Ooh nice... låter som Damarien inte är långt borta då... förutsatt att provtrycket var bra.
Also... här nedan kommer mer långdraget från mig om generatorn. XD
- - - - -
Jag har spenderat "lite" tid idag med att kolla runt mer med det jag stötte på innan. Jag har inte stött på igen att där saknades enheter till färdigheterna (första siffran då innan man ens köpt något, "Rörelsefärdigheter (
5/9)")... trots att jag sökte upp de tre slagen som jag spekulerade var orsaken (Hemlig identitet, Glömd kunskap, Skuggornas mästare). Så vet inte om det var bara en temporär bug, eller om andra saker med karaktären måste ha varit på ett specifikt sätt, eller om jag gjorde något fel, eller om där faktiskt är något problem med dem, eller vad det nu än var. Det kanske är andrasiffran här som felet var på, att den hade fått ett plus på sig när den inte skulle ha det... vet inte riktigt.
- - - - -
Den tredje grejen dock, det där sista siffrorna (t,ex "Kunskapsfärdigheter (16/
12)") visar tillsammans totalt 8 poäng mindre efter man har tryckt på "Visa formulär" inom "Använd enheter" sidan... den buggen har jag lyckats återskapa mer eller mindre.
Problemet verkar inte ligga i händelse slagen (även om det ju finns en chans att några av dem faktiskt kanske orsakar något liknande), utan problemer verkar mer ligga i Bakgrunds slagen... de som get ett slag på en händelse tabell, och +4 på två olika färdighetsgrupper åtminstone (kollade inte närmre på de andra som ger andra grejer). Nästan alla backgrunds slag som jag testade sänkte (efter man kollar formulärs länken) andra siffran på samma färdighetsgrupp som man fick från dem, och vad jag kan se så är det alltid totalt minus 8 också. Kom fram till detta pga att alla karaktärerna jag skapade i dag hade inga händelse slag som stämde överens med vad som försvann.
Denna buggen verkar inte vara så farlig som den först kan tyckas... den effekterar inte antalet enheter som man faktiskt har att använda. För denna sänkning av andra siffran händer även om man kollar formuläret innan man har använt några enheter. Så om man ska ha totalt "Rörelsefärdigheter (8/8)" (där 4 av dem är från bakgrunds slaget), och man går till formuläret och sedan tillbaka till enhets sidan, så kommer den nu då visa "Rörelsefärdigheter (8/4)" istället... men man kan fortfarande använda 8 totala enheter.
- - - - -
När jag gjorde dessa testerna dock så märkte jag att åtminstone en av backgrunderna ger fel grejer (den enda jag kommer ihåg som gav fel siffror). "Ordensriddare" (nr 60), säga att den ska ge
"1 slag på Kunskap & mysterier, 4 enheter Stridsfärdigheter, 4 enheter Vildmarksfärdigheter", men ger 4e Kunskapsfärdigheter istället för 4e Stridsfärdigheter (vilket är fel enligt min regelbok, den ska ge stridsenheter som beskrivningen säger). Den orsakar dock fortfarande sänkning på andra siffran, fast just nu så är det ju kunskap och vildmark som sänks, inte strid och vildmark.
.- - - - -
En tanke med generatorn... där är en del platser i generatorn där det känns konstigt att man inte kan själv välja "grejen", utan man måste slumpa fram tills man får vad man ville ha. De jag mest tänker på är när man vill köpa fler Expertiser/Hantverk till karaktären (Kännetecken ska ju inte gå att köpa har jag för mig, så räknade inte den), och köpa extra språk/skriftspråk, och kanske något annat som jag glömt. Vet inte hur många gånger jag har fått sitta och konstant trycka på att slumpa om expertiser, hantverk, och språk/skriftspråk för att köpa till exakt den som jag vill att karaktären ska ha.
I vissa fall så önskar jag att allt som slumpas i spelet ska gå att manuelt välja... men det är mest pga att det kan ta rätt mycket tid ibland att försöka återskapa en bug som man råkade på. Många utav Eon IV's slumpade tabeller har ju en 50-100 olika resultat trots allt, och att försöka få fram ett specifikt slag då kan vara frustrerande... som när man behöver få tag på slag nr 54 (Nattsyn) på en av händelse tabellerna (för att återskapa problemet), där nästan alla numrena mellan 50-59 slogs multipla till en handfull gånger under ca 15 minuter... medan 54 bara slogs 2 gånger (för så klart så råkade jag trycka förbi den första 54'an som jag slog runt ca 5 minuters sträcket...
)... minns specielt nr 55 som slogs någonstans runt en 7-8 gånger... 45 slogs en hel del också... XD Men jaja... det skulle kanske vara onödigt att göra detta, efter som det skulle kräva en hel del jobb, antar jag, för att temporärt lägga till det... temporärt för slutprodukten borde ju följa regelboken, där det mesta är helt slumpat.