solvebring said:
Jo, fast jag vill ta mig förbi det stadiet och iaf få till något lite mer seriöst.
Om du ursäktar att jag säger det, men LaTeX, med alla sina egenheter och den beskrivna inlärningskurvan, är lite som att simma enbent, med bakbundna händer, över Ganges efter vatten...
Du kan mycket riktigt få saker lite snyggare i LaTeX än Word/Open Office (/Pages), men till så mycket mer tid (inkl. inlärning) att det näppeligen lönar sig.
Kan man LaTeX (eller kan koda) är det ett alternativ. Om inte, sätt dig då hellre ned och gör dig bekant med vilka alternativ som finns för att styra över layouten i exvis Word. Det kommer garanterat - på min scoutheder et.c. - att ge dig mycket bättre resultat på hälften så mycket tid.
Grejen är att det FINNS möjligheter i Word (och OO) som är riktigt okej, om det inte vore för att de är "dolda" bakom defaultinställningar som är asjobbiga och ivägen - och man ibland inte ens vet om går att stänga av - eller dolda på tredje fliken, under "Avancerat..." i fönstret som kommer upp om man väljer vissa menyval.
Ta en sån sak som "snap to grid", som alltid retar mig. (Om jag vill placera ett objekt fritt på sidan och ha milimeterpassning vill jag INTE att programmet gör tvärt emot och "korrigerar" min placering mot ett godtyckligt koordinatsystem.)
Exakt hur du stänger av sånt och hittar till detaljinställningarna skiljer sig så klart (mycket!!) beroende på vilken version du kör. Men trots det vågar jag lova att du har mycket mer att hämta där, än att sätta dig ned och försöka lära dig LaTeX för att åstadkomma samma saker.
(Och ursäkta för ett inlägg som kanske kan förefalla OT - men jag vill nog hävda att den här typen av varningar är på sin plats i sammanhanget...
)