Nekromanti [Stockholm] Forumsöl på BA, fredag den 17 feb

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
Förra forumsölen dök det upp ett par icke-forumiter - och vi funderade på vad vi skulle kalla dem (icke-forumiter låter så tråkigt).
Har ni några förslag?
»Normies« såklart. Samtliga definitioner passar ju …

Sapient

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
anth said:
Radioaktiv said:
Istället för att förinta dem skulle vi väl kunna kalla dem för vilsna själar, och så frälser vi dem? :gremsmile:
Ja! För med "frälsa" menar du väl "bränna på bål"?...
Det eller påla.
Dom är minions. De ska stå mellan dörren och biblioteket, så att när Velociraptorerna överraskande rusar in blir de upptagna med att slita dessa minions i stycken och vi kan smita ut genom köket!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Sapient said:
Spider Jerusalem said:
anth said:
Radioaktiv said:
Istället för att förinta dem skulle vi väl kunna kalla dem för vilsna själar, och så frälser vi dem? :gremsmile:
Ja! För med "frälsa" menar du väl "bränna på bål"?...
Det eller påla.
Dom är minions. De ska stå mellan dörren och biblioteket, så att när Velociraptorerna överraskande rusar in blir de upptagna med att slita dessa minions i stycken och vi kan smita ut genom köket!
Bra plan.

Lupus Maximus

Tekniker
Med tanke på att en av de som inte var registrerade här på forumet var i sällskap med någon som är registrerad; hur intelligent är denna diskussion?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Lupus Maximus said:
Med tanke på att en av de som inte var registrerade här på forumet var i sällskap med någon som är registrerad; hur intelligent är denna diskussion?
Ungefär lika som att beskriva sin lem följande "Lite större än en 1 årings vänster arm".

Dante

Staff member
Lupus Maximus said:
Inte speciellt.

Men det tror jag heller inte var syftet. Jag läser den i alla fall som vore den skriven med glimten i ögat.

Lupus Maximus

Tekniker
Dante said:
Inte speciellt.

Men det tror jag heller inte var syftet. Jag läser den i alla fall som vore den skriven med glimten i ögat.
Syfte och verkan sammanfaller inte alltid.

Nu råkar, i det specifika fallet, den som inte var registrerad vara totalt ointresserad av forum och kommer knappast se tråden, utan föredrar att prata rollspel och dataspel via icke-textbaserad form; och den som är registrerad förväntar sig en viss mängd personer som ... uppför sig som ovan. Så om det inte fanns andra "icke-forumiter" där så var ingen större skada skedd.

Nåja, det riktigt positiva är att i fortsättningen behöver jag bara länka till denna tråd då jag vill poängtera min syn om varför rollspelande är så pass marginaliserat.

Eksem

Champion
Det är en ironisk och medvetet stendum diskussion, som pågår ganska djupt i det internskämtande, självrefererande och självironiska träsket. Jag är helt övertygad om att ingen är intresserad av att hålla någon ute från dylika tillställningar, och det är förstås mycket olyckligt om någon läser in något sådant.

Lupus Maximus

Tekniker
Eksem said:
Det är en ironisk och medvetet stendum diskussion, som pågår ganska djupt i det internskämtande, självrefererande och självironiska träsket. Jag är helt övertygad om att ingen är intresserad av att hålla någon ute från dylika tillställningar, och det är förstås mycket olyckligt om någon läser in något sådant.
Ja, det är ju tur att alla som är intresserade av rollspel har starkt självförtroende och lätt för att "bryta in" i nya sociala grupper, så att det är minimal risk att något sådant läses in... ;-)

Dante

Staff member
Lupus Maximus said:
Nåja, det riktigt positiva är att i fortsättningen behöver jag bara länka till denna tråd då jag vill poängtera min syn om varför rollspelande är så pass marginaliserat.
Jag vågar påstå att viljan att definiera »vi och dem« gäller alla smala subkulturer.

Lupus Maximus

Tekniker
Dante said:
Jag vågar påstå att viljan att definiera »vi och dem« gäller alla smala subkulturer.
Det är inte direkt något som jag ser är begränsat till subkulturer.

Om fördelarna med att skapa gemensamhet, via att definiera "vi", någonsin övervägt nackdelarna med de konflikter som kommer från att definiera "dem" är i och för sig en intressant diskussion; dock en som jag i sådana fall tar på annat ställe än i en tråd för att planera en pub-träff. :gremsmile:

anth

Vetefan
Lupus Maximus said:
Dante said:
Det är inte direkt något som jag ser är begränsat till subkulturer.

Om fördelarna med att skapa gemensamhet, via att definiera "vi", någonsin övervägt nackdelarna med de konflikter som kommer från att definiera "dem" är i och för sig en intressant diskussion; dock en som jag i sådana fall tar på annat ställe än i en tråd för att planera en pub-träff. :gremsmile:
Jag föreslår att vi bildar den nya subgruppen "forumsölarna",
där "vi" definieras som vi forumiter som går på forumsöl,
och "de" definieras som de forumiter som inte går på forumsöl,
och icke-forumiter omnämns "de som inte ska nämnas vid namn". :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Ett kortnamn för icke-forumiter blir då, med andra ord, Voldermorts?

Übereil, voldies om man vill ha det ännu kortare

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Jag förstod iofs ironin i det hela, men vill för ordningens skull påtala att jag också reagerade på tonen, som gjorde mig rätt obekväm.

Arfert

Facit
Eksem said:
anth said:
Vi vill också berätta att vi har blivit handikappanpassade! Detta betyder att numera får alla OSG-spelare låna gratis rollatorer i baren.
Sååå... gammal... *host*

Jag hoppas, hoppas, hoppas att jag kan i vilket fall!
Äger en rollator, som jag knallade runt med ganska exakt för ett år sen +/- några månader..

Sapient

Swashbuckler
Lupus Maximus said:
Ja, det är ju tur att alla som är intresserade av rollspel har starkt självförtroende och lätt för att "bryta in" i nya sociala grupper, så att det är minimal risk att något sådant läses in... ;-)
Om det finns någon som faktiskt tagit illa upp över att kallas "mugglare", "noid", "minion", "SLP" et.c. så är jag den förste att be om ursäkt.

Men jag ber inte om ursäkt, ifall det bara gäller vad någon *tror* att *någon annan* kanske hade *kunnat tänkas* ta illa upp av.

Och det är inte min erfarenhet att skämtsamma gäng är de som är svårast att ta sig in i. Tvärtom.

Idag är jag över 40 år, och har gjort en väldans massa saker som bygger upp ett självförtroende rätt bra. Jag har dessutom gjort den där resan in i nya sociala konstellationer ett otal gånger, så idag är det inget jag räds.

Men så har det inte alltid varit. Tvärtom. För det första är jag inte alls så extrovert som man kan tro. Jag är tvärtom rätt introvert av mig. Kontakt med andra människor kostar mig mer energi än det ger. (Ju mindre grupp desto lättare.)

anth här och andra som jag spelar med, har redan lagt märke till att jag är betydligt enklare att få med till att spela än till en forumöl. Jag tvekar fortfarande om jag kommer att orka, när det är mycket nya folk.

För det andra har jag inte alltid haft gott självförtroende. Länge var det så att jag hatade att komma först. Först till en föreläsning till exempel. Även om det var samma sal där föreläsningarna alltid var klockan tre på tisdagar, hade jag så dåligt självförtroende att jag gick därifrån och oroade mig för att jag var på fel ställe. Jag förutsatte ju att det var fel *på mig* i sådana lägen.

Ändå, från första början tycker jag att de sällskap där jag kommit med lättast och snabbast, har varit de som haft mycket humor - och skämtat om alla möjliga saker.

Ett enstaka skämt kan alltid slå fel, kan alltid tas ur sitt sammanhang eller råka beröra en öm punkt hos någon.

Men bortsett från det. Humor = värme och öppenhet.

De ställen där människor varit allvarliga och humorlösa, har jag alltid upplevt som kalla, slutna och betydligt svårare att tränga mig in i. Det har ofta kostat mer energi än jag kunnat uppbjuda, så jag har gått därifrån.

Jag har varit registrerad på detta forum i mindre än ett år. Här har jag snabbt kommit in i gemenskapen. Bland annat därför att atmosfären är så skönt avslappnad.

Det finns dussintals forum på nätet där jag varit reggad i massor av år, utan att säga ett pip. Ofta för att det saknas ventiler där jag kan se hur människor i gruppen är när de är som mest sig själva (dvs. skämtar och skrattar).

Det är mina erfarenheter. YMMV.

anth

Vetefan
Lupus Maximus said:
Och jag blir den andre som ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.

Å andra sidan vill jag påpeka ett par saker om forumsölen.

Forumsölen är INTE en plats dit seriösa rollspelare går för att diskutera djupa rollspelsteorier.

Forumsölen är INTE en plats man går till om man vill supa sig full.

Jag vet faktiskt inte hur vi ska göra för att få folk som inte varit på forumsöl att förstå detta.

Däremot ÄR forumsölen en plats för nördar att ta sig ett par öl för att diskutera om och skratta åt nördiga saker med utgångspunkt från vårt gemensamma intresse, rollspel.

Om någon går på forumsöl i tron att det är något annat kommer de att bli djupt besvikna.

Dante

Staff member
Lupus Maximus said:
Här var vi fördomsfria … :gremwink:

gizmo

temporary sunshine
Alltså - nästa forumsöl du dyker upp till får du en kram för det där.

Sedan får vi se hur mitt eget självförtroende väljer att tolka det om du nu inte dyker upp :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth said:
Forumsölen är INTE en plats man går till om man vill supa sig full.
Wut? Vem har bestämt det? Rent traditionellt (vi har ju faktiskt haft forumsöl i drygt tio år nu) så har vi varit många som tyckt att dessa tillställningar är alldeles utmärkta tillfällen att bli svinfulla på.