slanfan said:
Veckans Kobra (på svt-play i 30 dagar till) var spännande. 3D-skrivare i mode, konst och vapen sammanhang.
Just det där att kunna skriva ut vapen är en rätt så intressant fråga ur demokratisynpunkt, oavsett vilken sida man står på. Helt klart är att det är en viktig komponent för att bryta statens våldsmonopol. Om man sedan gillar att staten har ett våldsövertag mot folket eller inte är en smaksak.
Däremot så fattar jag inte varför de som pysslar med sådant gör kopior av befintliga vapen (eller delar). Man bör nog konstruera om för metoden, liksom. Jag skulle nog gjort något inspirerat av Pancor Jackhammer, dvs en hagelbössa med revolvermagasin. Fördelen med det är att det är en enkel konstruktion, lätt att få att hålla och ett revolvermagasin lämpar sig bra för caselessammunition, vilket skulle göra vapnet, såvitt jag kan tolka lagen, licensfritt (vapen tillverkade efter 1900 (lite osäker på exakta årtalet) och som är gjort för gastät enhetspatron är det licenskrav på).
Eller så skulle jag gjort det lätt för mig, och skippat skjutvapnen helt. Personminor är tex en lättare konstruktion, och behöver bara fungera en enda gång.