Det här är någonting jag tänkte starta en tråd om för längesedan men uppenbart glömt bort. Sen hade jag en häftig dröm i natt där jag ingick i nån insatsstyrke (eller snarare Quake-lag) som stormade en gigantisk lyxvilla och sköt ihjäl medlemmarna från någon sekt.
Just det där med att storma in i en gigantisk (eller åtminstone stor) lyxvilla och något jag klurat på hur man ska göra med. Jag hade med en sådan scen i mitt senaste Feng Shui-lir men det blev bortklippt pga tidsbrist och så hade det varit rätt mycket strid redan.
Den gången hade jag förberett mig med att skriva ut planlösningen på en 2våningsvilla som jag hittade på internet (planlösningen, inte villan). För att lyckas beskriva en gigantisk salong med 7 dörrar, trappa upp till övervåningen, balkong ovan så att man kan se upp på övervåning och med femtioelva gömställen för mooks så kommer en muntlig beskrivning sluta med att RP:na inte har koll på vilket håll som är uppåt ens...
Å andra sidan vill jag egentligen inte slänga upp nån planlösning fram spelarna heller. De ska ju inte veta nåt mer än hur rummen de besökt ser ut. Den planlösning jag hittade hade möbler inritade vilket var irriterande det med men jag orkade inte photoshopa bort dem.
Man skulle kunna improvisera utseendet totalt eller låta spelarna sköta det men det känns lite fel på nåt sätt.
"Jag öppnar en dörr och kommer precis dit jag ville."
"Hey!!!"
Man skulle kunna lägga ett vitt papper mitt på bordet och rita upp rum efter rum när spelarna går någonstans men jag är inget större fan av den metoden heller. Hellre då en blank karta och tala om vad som dyker upp i varje rum efterhand, men då ser ju spelarna vilka dörrar som leder till stora rum och vilka som är läskiga garderober...
Så. Ni är Spelledare och era rollpersoner gick precis in i lyxvillan med dragna vapen för att ta tillbaka väskan med hemliga papper(tm) från skurkens högra hand. Vad gör ni?
Just det där med att storma in i en gigantisk (eller åtminstone stor) lyxvilla och något jag klurat på hur man ska göra med. Jag hade med en sådan scen i mitt senaste Feng Shui-lir men det blev bortklippt pga tidsbrist och så hade det varit rätt mycket strid redan.
Den gången hade jag förberett mig med att skriva ut planlösningen på en 2våningsvilla som jag hittade på internet (planlösningen, inte villan). För att lyckas beskriva en gigantisk salong med 7 dörrar, trappa upp till övervåningen, balkong ovan så att man kan se upp på övervåning och med femtioelva gömställen för mooks så kommer en muntlig beskrivning sluta med att RP:na inte har koll på vilket håll som är uppåt ens...
Å andra sidan vill jag egentligen inte slänga upp nån planlösning fram spelarna heller. De ska ju inte veta nåt mer än hur rummen de besökt ser ut. Den planlösning jag hittade hade möbler inritade vilket var irriterande det med men jag orkade inte photoshopa bort dem.
Man skulle kunna improvisera utseendet totalt eller låta spelarna sköta det men det känns lite fel på nåt sätt.
"Jag öppnar en dörr och kommer precis dit jag ville."
"Hey!!!"
Man skulle kunna lägga ett vitt papper mitt på bordet och rita upp rum efter rum när spelarna går någonstans men jag är inget större fan av den metoden heller. Hellre då en blank karta och tala om vad som dyker upp i varje rum efterhand, men då ser ju spelarna vilka dörrar som leder till stora rum och vilka som är läskiga garderober...
Så. Ni är Spelledare och era rollpersoner gick precis in i lyxvillan med dragna vapen för att ta tillbaka väskan med hemliga papper(tm) från skurkens högra hand. Vad gör ni?