationer där saker kan gå fel -- det finns alltså inget resultat som bara är "du misslyckas, inget händer". Misslyckas du kommer situationen att förvärras, lyckas du kommer situationen att förbättras. Om situationen är sådan att det inte finns några negativa konsekvenser av att lyckas kan man helt enkelt anta att rollpersonerna försöker tills de lyckas.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svarte faraonen said:
Huvudpoängen är att man enbart slår tärningsslag i spända situationer där saker kan gå fel -- det finns alltså inget resultat som bara är "du misslyckas, inget händer". Misslyckas du kommer situationen att förvärras, lyckas du kommer situationen att förbättras. Om situationen är sådan att det inte finns några negativa konsekvenser av att lyckas kan man helt enkelt anta att rollpersonerna försöker tills de lyckas.
Kan tillägga att AW/DW använder conflict resolution maskerat så de ser ut som traditionella färdighetsslag.

Man slår alltså tärningar för att se hur det slutar när man går in i en farlig situation med en fiende, inte för att se om man kan utföra momentet att svinga sitt svärd.

Monstren slår aldrig tärningsslag, bara spelarna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Arvidos MC said:
Man slår alltså tärningar för att se hur det slutar när man går in i en farlig situation med en fiende, inte för att se om man kan utföra momentet att svinga sitt svärd.
Fast i DW har man ju en skadetärning och hitpoints. Så det är just att "svinga sitt svärd" som man slår tärningar för.

Move:n heter "hack n slash" och innebär att monstret tar en skadetärning i skada om man lyckas fullständigt. Lyckas man knappt gör man skada men tar själv 1T6 i skada. Misslyckas man helt får man en XP och spelledaren får välja ett spelledarmove.

Så mycket mer tärningsslag i DW än i AW (i alla fall som vi spelade det och som jag själv också tolkade reglerna) och alltså brukar saker gå fel oftare =)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Fast i DW har man ju en skadetärning och hitpoints. Så det är just att "svinga sitt svärd" som man slår tärningar för.

Move:n heter "hack n slash" och innebär att monstret tar en skadetärning i skada om man lyckas fullständigt. Lyckas man knappt gör man skada men tar själv 1T6 i skada. Misslyckas man helt får man en XP och spelledaren får välja ett spelledarmove.
När Necross skriver slapstick så tror jag att han tänker på sådana grejer som fummeltabellen, där äventyraren inte ens kan svinga ett svärd utan att slå sig själv i huvudet.

När en spelare missar sitt hack and slash så är det förmodligen ett monster som biter honom/slår undan hans vapen/backar in honom i ett hörn, inte hans egen inkompetens.

Så slaget handlar om en farlig situation, mötet med ett monster, och hur det avlöper, och konsekvenserna följer efter den situationen. Slaget handlar inte om man klarar av att höja sitt svärd och hugga det neråt. Du tar upp hack and slash's halvträff som är ett bra exempel: Rollpersonen tar skada, inte för att han fumlar utan för att han är i en farlig situation med ett monster som försöker skada honom.

(Skadetärningen beror på fienden, behöver inte vara 1T6)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Arvidos MC said:
När Necross skriver slapstick så tror jag att han tänker på sådana grejer som fummeltabellen, där äventyraren inte ens kan svinga ett svärd utan att slå sig själv i huvudet.
Ah, okej. Nej så är det ju inte. Utan det som går snett är just att ett monster poppar upp bakom en, man måste välja om man vill hålla fast i lyktan och tappa vapnet eller tvärt om, man blir avskiljd från resten av gruppen och sånna saker. Inte fummel utan bara problem. Och det gör det liksom extra roligt. I filmer brukar ju alltid såna här saker gå snett och de kan vara svåra att få in i rollspel ibland, men här sker det liksom automatiskt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
There really is no point where DW is not "hipster/narrativism/improv-theater bullshit" pretending to be a game.
Lägger den här bara.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
弾幕 said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">There really is no point where DW is not "hipster/narrativism/improv-theater bullshit" pretending to be a game.
Lägger den här bara. </div></div>
Ajdå. Låter illa.
 
Top