anth
Vetefan
Efter påtryckningar ändrar vi så att man både kan sitta i juryn och vara nominerad till priset.
Är det en så bra idé? Jag menar, det finns en bra anledning till att man brukar förhindra sådant, till exempel att revisorerna inte sitter i styrelsen, för att vara så opartisk och neutral man bara kan. Jag tycker inte detta är en bra idé.anth said:Efter påtryckningar ändrar vi så att man både kan sitta i juryn och vara nominerad till priset.
Arbetsgruppen för rollspelspriset har röstat för.solvebring said:Är det en så bra idé? Jag menar, det finns en bra anledning till att man brukar förhindra sådant, till exempel att revisorerna inte sitter i styrelsen, för att vara så opartisk och neutral man bara kan. Jag tycker inte detta är en bra idé.anth said:Efter påtryckningar ändrar vi så att man både kan sitta i juryn och vara nominerad till priset.
Edit: Jag bör kanske inte bara dyka upp och gnälla så här utan vidare, så jag lägger till att jag skriver detta med reservation för att jag kan ha missförstått koncepterna.
Okej, då förstår jag. Det är alltså främst en fråga om att spara tid. Det kan alltså komma att skärpas till nästa år om detta håller i sig?anth said:Jo du, både PM och press kommer - efter kl 22:00 när nomineringsdeadlinen går ut.Konrad Konvalj said:Är det inte möjligt att du postar ut något pm till alla nominerade anth? Lägg lite press och få det hela att skynda lite fortare än långsamt. Alla nominerade är ju aktiva forumrävar så det hela borde inte behöva dra ut på tiden.
Väldigt mycket kan ändras till nästa år.solvebring said:Det kan alltså komma att skärpas till nästa år om detta håller i sig?
Go go power-Elin!w176 said:Awesome, tack för nominieringen, och alla de anledningar jag blev nominerad. Jag accepterar gladerligen nomineringen.
För att om folket röstar blir det bara ett populistiskt pris - vilket vi inte vill ha.Caligo said:Varför ha en jury och inte låta folk rösta?
Det spel som sålt mest är ju det spel som är populärast, och om det då vinner pris för det - tja, det är en enkel och rättvis matematik. Det finns ju inga fel i det. Jag tycker personligen sämre om elitism och kanon som skapar skillnader och läger mellan "fin"- och "fulkultur" och sådana saker.Ond bråd död said:Ämnet var uppe tidigare, och svaret är att Fenix redan har ett sånt pris. Pöbeln röstar dessutom bara på det spel som sålt mest t ex.
Problemet med det där tänket är att det belönar de spelskapare som har kontakter och resurser. Att något säljer bättre kan handla om att man har F-skattsedel och kapital nog för att trycka stora upplagor och sen komma in på SF-bok och andra ställen.solvebring said:Det spel som sålt mest är ju det spel som är populärast, och om det då vinner pris för det - tja, det är en enkel och rättvis matematik. Det finns ju inga fel i det. Jag tycker personligen sämre om elitism och kanon som skapar skillnader och läger mellan "fin"- och "fulkultur" och sådana saker.Ond bråd död said:Ämnet var uppe tidigare, och svaret är att Fenix redan har ett sånt pris. Pöbeln röstar dessutom bara på det spel som sålt mest t ex.
Kort sagt är det alltid en svår balansgång det där, folkets röst eller en liten skara utvalda. I många fall är det svårt att avgöra vilket som är bäst, och det beror ju så klart på vilken slags öppenhet man vill ha och vilka kvaliteter man söker hos prisvinnaren.
Ja, det här var en finare utveckling av det argumentet. Det här kan jag bara nicka och hålla med om, för det är inte annat än sant. Det är liksom en del av det jag sade - för jag sade däremot ingenting om hur spel blir populära.krank said:Problemet med det där tänket är att det belönar de spelskapare som har kontakter och resurser. Att något säljer bättre kan handla om att man har F-skattsedel och kapital nog för att trycka stora upplagor och sen komma in på SF-bok och andra ställen.solvebring said:Det spel som sålt mest är ju det spel som är populärast, och om det då vinner pris för det - tja, det är en enkel och rättvis matematik. Det finns ju inga fel i det. Jag tycker personligen sämre om elitism och kanon som skapar skillnader och läger mellan "fin"- och "fulkultur" och sådana saker.Ond bråd död said:Ämnet var uppe tidigare, och svaret är att Fenix redan har ett sånt pris. Pöbeln röstar dessutom bara på det spel som sålt mest t ex.
Kort sagt är det alltid en svår balansgång det där, folkets röst eller en liten skara utvalda. I många fall är det svårt att avgöra vilket som är bäst, och det beror ju så klart på vilken slags öppenhet man vill ha och vilka kvaliteter man söker hos prisvinnaren.
Att ett spel är populärt betyder med andra ord mestadels att det har schysst backning. Eller ja, schysst backning är en förutsättning.
Nu tror väl jag kanske inte att Null State hade slagit några försäljningsrekord, men i dagsläget vet vi inte hur populärt det har potential att vara - eftersom alla som hade kunnat gilla spelet inte kommer att komma i kontakt med det...