"Liv och död i antikens Rom" av Dominic Ingemark, Henrik Gerding och Martine Castoriano är en gedigen, välrenommérad, inbjudande och rikt illustrerad skildring av livet i romarrikets huvudstad under tidig kejsartid. Det är en av oräkneliga historiska storstäder som torde vara mycket intressant att rollspela i; men har den extra fördelen att det finns ofantliga mängder material att tillgå - jag har svårt att tro att någon stad någonsin har blivit mer omskriven. Kartor över staden borde vara busenkla att få tag i.
"Sui-Tang Chang'an: A Study in the Urban History of Late Medieval China" av Victor Cunrui Xiong skildrar Roms motpart i öster, om än ett par sekler senare. Den kallas oftast Xi'an idag, och var under större delen av medeltiden världens största stad (i flitig konkurrans med persiska Täbris). Chang'an var huvudstad för ett flertal kinesiska kejsardynastier under tusen år, och lika dynamisk och storslagen som någonsin Rom och Konstantinopel. Boken är inte lika glassis och lättillgänglig som "Liv och död i antikens Rom", men intressant och välskriven nog att vara värd en genomläsning - speciellt om man när några som helst planer på att rollspela i det medeltida Kina, såklart. Den kan med fördel kombineras med Jaques Gernets nära nog kanoniska "Daily life in China on the eve of mongol invasion".
En annan stad som länge (1700-talet tror jag) var världens största var Edo (Tokyo). Japans isolation och alldeles speciella ekonomiska förutsättningar gav där upphov till många unika företeelser som i mycket påminner om dem i en modern storstad. Dagligt liv i Edo skildras intressant och bildmässigt mycket tilltalande i Hiroaki Samuras mästerliga manga "
Blade of the Immortal ", men jag känner inte till några akademiska källor såhär på rak arm. Det borde definitivt finnas gott om dem.
I rollspelsväg finns förstås min favorit Chronopia, men WoDs 'by night'-moduler förtjänar faktiskt ett omnämnande. Somliga är förstås inget vidare, men åter andra såsom 'Cairo by Night' och 'Constantinople by Night' är lysande stadsskildringar som är skrämmande i sin blotta informationsmängd. Att WW under senare delen av Vampires utgivning ofta beskrev platser som inte tillhörde den gängse västerländska kultursfären gjorde det hela än intressantare, förstås, men tack och lov gav de aldrig ut 'Shanghai by Night' - så jag är fortfarande fri att skriva den.
Överlag älskar jag färgstarka stadsskildringar. Den sjätte generationens kinesiska filmskapare - särskilt Wong Kar-Wai och Lou Ye - brukar vara mästerliga på det. Massor av festliga karaktärer, inre monologer, neon, betong och industrirök som faktiskt ges någon märklig skönhet. Se deras filmer och njut! Svaret på vad det är som fascinerar med stadsmiljöer tycks mig påfallande självklart, även om man förstås kunnat hålla en utläggning om det i sig: Det intressanta med det mesta är människor och personer, det är karaktärerna mer än något annat som är intressanta i berättelser och film. Städer är naturliga smältdeglar, knutpunkter och koncentrationer av intressanta personer - det är i städer man stöter på flest människor, och det är i städer mest händer hela tiden. Det är i städer utvecklingen är som mest dynamisk, det är städer som är centrum för lärdom, kultur, politik och kommers. För det mesta har städer varit centrala i mänskliga kulturer; och således är det helt naturligt att de är det också i rollspel, film och litteratur. Sedan är det något med städers konstanta liv och rörelse som skapar intressanta förutsättningar för stillhet, lugn och inre upplevelser - också det något asiatiska filmskapare är mästerliga på. Deras filmer kretsar ofta kring tankfulla, tystlåtna individer som strövar runt i sina egna världar dränkta i stadens brokiga myller, liv och puls, som sökte de tystnad och stillhet i ett oändligt kaos på jorden.
Städers ofta långa och brokiga historia är märkligt sällan något man gör något av, slår det mig. Det borde finnas massor av potential att skapa historiska mysterier, spökfenomen, kvarlevor, minnen, etc, etc i snart sagt varenda någotsånär stod stad i vår värld såväl som alla andra. Det är det jag är lite kär i med WWs 'By night-moduler - vampyrernas odödliga natur knyter automatiskt ihop städernas nutid med det förflutna.
Den häftigaste staden av alla är förstås Florens under renässansens början på 1400-talet - sällan har så mycket av världshistoriskt vikt hänt på en och samma plats. Men därom har jag dessvärre inte heller några bra källor att tipsa om. Nåja, nog svamlat från min sida nu.
- Ymir, älskar städer - och natur