Nekromanti Stora 3D-tråden

slanfan

Hero
Veckans Kobra (på svt-play i 30 dagar till) var spännande. 3D-skrivare i mode, konst och vapen sammanhang.

Troberg

Sinister eater
slanfan said:
Veckans Kobra (på svt-play i 30 dagar till) var spännande. 3D-skrivare i mode, konst och vapen sammanhang.
Just det där att kunna skriva ut vapen är en rätt så intressant fråga ur demokratisynpunkt, oavsett vilken sida man står på. Helt klart är att det är en viktig komponent för att bryta statens våldsmonopol. Om man sedan gillar att staten har ett våldsövertag mot folket eller inte är en smaksak. :gremsmile:

Däremot så fattar jag inte varför de som pysslar med sådant gör kopior av befintliga vapen (eller delar). Man bör nog konstruera om för metoden, liksom. Jag skulle nog gjort något inspirerat av Pancor Jackhammer, dvs en hagelbössa med revolvermagasin. Fördelen med det är att det är en enkel konstruktion, lätt att få att hålla och ett revolvermagasin lämpar sig bra för caselessammunition, vilket skulle göra vapnet, såvitt jag kan tolka lagen, licensfritt (vapen tillverkade efter 1900 (lite osäker på exakta årtalet) och som är gjort för gastät enhetspatron är det licenskrav på).

Eller så skulle jag gjort det lätt för mig, och skippat skjutvapnen helt. Personminor är tex en lättare konstruktion, och behöver bara fungera en enda gång.

Max Raven

T12-kultist
Alltså, bara för att folk kan skriva ut delar till och bygga ett vapen betyder inte att de gör det. Det finns betydligt enklare sätt att beväpna sig - Molotov-cocktailen är ju ett populärt exempel. Kommer också ihåg hur det var ett väldigt väsen kring Anarchist's Cookbook eller vad den nu hette för många år sedan, eftersom vem som helst med en internetuppkoppling kunde hitta hur man byggde en bomb o s v.

Sedan visade iofs Utöya kanske att det inte är ett obefintligt hot, men informationen om hur man gör är inte direkt väl dold, förmodar jag. Tror inte det är så vanligt att folk bryr sig om att leta reda på den bara.

Troberg

Sinister eater
Max Raven said:
Alltså, bara för att folk kan skriva ut delar till och bygga ett vapen betyder inte att de gör det. Det finns betydligt enklare sätt att beväpna sig - Molotov-cocktailen är ju ett populärt exempel. Kommer också ihåg hur det var ett väldigt väsen kring Anarchist's Cookbook eller vad den nu hette för många år sedan, eftersom vem som helst med en internetuppkoppling kunde hitta hur man byggde en bomb o s v.

Sedan visade iofs Utöya kanske att det inte är ett obefintligt hot, men informationen om hur man gör är inte direkt väl dold, förmodar jag. Tror inte det är så vanligt att folk bryr sig om att leta reda på den bara.
Grejen är att det är ganska komplicerat att bygga ett fältmässigt användbart vapen från scratch. 3D-skrivare har sänkt den tröskeln rejält, och kommer att sänka den ännu mer efterhand som de blir bättre.

Jag menar, säg tex att du kan skriva ut hagelgeväret som jag nämnde tidigare. Det enda du behöver förutom skrivaren är några rörstumpar, fjädrar och kanske någon enstaka mindre pinal som du kan köpa hos din lokala järnhandlare, sedan är det bara att montera det. Då blir det enkelt.

Det svåraste är drivmedlet, eftersom högenergikemi alltid är ett spännande kapitel att pyssla med. Så, min gissning är att staten kommer att börja vilja reglera tillgång till kemikalier.

slanfan

Hero
Vapen hit och dit...

Jag tolkade det inte som att de kopierar befintliga vapen av annan anledning än att då kan man ladda med befintlig ammo.

Det jag fick med mig av avsnittet var ett behov av att lära mig 3D design.

Troberg

Sinister eater
slanfan said:
Jag tolkade det inte som att de kopierar befintliga vapen av annan anledning än att då kan man ladda med befintlig ammo.
Bra i USA där ammo är lättillgängligt, mindre användbart i Sverige. I Sverige så har vi dessutom den där biten att det påverkar licenskravet. Gör jag ett hagelgevär i sverige som laddas med caselesspatroner (i detta fall gjutna som en packe hagel, ingjutna i främre änden av en solid cylinder av drivmedel, med något slags tändanordning i bakre änden), så är det, såvitt jag kan se, inte licenspliktigt.

slanfan

Hero
Jag läste första gången :gremwink:

Och jag tolkade lagen som att det handlade om gamla vapen snarare än en design-variant.

Troberg

Sinister eater
slanfan said:
Jag läste första gången :gremwink:

Och jag tolkade lagen som att det handlade om gamla vapen snarare än en design-variant.
Nja, man har också biten med gastät enhetspatron. Lagen skrevs säkert så för att undanta diverse musköter och liknande tillverkade efter årtalet där gränsen går, och man tänkte inte på att det senare kunde dyka upp caseless-ammo.

Ungefär som gasvapen, där lagstiftaren bara tillåter luft och kolsyrevapen som effektbegränsade vapen, och propan, som används idag och är säkrare formellt sett inte är tillåtet.

Arfert

Facit
..men om man (en överväldigande majoritet, för att ta ett exempel) nu röstat för att staten ska ha ett våldsmonopol, och inte vill ha en massa anarkist-jeppar springande omkring med utprintade M16... då är det väl allt annat än "ur demokratisynpunkt".

Frihet från vapen på gatorna kan ju också vara en frihet, liksom. Och helvetes mycket tryggare. :gremsmile:

frulling

Veteran
Om vapnet har en anslagsenergi på över 10joul(vilket är lite) räknas det som vapen och behöver egentligen tillstånd, detta gör det olagligt att t.ex. bygga ett starkare armborst hemma. Under 10 joul räknas det som mindre farligt och är ok om man är 18 t.ex. luftvappen.
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Paintballskytte/
För den som vill kan man räkna ut energin genom att ta hastigheten i kvadrat gånger kullans massa delat på två eller mv^2/2. Kan även ge några förslag på hur man kan bestämma hastigheten för den fysik intresserade.