Jag kan rekommendera paket.
fancyhdr gör snygga sidhuvuden och sidfötter.
tabularx medger tabeller som anpassar sig, och låter en bestämma vilka kolumner som får "stretcha".
hyperref gör bl.a referenser till länkar när man PDF:ar, något jag verkligen gillar.
Jag gillade
MiKTeX när jag körde. Den har asbra pakethantering och gör det enkelt att lägga in nya paket och installera det man behöver allt eftersom. Jag blev alldeles bortskämd; har inte hittat nåt motsvarande till Linux alls. I MiKTeX kan man bara skriva in \usepackage i sin .texfil, och när den renderas så tycker TeX: "Hörru, du verkar vilja använda det här paketet, men det är inte installerat. Installerar nu, mmmkay?" Det var mycket praktiskt.
Här är länk till TeXnicCenter, min gamla favvoeditor.
Ska du skriva i både Windows och linux rekommenderar jag att du skriver följande rad tidigt:
\usepackage[utf8]{inputenc}
Den gör så att det du skriver tolkas som unicode, dvs det "bra" sättet att spara/skriva tecken. Det gör att du inte riskerar lika många problem med nordiska bokstäver och sånt.
Det finns en viss uppförsbacke med LaTeX... Eller ja, det är en pytteliten uppförsbacke till att kunna göra "snygga dokument". Det blir automatiskt snyggt, på ett livlöst och akademiskt vis. Jag är inte alls förtjust i typsnittet till exempel.
Sedan är det en liten, liten bit till att lära sig för att kunna göra småsaker som att fixa sidhuvud och sådant.
Och sedan är det en kurva som nästan är helt vertikal till att kunna göra mer avancerade grejer, typ stoppa in nåt av sina egna typsnitt, lägga in grafiska sidebars och sådant.
Så allt handlar egentligen om hur avancerat man vill göra det. Duger defaulten, som är läsbar och helt OK, så är LaTeX jättelätt.
Jag sympatiserar jättemycket med det problem LaTeX ska lösa; nämligen att man ska kunna skriva text "distraction-free". Man ska inte behöva oroa sig över hur rubriker ska se ut och grejer medan man skriver - man ska däremot kunna tala om att "det här är en rubrik", "på det här ordet vill jag ha emfas". Och sedan ha en automatisk process som gör det hela hyfsat snyggt och läsligt.