Nekromanti Stora LaTeX-tråden

solvebring

Superhero
Arfert said:
Skulle bara rekommendera Latex för amatörtextsättning om du är kodare, eller om du gillar pilla med kod på fritiden och är hyfsad på det. Annars riskerar man att ägna mer tid åt kod än att skriva.
Jo, det blir nog så om jag ger mig på LaTeX. Jag kan inte koda och jag tycker inte om att koda och detta blir från scratch. Så jo, du har rätt, men jag tänkte iaf kika på prylarna och se. Det blir säkert ingenting av detta i slutändan eftersom jag har lite tid och är lat... Men att undersöka hur det funderar är hur som haver lite intressant.

Arfert said:
Om kod känns som grekiska så lägg ner tiden på Open Office/Word/Pages i stället. Du får tillräckligt bra resultat för "hemmabruk" i alla fall.
Jo, fast jag vill ta mig förbi det stadiet och iaf få till något lite mer seriöst.

Arfert said:
Och vill du göra proffs-layout, med en mer organisk form (inte a la lärobok/rapport/o.dyl.) så försök få tag i Indesign eller Quark.
"Om jag hade pengar..." (Spelman på taket) :gremwink:

Arfert said:
Det HÄR dokumentet gjorde jag på en timma i Pages. Misstänker att det tar längre tid i Latex om man inte är ordentligt kod-van. Textmanus jag monterade var en ren txt-fil. Loggan, kartan och rollformuläret hade jag klara när jag började.

Mer om Pages HÄR , till exempel.
Det förutsätter Mac, jag har inte mer råd med en ny dator än jag har att köpa dyra softwares, tyvärr. Annars hade jag köpt något trevligt paket för längesen.

Sapient

Swashbuckler
solvebring said:
Jo, fast jag vill ta mig förbi det stadiet och iaf få till något lite mer seriöst.
Om du ursäktar att jag säger det, men LaTeX, med alla sina egenheter och den beskrivna inlärningskurvan, är lite som att simma enbent, med bakbundna händer, över Ganges efter vatten...

Du kan mycket riktigt få saker lite snyggare i LaTeX än Word/Open Office (/Pages), men till så mycket mer tid (inkl. inlärning) att det näppeligen lönar sig.

Kan man LaTeX (eller kan koda) är det ett alternativ. Om inte, sätt dig då hellre ned och gör dig bekant med vilka alternativ som finns för att styra över layouten i exvis Word. Det kommer garanterat - på min scoutheder et.c. - att ge dig mycket bättre resultat på hälften så mycket tid.

Grejen är att det FINNS möjligheter i Word (och OO) som är riktigt okej, om det inte vore för att de är "dolda" bakom defaultinställningar som är asjobbiga och ivägen - och man ibland inte ens vet om går att stänga av - eller dolda på tredje fliken, under "Avancerat..." i fönstret som kommer upp om man väljer vissa menyval.

Ta en sån sak som "snap to grid", som alltid retar mig. (Om jag vill placera ett objekt fritt på sidan och ha milimeterpassning vill jag INTE att programmet gör tvärt emot och "korrigerar" min placering mot ett godtyckligt koordinatsystem.)

Exakt hur du stänger av sånt och hittar till detaljinställningarna skiljer sig så klart (mycket!!) beroende på vilken version du kör. Men trots det vågar jag lova att du har mycket mer att hämta där, än att sätta dig ned och försöka lära dig LaTeX för att åstadkomma samma saker.

(Och ursäkta för ett inlägg som kanske kan förefalla OT - men jag vill nog hävda att den här typen av varningar är på sin plats i sammanhanget... :gremwink: )

solvebring

Superhero
Tackar för inputen, som känns mycket vettig. Den är om inte annat väldigt sann i mitt fall - eftersom jag är helt grön på områden. Tycker förövrigt inte att inlägget är OT, snarare tvärtom - tråden riktar sig ju gentemot LaTeX + nybörjare, utifrån kontexten: "Vill layouta lite seriösare", så kör i vind.

Tja, alternativet efter att slita med detta är att slita med Scribus. Jag har dock inte dragit ned allra senaste Scribus och satt mig med det. ... Faktum är att jag är lite vilsen i allmänhet över detta. Jag vill pilla och greja och få till saker, det kräver dock att jag undersöker de olika möjligheter jag har.

solvebring

Superhero
wilper said:
Ärligt talat. Det är en del jobb att komma igång med LaTeX. Sedan blir saker lätta och smidiga om man är nöjd med att saker ser ut som forskningsartiklar. Men ju mer kontroll man vill ha på detaljerna i formgivningen desto krångligare blir det.

Word, OpenOffice och liknande är inte något jättedåligt alternativ för den som bara vill göra en text, ha lite bilder och en innehållsförteckning.

Jag har kört LaTeX i tio år och "höjden" av min produktion är The Daughters of Verona. http://wilper.wordpress.com/the-daughters-of-verona

Det är läsligt och har lite bilder i sig. Och jag är rätt nöjd med det.
Allt fler inlägg pekar på att detta inte är ett bra alternativ. ... Trots att så många tenderar att vilja nämna LaTeX i alla trådar om layout-software. Det är kort sagt avskräckande, speciellt för en gröning som jag. Hm, å andra sidan känns det som att man bör ta tillvara på varningarna eftersom de trots allt innehåller erfarenhet.

/solvebring som börjar ångra att han startade tråden och tog sig an LaTeX från första början. Börjar kännas som att det mest var en knasig idé hos en oerfaren själ.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, kanske är inte LaTeX för dig. Men kanske har din tråd väckt intresse hos någon annan. Så bortkastat tycker jag inte att det är.

För mig är LaTeX helt rätt.

Saker blir per automagi helt ok. Jag behöver inte brottas med Word eller konstiga specialprogram, utan skriver mina saker ganska rakt upp och ner. Sedan kör jag några kommandon och så får jag färdiga PDF:er.

Förmodligen hade jag fått mycket bättre resultat om jag lagt tiden jag lärde mig LaTeX på, på att istället lära mig InDesign. Men nu ångrar jag mig inte. För mig är det något nästan meditativt i att sitta och knacka på spelen i Emacs, och när jag är nöjd kör jag bara pdflatex och sedan är de redo för Lulu-tryck eller PDF-släpp.

Sapient

Swashbuckler
solvebring said:
Tja, alternativet efter att slita med detta är att slita med Scribus. Jag har dock inte dragit ned allra senaste Scribus och satt mig med det. ... Faktum är att jag är lite vilsen i allmänhet över detta. Jag vill pilla och greja och få till saker, det kräver dock att jag undersöker de olika möjligheter jag har.
Jag har inte jobbat med Scribus, men jag tog fem minuter nu att kika runt på dokumentationen, och mitt spontana intryck är att du där har det mesta du behöver och förmodligen mer därtill - så länge programmet håller var dokumentationen utlovar. (Vilket dessvärre inte riktigt alltid är fallet med open source, men nästan alltid.)

solvebring

Superhero
Sapient said:
solvebring said:
Jag har inte jobbat med Scribus, men jag tog fem minuter nu att kika runt på dokumentationen, och mitt spontana intryck är att du där har det mesta du behöver och förmodligen mer därtill - så länge programmet håller var dokumentationen utlovar. (Vilket dessvärre inte riktigt alltid är fallet med open source, men nästan alltid.)
Jag har egentligen aldrig satt text i Scribus, utan bara gjort en del försök till rollformulär. Min erfarenhet är dock den att programmet inte alltid gör som man säger åt det och att det som ger bäst resultat inte alltid är det effektivaste. krank har dock talat gott om de senaste uppdateringarna så jag bör kika och försöka att verkligen sätta text någon dag.

solvebring

Superhero
wilper said:
Tja, kanske är inte LaTeX för dig. Men kanske har din tråd väckt intresse hos någon annan. Så bortkastat tycker jag inte att det är.

För mig är LaTeX helt rätt.

Saker blir per automagi helt ok. Jag behöver inte brottas med Word eller konstiga specialprogram, utan skriver mina saker ganska rakt upp och ner. Sedan kör jag några kommandon och så får jag färdiga PDF:er.

Förmodligen hade jag fått mycket bättre resultat om jag lagt tiden jag lärde mig LaTeX på, på att istället lära mig InDesign. Men nu ångrar jag mig inte. För mig är det något nästan meditativt i att sitta och knacka på spelen i Emacs, och när jag är nöjd kör jag bara pdflatex och sedan är de redo för Lulu-tryck eller PDF-släpp.
Du har nog rätt - allt passar inte alla och smaken är som baken. Jag ska dock försöka med lite nybörjarprylar någon dag för att känna av hur jag uppfattar det praktiska arbetet.

/solvebring som gillade att göra formulär i Inkscape.

Arfert

Facit
Klart du inte ska ångra att du startade tråden. Den innehåller intressant info. Och dar man en kodar-hjärna så är Latex bra för vissa jobb. Och gratis. Men nycketordet var "vissa". Vad än Latex-användarna säger så finns det layout där det inte funkar. (...vill se nån göra ett magasin Super Play eller Rolling Stone eller Vouge eller PC Gamer i Latex, med alla de krav på olika layout man har där. Mången Rollspelsdesign skulle nog också vara ogörlig.) Kräver orimligt mycket tid för få ett resultat man fixar på minuter i ett layotprogram... till och med Scribus. Bra att man är medveten om det.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Klart du inte ska ångra att du startade tråden. Den innehåller intressant info. Och dar man en kodar-hjärna så är Latex bra för vissa jobb. Och gratis. Men nycketordet var "vissa". Vad än Latex-användarna säger så finns det layout där det inte funkar. (...vill se nån göra ett magasin Super Play eller Rolling Stone eller Vouge eller PC Gamer i Latex, med alla de krav på olika layout man har där. Mången Rollspelsdesign skulle nog också vara ogörlig.) Kräver orimligt mycket tid för få ett resultat man fixar på minuter i ett layotprogram... till och med Scribus. Bra att man är medveten om det.
True, true.

Jag har förövrigt suttit upp nästan hela natten - urk - och pillat med Scribus för att försöka sätta en text i det. Jag tog mitt bidrag till wilpers scenariotävling och pillade lite mer det. Det gick skitbra, vilket vill säga att jag lärde mig grunderna för en massa funktioner. Dock ser det ut som skit - kanske mest för att jag inte kan typografi. :gremtongue:

wilper

Jag blir lite sugen på att testa att göra det i LaTeX, typ slänga in det i en väldigt ren layout. Som för att visa hur det ser ut om man är nybörjare.

Arfert

Facit
Lära sig form bra... där finns ingen quick-fix... det tar år. :gremsmile:. ... det sitter inte i programvaran. Det sitter i kunskap, övning och talang.

solvebring

Superhero
wilper said:
Jag blir lite sugen på att testa att göra det i LaTeX, typ slänga in det i en väldigt ren layout. Som för att visa hur det ser ut om man är nybörjare.
Det vore jättetrevligt att se. Jag tänkte förresten fråga hur lång tid det tar för dig att sätta ihop ett dokument som t.ex. Daughters?

solvebring

Superhero
Arfert said:
Lära sig form bra... där finns ingen quick-fix... det tar år. :gremsmile:. ... det sitter inte i programvaran. Det sitter i kunskap, övning och talang.
Jo, det gör väl det. Måste se till att läsa på lite grunder så att jag får en god förståelse för typografins grunder och sånt. Jag lånade Hellmark från bibblan för ett tag sedan men vad fan, man ska ha tid att läsa också. :gremtongue:

Nåväl, jag får väl ta och lägga upp texten sen och be om kritik, om inte annat kan det vara kul att få lite input på de viktigaste tumregler för att sätta brödtext.

wilper

Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Oräknat att skriva själva reglerna, och hitta på texterna till korten. Det ligger en del LaTeX-arbete dolt här. Men inte mer än att markera lite text och göra den Fetstilad eller till Rubriker i Word.

Omslagsbilden: 10 minuter i Gimp. 15 minuter LaTeX för att få in den i själva dokumentet, tidigare har jag haft omslagen som separata filer för Lulu-tryck.

Korten: Två kvällspass om fyra timmar. Ett var att ställa om min gamla kortmall till de två korttyperna som TDoV har, dvs LaTeX-arbete. Det andra passet var att ladda hem bilder och beskära dem i Gimp. När .png-bilderna väl låg i rätt katalog tog det mindre än 5 minuter LaTeX att lägga in dem i korten.

Bilden på hur korten skall ligga: En halvtimme i Gimp. 15 minuter LaTeX för att visa den på rätt ställe i texten.

Layout-arbete: 5 minuter LaTeX. Jag lade in några sidbrytningar för att få saker som hör ihop på samma sida.

Arfert

Facit
Tumregler för brödtext?
1. Välj bra typsnitt för ändamålet.
2. Välj rätt spaltbredd, storlek och radavstånd.
3. Tänk på läsbarheten!

Resten är känsla och övning. Erfarenhet. Och jag skojade inte att det tar år.

solvebring

Superhero
Re: Stora LaTeX-tråden [Lite OT- Scribus]

Arfert said:
Tumregler för brödtext?
1. Välj bra typsnitt för ändamålet.
2. Välj rätt spaltbredd, storlek och radavstånd.
3. Tänk på läsbarheten!

Resten är känsla och övning. Erfarenhet. Och jag skojade inte att det tar år.
Och hur skulle de bedöma det här härket?
Det ser iof, tycker jag, trevligare ut än första versionen, men i alla fall. Fast tja, första testet är alltid ett första test. First time ever förövrigt.

/solvebring som tycker att hans Scribus-test helt klart är relevant för tråden. :gremtongue: