Nekromanti Stomme och utfyllnad

Arfert

Facit
Brior;n182998 said:
Menar du att detsamma skulle gälla exempelvis romaner? Så att en roman är sin synopsis + utfyllnad eller en film sin trailer + utfyllnad. Faktum är att jag arbetar enligt modellen stomme + utfyllnad när jag skriver romaner, men känner personligen att värdet uppstår först när utfyllnaden kommer på plats.

Jag frågar inte för att kritisera eller ens ifrågasätta, utan tycker att tanken är intressant vari produkten egentligen består. Det kan sedan gälla spel, böcker filmer eller egentligen alla konstformer.
... jag brukar egentligen mest gilla utfyllnaden i en roman, inte stommen. Det är hur bra utfyllnaden är som gör skillnaden mellan en usel och en läsvärd bok. Tycker jag. Som mellan skit och pannkaka. ;)

stenhöna

tellstory
Arfert;n183209 said:
... jag brukar egentligen mest gilla utfyllnaden i en roman, inte stommen. Det är hur bra utfyllnaden är som gör skillnaden mellan en usel och en läsvärd bok. Tycker jag. Som mellan skit och pannkaka. ;)
Men det är väl förutsatt att du redan vet hur stommen är, eller hur romanen kommer sluta?

Tre solar

Hero
Såklart har man olika lätt för att komma på olika saker. Men vad som är stomme respektive utfyllnad beror ju också på var man börjar.

Så om du vill göra utfyllnaden roligare tycker jag att du ska försöka börja med det du kallar utfyllnad. För ärligt talat är stommen det mest utbytbara. Du har spelat rollspel förut, du vet att man slår tärningar och att metaploten är att en ond armé är på väg. Sånt går jättelätt att improvisera fram. Det svåra är alltid att komma på det speciella, det som mallen inte funkar för.

Det fina med rollspel är att de funkar i vilket fall: oavsett om de bara består av en stomme eller bara av utfyllnad. Men man är alltid mer entusiastisk i början.

Om det är formatet i sig som stör dig kan du titta på hur Zak S och Cedric Planté kombinerar bilder med tabeller, eller kolla Dungeon Dozens/Jason Sholtis t12 tabeller eller Yoon Suin eller fiasco, eller Dark Sun (2e) som jobbar med bild-handouts eller Whitehack som har små regler som gör att spelaren hittar på världen lite åt gången eller AW där spelledaren gör det. Osv.

Men många spel är bara utfyllnad, om man kokar fram vad som gör dem speciella. Precis som böcker. Stommen är bara den trista transporten mellan de spännande detaljerna, tyget som paljetterna är klistrade på.