Nekromanti Stora LaTeX-tråden

solvebring

Superhero
Detta är alltså Stora LaTeX-tråden. Den är skapad just eftersom LaTeX ofta rekommenderas för amatörtextsättning och sådant, vilket gör att folk säkert kommer att vilja testa - vilket i sin tur gör att en massa nybörjare som testar - som jag själv - säkert kommer att ha en hel del frågor om LaTeX.

Det är just det som den här tråden är till för. Här diskuterar man frågor och problem gällande LaTeX. Inget annat.

LaTeX
Om LaTeX (svenska, Wikipedia)
Om LaTeX (engelska, Wikipedia)

solvebring

Superhero
För närvarande sitter jag vid min netbook och håller på att isntallera TeX Live. Som jag förstår det - har säkert missförstått av bara helvete? - så är det liksom bara "språket". För att sedan kunna använda TeX Live och därmed LaTeX behöver jag också en editor att skapa skiten i.

Nå, på den här datorn kör jag Ubuntu, så, vilka editors rekommenderas i det fallet?

På den stationära kör jag Windows, vad rekommenderas i det fallet?

När man sparar LaTeX, blir det då speciella LaTeX-filer som alla editors kan läsa (antar det?), eller måste jag se till att ha två editors på vardera dator som är kompatibla med varandra?

solvebring

Superhero
Är det förresten någon som vet med sig att han/hon sitter på bra nybörjartutorials eller som själva kan föreslå uppgifter som man bör börja med?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ja, du behöver en editor också. Använd vad du brukar för att ändra i textfiler. Själv är jag rätt förtjust i Emacs, som har ett fint LaTeX-läge där saker får fina färger och har sig.

Sedan finns det WYSIWYG LaTeX i LyX, men... när jag körde det funkade det lite sådär. Det var dock tio år sen så det kan ju hänt en del på den fronten. :)

solvebring

Superhero
wilper said:
Ja, du behöver en editor också. Använd vad du brukar för att ändra i textfiler. Själv är jag rätt förtjust i Emacs, som har ett fint LaTeX-läge där saker får fina färger och har sig.

Sedan finns det WYSIWYG LaTeX i LyX, men... när jag körde det funkade det lite sådär. Det var dock tio år sen så det kan ju hänt en del på den fronten. :)
Okej, fint. Ska testa Emacs också.

... Använd vad du brukar använda för att ändra i textfiler? Jag använder ordbehandlare när jag skriver, och Ubuntus Textredigerare för txt-filer och liknande.

wilper

Ubuntu

För att installera LaTeX i Ubuntu brukar jag söka upp paketet "tetex-brev". Det är någon sorts stilmall för norska brev, men den har beroenden till det mesta som man behöver. Så den orsakar en hel kedja av andra installationer.

Gissningsvis vill du använda "pdflatex" för att bygga dina dokument.

> pdflatex solvesbok.tex

Då får du en solvesbok.pdf som du kan läsa med tex evince eller xpdf, eller Acrobat Reader om du nu skulle vara så pervers.

wilper

Emacs. Det har en liten tröskel att komma igång med. Men när man väl är på banan är det helt enormt kraftfullt.

Men använd textredigeraren om det känns bra. En strid i taget. :)

wilper

Re: Ubuntu

Precis, den översätter din handredigerade .tex-fil till en fin .pdf.

from

Veteran
wilper said:
LyX fungerar HELT okej idag. Det är inte 100% WYSIWYG, förstås, men går utmärkt att förhandsgranska om man funderar hur det ser ut. För folk som inte är vana vid programmering eller åtminstone manuell hypertext-knackning, så rekommenderar jag helt klart LyX framför "ren" LaTeX.

wilper

Ärligt talat. Det är en del jobb att komma igång med LaTeX. Sedan blir saker lätta och smidiga om man är nöjd med att saker ser ut som forskningsartiklar. Men ju mer kontroll man vill ha på detaljerna i formgivningen desto krångligare blir det.

Word, OpenOffice och liknande är inte något jättedåligt alternativ för den som bara vill göra en text, ha lite bilder och en innehållsförteckning.

Jag har kört LaTeX i tio år och "höjden" av min produktion är The Daughters of Verona. http://wilper.wordpress.com/the-daughters-of-verona

Det är läsligt och har lite bilder i sig. Och jag är rätt nöjd med det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I Windows brukade jag köra TexnicCenter när jag pillade LaTeX. Den var bra, för den gav bl.a en bra hierarkisk outline över dokumentet man jobbade med, och hade bra kortkommandon och kodfärgning.

I Ubuntu körde jag nog Kile. Inte riktigt lika trevligt, men fullt funktionsdugligt.

Jag gillar LaTeX, gjorde en del rätt avancerade grejer med det när jag pillade Scriptura senast, och min C-uppsats i Engelska skrev jag i LaTeX. Men i praktiken blev det för mycket kodning och för lite känsla när man ska göra mera avancerade grejer.

Exempel: När jag ville ha snygga grafiska bårder, som skulle vara med på varje sida... Det enklaste sättet jag hittade just då var typ... 1) gör bårderna till pdf, 2) leta rätt på LaTeX' interna kommando för "sidbyte", 3) byt ut det kommandot mot sig självt plus instruktionen att OM vi är på en udda sida, lägg bilden på det stället, och OM vi är på en jämn sida, lägg den andra bilden på det andra stället.

För att inte tala om när jag försökte hitta ett vettigt sätt att kunna testa utseendet på bara ett kapitel i taget... Eller när jag försökte fixa enkla sidebar-texter...

Jag är säkert helt efterbliven, men jag tröttnade. Men ja, det går.

Arfert

Facit
Skulle bara rekommendera Latex för amatörtextsättning om du är kodare, eller om du gillar pilla med kod på fritiden och är hyfsad på det. Annars riskerar man att ägna mer tid åt kod än att skriva. Om kod känns som grekiska så lägg ner tiden på Open Office/Word/Pages i stället. Du får tillräckligt bra resultat för "hemmabruk" i alla fall. Och vill du göra proffs-layout, med en mer organisk form (inte a la lärobok/rapport/o.dyl.) så försök få tag i Indesign eller Quark.

Det HÄR dokumentet gjorde jag på en timma i Pages. Misstänker att det tar längre tid i Latex om man inte är ordentligt kod-van. Textmanus jag monterade var en ren txt-fil. Loggan, kartan och rollformuläret hade jag klara när jag började.

Mer om Pages HÄR , till exempel.

krank

Arfert said:
Och vill du göra proffs-layout, med en mer organisk form (inte a la lärobok/rapport/o.dyl.) så försök få tag i Indesign eller Quark.
Eller Scribus... =)

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
Och vill du göra proffs-layout, med en mer organisk form (inte a la lärobok/rapport/o.dyl.) så försök få tag i Indesign eller Quark.
Eller Scribus... =)
Ja, om man gillar huvudvärk. Men det kanske blir nåt i framtiden. Det GÅR att layouta med programmet. Men det är ett dåligt gränssnitt.

krank

Arfert said:
Ja, om man gillar huvudvärk. Men det kanske blir nåt i framtiden. Det GÅR att layouta med programmet. Men det är ett dåligt gränssnitt.
Vill man jobba grafiskt hävdar jag dock att det nu i senaste versionen (tabeller... och tabellstilar!) är ett steg upp från Word och OpenOffice om man ska göra nåt finlir...

//krank, som kommer att försöka undvika att prata om annat än hur man använder LaTeX i den här tråden från och med nu

krank

Jag kan rekommendera paket.

fancyhdr gör snygga sidhuvuden och sidfötter.
tabularx medger tabeller som anpassar sig, och låter en bestämma vilka kolumner som får "stretcha".
hyperref gör bl.a referenser till länkar när man PDF:ar, något jag verkligen gillar.

Jag gillade MiKTeX när jag körde. Den har asbra pakethantering och gör det enkelt att lägga in nya paket och installera det man behöver allt eftersom. Jag blev alldeles bortskämd; har inte hittat nåt motsvarande till Linux alls. I MiKTeX kan man bara skriva in \usepackage i sin .texfil, och när den renderas så tycker TeX: "Hörru, du verkar vilja använda det här paketet, men det är inte installerat. Installerar nu, mmmkay?" Det var mycket praktiskt.

Här är länk till TeXnicCenter, min gamla favvoeditor.

Ska du skriva i både Windows och linux rekommenderar jag att du skriver följande rad tidigt:

\usepackage[utf8]{inputenc}

Den gör så att det du skriver tolkas som unicode, dvs det "bra" sättet att spara/skriva tecken. Det gör att du inte riskerar lika många problem med nordiska bokstäver och sånt.

Det finns en viss uppförsbacke med LaTeX... Eller ja, det är en pytteliten uppförsbacke till att kunna göra "snygga dokument". Det blir automatiskt snyggt, på ett livlöst och akademiskt vis. Jag är inte alls förtjust i typsnittet till exempel.

Sedan är det en liten, liten bit till att lära sig för att kunna göra småsaker som att fixa sidhuvud och sådant.

Och sedan är det en kurva som nästan är helt vertikal till att kunna göra mer avancerade grejer, typ stoppa in nåt av sina egna typsnitt, lägga in grafiska sidebars och sådant.

Så allt handlar egentligen om hur avancerat man vill göra det. Duger defaulten, som är läsbar och helt OK, så är LaTeX jättelätt.

Jag sympatiserar jättemycket med det problem LaTeX ska lösa; nämligen att man ska kunna skriva text "distraction-free". Man ska inte behöva oroa sig över hur rubriker ska se ut och grejer medan man skriver - man ska däremot kunna tala om att "det här är en rubrik", "på det här ordet vill jag ha emfas". Och sedan ha en automatisk process som gör det hela hyfsat snyggt och läsligt.