Nekromanti [Stockholm] Forumsöl på BA, fredag den 17 feb

G

Guest

Guest
Ja, det är ju mer än en gång man vaknat upp efter en forumsöl med en girigt bankande dvärgklan i huvudet... You getz the drunk drinking with ze nerds, speciellt Konrad Konvalj. Jävlar vad bakis jag var efter forumsölen han närvarade vid. Märkligt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vitulv said:
[…] vi har ju faktiskt haft forumsöl i drygt tio år nu […]
Nästa exakt nio. 7 februari 2013 är det tioårsjubileum.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
Forumsölen är INTE en plats man går till om man vill supa sig full.
Emfatiskt medhåll! Hur skulle det se ut om någon blev … blev berusad?

:gremwhistle:

anth

Vetefan
Vitulv said:
anth said:
Wut? Vem har bestämt det? Rent traditionellt (vi har ju faktiskt haft forumsöl i drygt tio år nu) så har vi varit många som tyckt att dessa tillställningar är alldeles utmärkta tillfällen att bli svinfulla på.
Jag påstår inte att forumsölen är en nykterhetstillställning - men om vi ser på forumsölen under det senaste året har det varit lungna tillställningar och antalet svinfulla tror jag att jag kan räkna på ena handens fingrar.
De flesta brukar hålla sig inom det område som kallas "salongsberusad".

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Dante said:
Vitulv said:
[…] vi har ju faktiskt haft forumsöl i drygt tio år nu […]
Nästa exakt nio. 7 februari 2013 är det tioårsjubileum.
AAAARFH!! DÅ FÖLL JU HELA MIN POÄNG!!!

Vitulv

anth said:
Vitulv said:
anth said:
Wut? Vem har bestämt det? Rent traditionellt (vi har ju faktiskt haft forumsöl i drygt tio år nu) så har vi varit många som tyckt att dessa tillställningar är alldeles utmärkta tillfällen att bli svinfulla på.
Jag påstår inte att forumsölen är en nykterhetstillställning - men om vi ser på forumsölen under det senaste året har det varit lungna tillställningar och antalet svinfulla tror jag att jag kan räkna på ena handens fingrar.
De flesta brukar hålla sig inom det område som kallas "salongsberusad".
Vad är det här för dumheter, det är tydligt att min frånvaro har degenererat hela traditionen. Jag är synnerligen besviken på Dante, som brukar vara en föregångsman vad det gäller att dynga ned sig fullständigt.

gizmo

temporary sunshine
Då blir det väl firande med bara nio öl per person den här gången. Fast… kanske räcker det..

anth

Vetefan
gizmo said:
Då blir det väl firande med bara nio öl per person den här gången. Fast… kanske räcker det..
För Vitulv? :gremooo:
Nää, det tror vi inte på... :gremlaugh:

Vitulv

anth said:
gizmo said:
För Vitulv? :gremooo:
Nää, det tror vi inte på... :gremlaugh:
Haha, nio öl brukar inte vara några större bekymmer, det medges. Men då jag för närvarande studerar så kan jag inte riktigt försvara ölkonsumtion på BA, då drickat är ungefär dubbelt så dyr som på mina favoritpubbar i stan :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
Sapient said:
Om det finns någon som faktiskt tagit illa upp över att kallas "mugglare", "noid", "minion", "SLP" et.c. så är jag den förste att be om ursäkt.

Men jag ber inte om ursäkt, ifall det bara gäller vad någon *tror* att *någon annan* kanske hade *kunnat tänkas* ta illa upp av.
Hade det inte varit för att jag har en kollega som brukar gå dit, och haft ett par intressanta diskussioner med andra då jag var där förra gången, så hade jag skitit i att komma fler gånger. Hon som jag hade med i sällskap tyckte det var trevligt att vara bland folk man kunde prata rollspel och dataspel med, men är ganska anti att träffa folk så att hon gav ett "jag kanske följer med igen någon gång" var ett topp-betyg.

Och det är inte min erfarenhet att skämtsamma gäng är de som är svårast att ta sig in i. Tvärtom.
Det är lite med att skratta med eller åt, samt att skämta om sig själv eller andra. Grupper med "initieringsrit"/"hazing" mentalitet, där man skall stå ut med att bli häcklad för att bli en del av gruppen är jag totalt ointresserad av, och det är exakt så jag uppfattat flera av er efter denna tråd.

Idag är jag över 40 år, och har gjort en väldans massa saker som bygger upp ett självförtroende rätt bra. Jag har dessutom gjort den där resan in i nya sociala konstellationer ett otal gånger, så idag är det inget jag räds.
Jag är 40 själv och har jobbat som konsult sedan -95. Så jag har lärt mig att ta mig in i nya grupper relativt snabbt. Dock inte något alla har haft en möjlighet att lära sig.

Men så har det inte alltid varit. Tvärtom. För det första är jag inte alls så extrovert som man kan tro. Jag är tvärtom rätt introvert av mig. Kontakt med andra människor kostar mig mer energi än det ger. (Ju mindre grupp desto lättare.)
Skolboksbeskrivning av introvert när man talar om Mayer-Briggs Type Indicator. Introvert = kostar energi att umgås med folk; Extrovert = får energi av att umgås med folk. Enligt den beskrivningen är jag introvert också. Jag måste ladda upp batterierna för att umgås.

anth här och andra som jag spelar med, har redan lagt märke till att jag är betydligt enklare att få med till att spela än till en forumöl. Jag tvekar fortfarande om jag kommer att orka, när det är mycket nya folk.
Så mycket folk som det var sist tycker jag blir jobbigt även om man känner alla. Hög ljudvolym och syrefattigt...

För det andra har jag inte alltid haft gott självförtroende. Länge var det så att jag hatade att komma först. Först till en föreläsning till exempel. Även om det var samma sal där föreläsningarna alltid var klockan tre på tisdagar, hade jag så dåligt självförtroende att jag gick därifrån och oroade mig för att jag var på fel ställe. Jag förutsatte ju att det var fel *på mig* i sådana lägen.
Med det i åtanke, tänk dig att du på den tiden varit relativt ny på forumet, varit på en forumsöl eller kanske funderade på att gå på din första, och sett den ovanstående diskussionen. Hade du då sett det positivt?

Ändå, från första början tycker jag att de sällskap där jag kommit med lättast och snabbast, har varit de som haft mycket humor - och skämtat om alla möjliga saker.

Ett enstaka skämt kan alltid slå fel, kan alltid tas ur sitt sammanhang eller råka beröra en öm punkt hos någon.

Men bortsett från det. Humor = värme och öppenhet.
Jag håller med, under förutsättning vems bekostnad humorn är på.

De ställen där människor varit allvarliga och humorlösa, har jag alltid upplevt som kalla, slutna och betydligt svårare att tränga mig in i. Det har ofta kostat mer energi än jag kunnat uppbjuda, så jag har gått därifrån.
Huva, jag hoppas verkligen inte att mitt deltagande i denna tråd tolkas som som att humorn skall skippas och det skall vara allvarligt.

Jag har varit registrerad på detta forum i mindre än ett år. Här har jag snabbt kommit in i gemenskapen. Bland annat därför att atmosfären är så skönt avslappnad.

Det finns dussintals forum på nätet där jag varit reggad i massor av år, utan att säga ett pip. Ofta för att det saknas ventiler där jag kan se hur människor i gruppen är när de är som mest sig själva (dvs. skämtar och skrattar).

Det är mina erfarenheter. YMMV.
Låter som om vi är rätt överens :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
anth said:
Å andra sidan vill jag påpeka ett par saker om forumsölen.

Forumsölen är INTE en plats dit seriösa rollspelare går för att diskutera djupa rollspelsteorier.
Rats...

Men om man vill diskutera ytliga rollspelsteorier då?

Noterat... Som helnykterist har jag noll koll på min alkoholtolerans. Dock har jag planerat att vänta med att supa tills jag hamnar på ålderdomshemmet :gremsmile:

Jag vet faktiskt inte hur vi ska göra för att få folk som inte varit på forumsöl att förstå detta.
Tabellform? Eller kanske i form av flufftext..?

Däremot ÄR forumsölen en plats för nördar att ta sig ett par öl för att diskutera om och skratta åt nördiga saker med utgångspunkt från vårt gemensamma intresse, rollspel.

Om någon går på forumsöl i tron att det är något annat kommer de att bli djupt besvikna.
Förra forumsölen var i stort sett vad jag hade förväntat mig. Bara inte att det skulle vara så jäkla mycket folk. :gremshocked:

Dock verkade det som om ingen hade förväntat sig mängden folk... :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Lupus Maximus said:
Hade det inte varit för att jag har en kollega som brukar gå dit, och haft ett par intressanta diskussioner med andra då jag var där förra gången, så hade jag skitit i att komma fler gånger.
Det här är väl standard? Man gör bara det man tycker är roligt

Det är lite med att skratta med eller åt, samt att skämta om sig själv eller andra. Grupper med "initieringsrit"/"hazing" mentalitet, där man skall stå ut med att bli häcklad för att bli en del av gruppen är jag totalt ointresserad av, och det är exakt så jag uppfattat flera av er efter denna tråd.
Upplevde du forumsölen som ett sådant ställe? Folk brukar ha en hårdare ton över forumet och just i den här tråden så är det för att det framgår rätt väl att det är ironi.

Så mycket folk som det var sist tycker jag blir jobbigt även om man känner alla. Hög ljudvolym och syrefattigt...
Det var extremt mycket folk sist, aldrig varit så många sen det drog igång igen.

Med det i åtanke, tänk dig att du på den tiden varit relativt ny på forumet, varit på en forumsöl eller kanske funderade på att gå på din första, och sett den ovanstående diskussionen. Hade du då sett det positivt?
Jag är ny på forumet och jag var ny när jag gick på den första forumsölen. Jag tycker inte att diskussionen ovan är något som skulle ha avskräckt mig då jag kan ta saker med en nypa humor och inse att dom inte är seriösa.

Jag håller med, under förutsättning vems bekostnad humorn är på.
Det brukar vara ett högt tak på humorn, dvs man skämtar om det mesta men de gånger man har gjort något dumt och folk tagit illa upp så har den som klantat sig bett om ursäkt. Det är vanligt hyvs att om man kliver någon på tårna att man ber om ursäkt. Tror inte det finns någon som går dit bara för att jävlas och göra folk ledsna.

anth

Vetefan
Lupus Maximus said:
Njo, men förra gånger var ganska speciell.
Vi brukar normalt vara 8-12 deltagare - och framför allt är rummet dimensionerat för max 12 deltagare.
Förra gången var vi mer än dubbelt så många - och det var på nåder som vi fick sitta så många där inne.

Jag tänker inte säga att jag inte vill att det ska komma många - men låt oss säga att vi definitivt inte planerat för det. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Forumsölen är INTE en plats dit seriösa rollspelare går för att diskutera djupa rollspelsteorier.

1 håller jag med om. Jag snackar faktiskt gärna om helt andra saker än rollspel.

2 håller jag absolut inte med om.

G

Guest

Guest
chrull said:
anth said:

1 håller jag med om. Jag snackar faktiskt gärna om helt andra saker än rollspel.

2 håller jag absolut inte med om.
Precis. På forumsölen berättar man buskishistorier från 60-talet med andra forumiter som figuranter.

gizmo

temporary sunshine
Får jag… alltså… ibland… kan det vara så att saker blir onödigt större når man pratar om dem jättemycket. Rent instinktivt känner jag att ungefär precis här är punkten där det vore absolute bäst om man helt enkelt låter det vara och fokusserar istället på hur underbart det första ölet smakar när man kommer in i biblioteksrummet efter en full arbetsvecka och slår sig ner bland folk som, vad det än må vara för skit de snackar, tar en omedelbart långt bort någon annanstans och alla problem bara rinner ur systemet.
Även om man dricker annat än öl - jag vill ju inte gränsa ut någon.
Så.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
gizmo said:
Får jag… alltså… ibland… kan det vara så att saker blir onödigt större når man pratar om dem jättemycket. Rent instinktivt känner jag att ungefär precis här är punkten där det vore absolute bäst om man helt enkelt låter det vara och fokusserar istället på hur underbart det första ölet smakar när man kommer in i biblioteksrummet efter en full arbetsvecka och slår sig ner bland folk som, vad det än må vara för skit de snackar, tar en omedelbart långt bort någon annanstans och alla problem bara rinner ur systemet.
Så.
+1

G

Guest

Guest
gizmo said:
Så.
Väl ordat :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
Spider Jerusalem said:
Det här är väl standard? Man gör bara det man tycker är roligt
Jag hade intressant diskussion och känner någon som var där. Det betyder att jag tycker att det är värt att ge det en till chans. Sitta fast i en hiss en fredagskväll kan vara roligt det med, bara att lyset funkar och jag har ett anteckningsblock och en fungerande penna :gremsmile:

Upplevde du forumsölen som ett sådant ställe? Folk brukar ha en hårdare ton över forumet och just i den här tråden så är det för att det framgår rätt väl att det är ironi.
Ironi och nätet, då det finns folk som inte känner varandra som är inblandade... Hm....

Det var extremt mycket folk sist, aldrig varit så många sen det drog igång igen.
Att det var ett undantag förra gången var rätt uppenbart. Minen på folk när de anlände var rätt talande.

Jag är ny på forumet och jag var ny när jag gick på den första forumsölen. Jag tycker inte att diskussionen ovan är något som skulle ha avskräckt mig då jag kan ta saker med en nypa humor och inse att dom inte är seriösa.
Nåja. Kanske bara jag som är humorbefriad :gremwink: Hur folk tolkar en jargong kan vara väldigt olika, och vill man inte ha personer som inte kan ta en viss typ av jargong så har man inte förlorat någon man inte ville ha med.

Det brukar vara ett högt tak på humorn, dvs man skämtar om det mesta men de gånger man har gjort något dumt och folk tagit illa upp så har den som klantat sig bett om ursäkt. Det är vanligt hyvs att om man kliver någon på tårna att man ber om ursäkt. Tror inte det finns någon som går dit bara för att jävlas och göra folk ledsna.
Som administratör på ett annat forum har jag tappat räkningen på antalet medlemmar jag förlorat under liknande situationer, för att de "glider ut genom bakdörren" och lämnat siten. Inte ofta som jag märker det, men på de dryga 7 år som gått sedan jag tog över forumet har det varit en hel del att ta hand om. Speciellt de som inte har en längre historik på en site har inte så mycket "investering" och lämnar fortare.

Som sagt var, om jag var den enda som blev stött av diskussionen så är det knappast något problem denna gång; då jag inte blev stött nog för att skippa framtida forumsöl eller forumet. Åtminstone inte enbart för denna anledning. Sedan om det blir så att jag bara kommer att vara på genomresa, eller hänga här hyfsat permanent får framtiden utvisa.