Re: Annorlundare
Så vad menar du med annorlunda regler?
Jo, det ska jag berätta om alldeles strax. Först ska jag berätta hur reglerna inte ska se ut för att vara annorlunda. Innehåller reglerna följande:
1) Ett antal grundegenskaper (ca 5-10 st).
2) En färdig lista på färdigheter som man kan välja.
3) En mekanik för att använda färdigheterna och/eller grundegenskaperna för att övervinna utmaningar (dyrka upp lås).
4) Ett stridssystem som bygger på samma mekanik, men tillför flera moment (slå ihjäl vättar).
5) Ett system för förbättra rollpersonerna efter att de har dyrkat upp låsen och slagit ihjäl vättarna.
då är spelet inte speciellt annorlunda, oavsett vilka kluriga sätt de kommit på att slå tärningarna. Reglerna är då uppbyggda på exakt samma sätt som i de första rollspelen och är tänkta att användas på samma sätt: rollpersonerna ska med våld överkomma utmaningar och förbättras för att kunna möta nya utmaningar. Det finns gott om spel som skulle vara mycket intressantare om de hade ett regelystem som var anpassat för en annan typ av spelande. Ta Vampire till exempel. Det hade varit ett helt annat spel om det haft ett regelsystem som fokuserat på maktkamp mellan vampyrerna, istället för att ha ett genomsnittligt regelsystem för lite av varje, men mest strid.
Kan du ge några exempel på annorlunda regler. Hur de fungerar?
InSpectres: Rollpersonerna har fyra egenskaper. De slag som slås avgör inte om man klarar av att lösa en utmaning utan om man kommer närmare en lösning på det mysterium äventyret kretsar kring. Reglerna bestämmer vem som ska beskriva händelsernas utgång.
Baron Münchausen: Rollpersonerna har inga egenskaper alls. Reglerna handlar om att utmana de andra spelarnas berättarförmåga.
My Life With Master: Rollpersonerna har bara två egenskaper och dessa beskriver deras sinnesstämning. Dessa ändras när de utför hemska dåd på uppdrag av sin onda härskare.
/tobias