Jag tänkte på något. Tankarna i det här inlägget är vaga, så snälla, försök behärska er från att kritisera mitt användande av begreppet "stora rollspel" och "små rollspel"!
Nu för tiden finns det ganska gott om rollspel vars regler skiljer sig från det sätt rollspelsregler brukar vara uppbyggda på. (För den som undrar vad jag menar med "det sätt rollspelsregler brukar vara uppbyggda på" så menar jag följande: Reglerna säger sig inte vara inriktade på någon speciell typ av spel, men är helt klart avsedda för att skapa rollpersoner som är nybörjaräventyrare och sedan gradvis blir bättre och bättre. 5-10 grundegenskaper samt en lång färdighetslista är i det närmaste obligatoriskt. De regler som finns utöver rollpersonsskapandet handlar nästan enbart om strid och/eller magi.) Nästan samtliga spel som använder sig av några annorlunda regler är små (oftast publicerade av upphovsmannen/männen själv/a) och finns inte tillgängliga i den genomsnittliga butiken som säljer rollspel.
Finns det egentligen några stora rollspel (stora i betydelsen publicerade av ett större rollspelsföretag, baserade på en känd licens, eller allmänt tillgängliga) som använder sig av någon annorlunda typ av regler? De få jag kan komma på är sådana som Nobilis och Marvel Universe RPG. Finns det fler och, om de finns, vad är det som är annorlunda med deras regler?
Eventuell följdfråga: Kommer vi att få se mer regler som vågar frångå den traditionella mallen i framtiden?
/tobias
Nu för tiden finns det ganska gott om rollspel vars regler skiljer sig från det sätt rollspelsregler brukar vara uppbyggda på. (För den som undrar vad jag menar med "det sätt rollspelsregler brukar vara uppbyggda på" så menar jag följande: Reglerna säger sig inte vara inriktade på någon speciell typ av spel, men är helt klart avsedda för att skapa rollpersoner som är nybörjaräventyrare och sedan gradvis blir bättre och bättre. 5-10 grundegenskaper samt en lång färdighetslista är i det närmaste obligatoriskt. De regler som finns utöver rollpersonsskapandet handlar nästan enbart om strid och/eller magi.) Nästan samtliga spel som använder sig av några annorlunda regler är små (oftast publicerade av upphovsmannen/männen själv/a) och finns inte tillgängliga i den genomsnittliga butiken som säljer rollspel.
Finns det egentligen några stora rollspel (stora i betydelsen publicerade av ett större rollspelsföretag, baserade på en känd licens, eller allmänt tillgängliga) som använder sig av någon annorlunda typ av regler? De få jag kan komma på är sådana som Nobilis och Marvel Universe RPG. Finns det fler och, om de finns, vad är det som är annorlunda med deras regler?
Eventuell följdfråga: Kommer vi att få se mer regler som vågar frångå den traditionella mallen i framtiden?
/tobias