Såklart har man olika lätt för att komma på olika saker. Men vad som är stomme respektive utfyllnad beror ju också på var man börjar.
Så om du vill göra utfyllnaden roligare tycker jag att du ska försöka börja med det du kallar utfyllnad. För ärligt talat är stommen det mest utbytbara. Du har spelat rollspel förut, du vet att man slår tärningar och att metaploten är att en ond armé är på väg. Sånt går jättelätt att improvisera fram. Det svåra är alltid att komma på det speciella, det som mallen inte funkar för.
Det fina med rollspel är att de funkar i vilket fall: oavsett om de bara består av en stomme eller bara av utfyllnad. Men man är alltid mer entusiastisk i början.
Om det är formatet i sig som stör dig kan du titta på hur Zak S och Cedric Planté kombinerar bilder med tabeller, eller kolla Dungeon Dozens/Jason Sholtis t12 tabeller eller Yoon Suin eller fiasco, eller Dark Sun (2e) som jobbar med bild-handouts eller Whitehack som har små regler som gör att spelaren hittar på världen lite åt gången eller AW där spelledaren gör det. Osv.
Men många spel är bara utfyllnad, om man kokar fram vad som gör dem speciella. Precis som böcker. Stommen är bara den trista transporten mellan de spännande detaljerna, tyget som paljetterna är klistrade på.