Sapient said:
Om det finns någon som faktiskt tagit illa upp över att kallas "mugglare", "noid", "minion", "SLP" et.c. så är jag den förste att be om ursäkt.
Men jag ber inte om ursäkt, ifall det bara gäller vad någon *tror* att *någon annan* kanske hade *kunnat tänkas* ta illa upp av.
Hade det inte varit för att jag har en kollega som brukar gå dit, och haft ett par intressanta diskussioner med andra då jag var där förra gången, så hade jag skitit i att komma fler gånger. Hon som jag hade med i sällskap tyckte det var trevligt att vara bland folk man kunde prata rollspel och dataspel med, men är ganska anti att träffa folk så att hon gav ett "jag kanske följer med igen någon gång" var ett topp-betyg.
Och det är inte min erfarenhet att skämtsamma gäng är de som är svårast att ta sig in i. Tvärtom.
Det är lite med att skratta med eller åt, samt att skämta om sig själv eller andra. Grupper med "initieringsrit"/"hazing" mentalitet, där man skall stå ut med att bli häcklad för att bli en del av gruppen är jag totalt ointresserad av, och det är exakt så jag uppfattat flera av er efter denna tråd.
Idag är jag över 40 år, och har gjort en väldans massa saker som bygger upp ett självförtroende rätt bra. Jag har dessutom gjort den där resan in i nya sociala konstellationer ett otal gånger, så idag är det inget jag räds.
Jag är 40 själv och har jobbat som konsult sedan -95. Så jag har lärt mig att ta mig in i nya grupper relativt snabbt. Dock inte något alla har haft en möjlighet att lära sig.
Men så har det inte alltid varit. Tvärtom. För det första är jag inte alls så extrovert som man kan tro. Jag är tvärtom rätt introvert av mig. Kontakt med andra människor kostar mig mer energi än det ger. (Ju mindre grupp desto lättare.)
Skolboksbeskrivning av introvert när man talar om Mayer-Briggs Type Indicator. Introvert = kostar energi att umgås med folk; Extrovert = får energi av att umgås med folk. Enligt den beskrivningen är jag introvert också. Jag måste ladda upp batterierna för att umgås.
anth här och andra som jag spelar med, har redan lagt märke till att jag är betydligt enklare att få med till att spela än till en forumöl. Jag tvekar fortfarande om jag kommer att orka, när det är mycket nya folk.
Så mycket folk som det var sist tycker jag blir jobbigt även om man känner alla. Hög ljudvolym och syrefattigt...
För det andra har jag inte alltid haft gott självförtroende. Länge var det så att jag hatade att komma först. Först till en föreläsning till exempel. Även om det var samma sal där föreläsningarna alltid var klockan tre på tisdagar, hade jag så dåligt självförtroende att jag gick därifrån och oroade mig för att jag var på fel ställe. Jag förutsatte ju att det var fel *på mig* i sådana lägen.
Med det i åtanke, tänk dig att du på den tiden varit relativt ny på forumet, varit på en forumsöl eller kanske funderade på att gå på din första, och sett den ovanstående diskussionen. Hade du då sett det positivt?
Ändå, från första början tycker jag att de sällskap där jag kommit med lättast och snabbast, har varit de som haft mycket humor - och skämtat om alla möjliga saker.
Ett enstaka skämt kan alltid slå fel, kan alltid tas ur sitt sammanhang eller råka beröra en öm punkt hos någon.
Men bortsett från det. Humor = värme och öppenhet.
Jag håller med, under förutsättning vems bekostnad humorn är på.
De ställen där människor varit allvarliga och humorlösa, har jag alltid upplevt som kalla, slutna och betydligt svårare att tränga mig in i. Det har ofta kostat mer energi än jag kunnat uppbjuda, så jag har gått därifrån.
Huva, jag hoppas verkligen inte att mitt deltagande i denna tråd tolkas som som att humorn skall skippas och det skall vara allvarligt.
Jag har varit registrerad på detta forum i mindre än ett år. Här har jag snabbt kommit in i gemenskapen. Bland annat därför att atmosfären är så skönt avslappnad.
Det finns dussintals forum på nätet där jag varit reggad i massor av år, utan att säga ett pip. Ofta för att det saknas ventiler där jag kan se hur människor i gruppen är när de är som mest sig själva (dvs. skämtar och skrattar).
Det är mina erfarenheter. YMMV.
Låter som om vi är rätt överens