Nekromanti Stockholms Spelkonvent - spridda intryck

Basenanji

Postd20modernist
Jag vill se bilder!

Jag var helt inställd på att gå, men så blev jag, min fru och våra två barn sjuka. Är fortfarande dålig.

Känns sugigt. :gremmad:

Har ingen bilder?

Kul iallafall, SSK måste räknas som ett lyckat arr av den här tråden att döma! Hoppas att det blir av nästa år med ännu mer av allt bra!

/Basse

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dr Pepper rockar …

Haha!

Jag har redan klagat på att de bara köpte in två plattor.

Till SSK 2006 har jag blivit lovad minst det dubbla.

Lambi

Swordsman
Lambis intryck

* Skitkul!
* Bättre ställe önskas till nästa år. Det var stendött efter kl 12. Tunnelbanaistehshit.
* Dog bara 3 gånger i Dungeon of Doom. Fick äran att o-dö i Haunted House on the Hill of Doom också. Yassilus är läskig.
* Lirade Mutant UA för första gången. Roligt äventyr med lite av varje. Riktigt bra spelledare som tyvärr visade lite för mycket zonen-exempel efter spelmötet. Det får väl vara ok för att han var en så engagerad spelledare då.
* Snackade skit med massa forumiter.
* Mina homeboys är lama och svåra att få till konvent. Några var där men intresset var sisådär. Hade väntat mig fler och framför allt att folk skulle vara där alla dagarna. Är skitnöjd att jag drog dit söndagen också.
* Magic-spelare är RIKTIGT läskiga som stinker gammal socka redan 2 timmar in på konventet. Det var HELT omöjligt att vistas i den salen. Duscha! Duscha! Duscha! era stinkisar!
* Folk betedde sig lite när man lirade Magic i "vanliga" byggnaden. Inte kan dom väl veta att man är rädd för "de riktiga" Magicspelarna?
*Varmkorv kan rädda dagen.
* Det var ett mysigt konvent. Man gick runt och pimplade kaffe, lirade lite av varje.
* Börjar bli riktigt sugen att skaffa mig lite minis och spöa på folk. Har meddelat mina standardrollspelshomeboys att dom borde skaffa minis. Intresset ligger mitt emellan -3 och 3. Lama bastarder är vad dom är.
* Personalen på konventet var super. Allt verkade inte vara helt organiserat in i minsta detalj när vi kom dit, men alla där hjälpte en så gott det gick. Hela tiden. En eloge!
*Allt jag glömt.

Mina intryck (ganska kortfattade)

Mutant äventyret: Kul karaktärer och kul scenario. Många mutanter i gruppen. Det var visserligen inte särskilt orginellt kanske, men det var kul. Blev dock lite "besviken" på spelledaren som hade hoppat över slutscenen eftersom han inte ansåg att det passade bra (även fast alla spelarna var överrens efteråt att SLn hade kunnat fixa till det efter att han berättat vad som skulle ha hänt)

Götter äventyret: Kul äventyrs idé och min karaktär var åtminstone lite intressant. Dock så var vi bara 3 spelare och vi skulle ha varit fem (alla rådissade oss när vi frågade dem om de ville spela Götter :gremfrown: :gremtongue: ) och resten utav oss var rätt trötta eftersom vi hade varit uppe i över ett dygn typ. Så vi fick råpisk.

Skulle nog rekommendera båda äventyren, även om mutant var nog snäppet bättre. Så vill du ha en mera detaljerad beskrivningen utav handlingen?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Mina intryck (ganska kortfattade)

"Så vill du ha en mera detaljerad beskrivningen utav handlingen?"
Ja, kanske lite om vad det var tänkt att rollpersonerna skulle göra.. Annars var det bra..

/Han som mest undrade över Götter (men Mutant ligger inte långt ifrån intresserutan heller)

Re: Mina intryck (ganska kortfattade)

Mutant: Rollpersonerna är en grupp Pyriska soldater som har blivit tilldelade det extremt tråkiga jobbet att vakta en Heliograf (korrekt namn?) d.v.s. en station som skickar iväg meddelanden till andra heliograf stationer med hjälp utav ljussignaler i sann morsekods stil. Dock så blir stationen anfallen utav en okänd fiende och rollpersonerna blir tvugna att fly. Med sig har de även hemliga dokument som de måste skydda från fienden.

Götter: I detta äventyr så spelade man en blandad grupp yrkesmän som hade fått i uppdrag utav en dockmakare i Venedig att ta reda på varför en berömd familj i Bremen kunde göra så enormt verklighetstrogna dockor. Sedan så skulle de berätta det för dockmakaren.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Yeah!

Nya upptäckter: Magnus Seter visade att strid i D&D visst kan gå fort. JÄVLIGT fort
Hehe, jo det kan rassla på, så länge man bara accepterar att reglerna är riktlinjer och inte ... hmmmm ... regler som måste följas jämt. :gremlaugh:

/M

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Madam Varg reser på konvent

Japp, det vara första gången jag åkte på konvent. Om vi då inte inräknar de informella konvent jag anordnat själv och någon gång i den grå urtiden (1990-talet) då jag faktiskt var på ett SF-konvent och slutligen det katastrofala försöket att åka på Sydcon för X antal år sedan.

Jag tar nu sagan från början. Jag hade kämpat med att fundera ut en möjlighet att åka på Stockholms Spelkonvent, men det såg dystert ut. Ekonomin var som vanligt låg, intresset mest sporadiskt från övriga i gruppen (ja, Ulvtand var väl hyggligt intresserad men inte vår tredje kombatant). Men så ljusnade det plötsligt, jag insåg att jag skulle få mina CSN-pengar fredagen innan... detta var långt efter sista inbetalningsdatum, men vad tusan, det kunde ju knappast bli omöjligt om man bara nöjde sig med att åka in på lördagen.

Sagt och gjort. Jag packade ihop en pärm med blandade bilder som jag gjort genom åren, tärningar i tärningspåsen, block och penna samt. I bilen monterades in tre kannor dricka och lite andra tilltugg för resan. Vi kom iväg sent på lördagsmorgonen och efter att ha förrvirrat runt i Tokholmen, förlåt Stockholm så fann vi till min fasa en brant backe och vindlande utsikt i vars ände konventet fanns. Jag som har starka fobier kring höjder och folksamlingar började känna en skarp panik uppträda, men denna gång skulle jag inte backa ut.

Efter att ha tillfrågat ett par av områdets residerande mc-pirater så hittade vi såsmåningom till parkeringen.

Vi anlände till Magic-huset där vi registrerade oss och betalade. Väldigt förvirrade irrade jag och maken in i byggnaden. En stor sal med magictokar tog oss emot... en mindre hall med intressanta potentiella köpebord, ännu en sal med galningar... och ingenstans såg vi till några bekanta ansikten. Paniken jag hållit stången började snabbt knapra ner fasaden och jag lyckades kika på kartan som tillhörde konventet. Jodå, det skulle finnas två våningar till, men ingenstans fanns en hint om var de fanns. Vi återgick till incheckningen och fick en vag vägbeskrivning.

Efter att återigen ha tillfrågat mc-piraterna så fick vi en hint om var vi skulle bege oss och följde några ynkligt vajande affischer för att nå en bro. Jag sa det tidigare, jag har höjdskräck och denna bro var av den sort som är ett metallraster - vilket innebär att man skådar backen djupt under fötterna.... skräck, ångest, panik flög genom huvudet. Förtvivlan, konventets höjdpunkter fanns på andra sidan denna bro. Jag gick över den, med en sjunkande känsla i magen. Kunde saken bli värre?

Vi snurrade virrigt omkring på det översta planet, utan att få syn på någon vi kände. Ja, saken är ju den att jag har svårt att minnas hur folk ser ut. Sedan fann vi trappan ned och därnere fann vi äntligen en bekant människa. Krille satt och tecknade en söt "valkyriemanga". Vi lämnade vår väska hos honom och gjorde en liten ronda runt planet, återvände och tog vår tillflykt där.

Här fick vi sitta en bra stund utan att något egentligen hände. Jag själv tog fram mitt block och tecknade lite förstrött, mest för att utmana Krille, vilket visade sig dödfött. Med klockans långsamma masande sig framåt så kände jag hur ångest och depression kröp närmare. Vad var mening med att resa på konvent om man inte fick tillfälle att spela? Maken och jag var nästan helt överens om att lämna platsen, men vi tvekade. Visst hade jag stött på en gammal bekant utöver Krille... en viss Olle Sahlin, men var det värt 150 bagis per huvud... Dystert, klockan tickade. Jag tvekade, Ulvtand tvekade... Vi skaffade oss föda, pratade ytterliggare med Olle Sahlin, Dante och lite sånt. Vi hade på en rundvandring stött på Dante som förhörde sig om möjligheten att demospela DDMinis (med reservation för vad spelet egentligen heter) på SF-bokhandeln och kunde rekommendera Olle att Dante torde veta lite mer om spelet ifråga.

Maten tog slut... vi återvände till Krille. En något skurkaktig Storuggla smög kring och glonade och glanade... muttrade något om att han tjuvkikade...

Rätt som vi satt där och nästan helt slutligen beslutat att bege oss så dunsade Jocke fram och tyckte vi skulle prova på att spela Loco... Loco ledde till ett par tre andra spel (take six, ono 77(?)) och strax därpå prövade vi på ett ickefärdigt spel av Anders Fager vid namn Peacegame... vilket ledde till att det spelades Swärje (återigen stavningsreservation)... som gav att vi spelade Bang och någonstans däremellan hämtades pizzor som blivit beställda genom ?s försorg på det övre planet... klockan hann ticka iväg mycket längre än vi förväntat oss och vi hade ohemuligt trevligt.

Först halv tio på kvällen lämnade vi platsen. Trots allt hade vi en och en halvtimmes bilfärd hem. Jag var trött, jag var nöjd. Men framför allt var jag inte rutad! Jag hade fått någon utöver familjen som tittade på mina bilder och kommenterade att en del av bilderna var väääldigt gamla... typ innan vederbörande var född. Och det måste jag be om ursäkt för, men jag tog med dessa mest för att a) visa att alla är vi barn i början när det gäller att teckna b) de är bra uppslag till varelser.

Skönt var att se Tove och Anders och framförallt att se Tove på fötter.

Kul var att Krille lurade mig (nåja inte avsiktligt) att köpa rocketmen... ja, jag är sjukligt road av att bygga små modeller, vilket får mig att bli överlycklig att köpa Kinderegg och liknande (tips för bra present till undertecknad) och att kombinera små modeller med spel är ju dödsdömt för min del... Jag är såld direkt.

Dagen därpå, gick jag omkring på små moln och kände mig behagligt inbäddad i små rosa tussar. Det var helt enkelt en så skön känsla av att övervunnit ett antal av mina fobier och att äntligen varit på konvent. Och även om det säkerligen finns en rad saker som kunde gjorts bättre, både av mig och konventmakarna så vill jag snart iväg på konvent igen.

Tack alla som var på konventet, tack och Bamsekram till Krille och vi ses nog snart igen...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är inte läskig!

...Den sexåriga flickan förtjänade det... *muttra*

Mitt SSK var helt okej. Var ju där i egenskap av arrangör av Dungeon of Doom (trodde bara jag skulle spelleda, men sen visade det sig att jag skulle ha ansvar :gremwink: ), men eftersom det inte var så mycket folk blev det ju inte sådär jättemycket. Men det var trevligt. Litet och mysigt och många trevliga människor och en hel hög med kufar (eller hur, Vulfie? :gremgrin: ).
Hoppas konventet blir av fler gånger och att det då blir i bättre (eller åtminstone mer tillgängliga) lokaler.

Tack Magnus för lägenhetslån och Skud för uppnappning, tack för att ni är trevliga och för att ni inte luktar Magic. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Dr.Pepper! Ja tack!

Ja för sjutton! Jag kommer köpa en hel back själv, minst!

Och sen kommer jag kissa i Vulfs sovsäck....

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Jag vill se bilder!

Ack och vederstyglighet. Jag tog aldrig några foton med min medhavda kamera... visserligen vet jag åtminstone en som plågade oss med att fota som en tok. En Jocke som jag inte vet om han är aktiv här på forumet... :gremfrown:

Hm, jag borde ha fotat... har ju inget foto på Krille, Tove, Anders, Magnus, Storuggla och alla andra sköna människor. :gremfrown:

G

Guest

Guest

Du glömde Caligula....

Du får gärna kopiera min bild i profilen. Men om du säljer den till dina väninnor så vill jag ha 10%!

Eva Florén

Swashbuckler

Missade jag att säga EGNA foton? Och typ... Caligula vet jag inte ens vem du är och då står inte ett foto på dig speciellt högt. :gremsmile:

Nåja, de bästa fotona man har av folk har man tagit själv... och jag har inga foton på MINA favorittomtar på forumet. Hm... ett foto på Gardener borde jag kunna fixa rätt lätt... *funderar i fototankar*

G

Guest

Guest

Vad säger du, vet du inte vem CALIGULA är?

Ursäkta, men är du onykter?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

:gremlaugh:

Ingen kan anklaga dig för att ha ett litet ego i alla fall.

Jag tror dock att forumet är fullt av folk som inte känner till dig. Hur mycket jag än skulle vilja så hänger inte alla på d20-forumet.

Eva Florén

Swashbuckler
OT så det ryker eller?

Tja, jag kan bara tacka Dante för hans snabba inpass om att jag inte hänger på vissa forum. (även om jag vakar över er axel så intresserar de mig inte).. nej jag är inte onykter - enär jag inte druckit sprit sedan i slutet av sommaren (augusti närmare bestämt), detta på grund av att jag a) inte bör dricka sprit i kombination med smärtstillande medicin och b) jag tar allt mer avstånd till den alkoholkultur som finns i sverige och att jag i det sammanhanget skulle blivit absolutist om inte rom och cola vore så gott. :gremsmile:

Dessutom ska man inte förutsätta att ens egen kändisskap spridit sig utanför väggarna till ens eget forum... :gremsmile: Jag lär tex aldrig bli känd, över huvud taget så jag förutsätter inte att alla vet vem jag är. :gremsmile: Nej de få som klarar den psykade övningen att vara kändis på alla forum här är lätträknade... hm, när jag tänker på saken så vet jag nog bara en som deltagit i merparten, icke alla forum, som jag sett det. :gremsmile:

Ni vet nog vem?!

I vilket fall som helst så har du Caligula som du mycket riktigt påpekat ett snyggt nog idolfoto som det redan är. Övriga (som undertecknad) har det inte, men det borde vi kanske ändra på?

:gremsmile: