Nekromanti Stora rollspelsjuryn 2012

Mundo

Myrmidon
anth said:
Ymir, du sammanfattar ungefär allt jag tänkt, men inte skrev. :gremsmile:

Ymir said:
- En tjej
Därför nominerar jag Tsianphiel
Jag skulle bli jätteledsen om jag var Tsianphiel och blev nominerad med motiveringen "du har en vagina, inte en penis".

Jobbar själv inom en kvinnodominerad bransch och det värsta jag vet är när folk säger till mig att det är så kul att ha en kille där. Jag vill bli erkänd för min kunskap och skicklighet, inte för formen på mitt könsorgan.

Inte för att jag betvivlar Tsianphiels kunnande, tvärtom, jag vet ingenting om personen, men jag hoppas innerligen att hon motiveras med en bättre anledningen än den given ovan.

Själv vill jag nominera w176, för att jag tycker hon är så satans duktig på det hon gör.
När vi diskuterade att SL:a kampanjer så har hon varit en jätteinspiration för mig, och jag tycker hennes kunnande inom rollspel verkar väldigt brett.

Toodles.

Pilzefrau

hon/henne
Att någon skulle råka vara nominerad till både jury och pris ser jag som ett icke-problem. Jag har fullt förtroende för att vem som helst som kan vara på tal för att vara med i denna jury klarar av att inse hur fult det ser ut om man ger ett pris till sig själv. Eftersom jag fattar det som att vi är rätt överens om att priset inte är tidsbundet (dvs man kan inte "missa chansen" för att det gått ett år för mycket sen man gjorde vad det nu var) så kommer den jurymedlem som inser att "hey, jag hade kunnat vinna det här priset" tänka på det nästa år och diskret avböja att fortsätta i juryn. Så himla svårt borde det inte vara, och vill man ha det på pränt kan arbetsgruppen sätta upp riklinjer för juryn och inkludera "medlem i juryn kan inte bli vald" så får eventuell prishungriga jruymedlemmar som inte tänkte på det när de gick med lösa den situationen när de inser det. Men det kommer itne att hända.

Välj en jury utan hänsyn till vem som borde riskera att bli nominerad för priset. Oavsett hur formen kommer se ut kommer juryn helt eller delvis bytas ut någon gång. Det kommer lösa sig.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag har fullt förtroende för att vem som helst som kan vara på tal för att vara med i denna jury klarar av att inse hur fult det ser ut om man ger ett pris till sig själv.
Det har jag också, egentligen. Fast när svenska akademin misslyckats ett antal gånger så blir man ju fundersam... Å andra sidan så är det ju betydligt mer pengar det handlar om i det fallet. Men nä jag tänker som dig att det här väl ändå måste vara ett ickeproblem.

anth

Vetefan
Mundo said:
anth said:
Ymir, du sammanfattar ungefär allt jag tänkt, men inte skrev. :gremsmile:

Ymir said:
- En tjej
Därför nominerar jag Tsianphiel
Jag skulle bli jätteledsen om jag var Tsianphiel och blev nominerad med motiveringen "du har en vagina, inte en penis".

Jobbar själv inom en kvinnodominerad bransch och det värsta jag vet är när folk säger till mig att det är så kul att ha en kille där. Jag vill bli erkänd för min kunskap och skicklighet, inte för formen på mitt könsorgan.

Inte för att jag betvivlar Tsianphiels kunnande, tvärtom, jag vet ingenting om personen, men jag hoppas innerligen att hon motiveras med en bättre anledningen än den given ovan.

Själv vill jag nominera w176, för att jag tycker hon är så satans duktig på det hon gör.
När vi diskuterade att SL:a kampanjer så har hon varit en jätteinspiration för mig, och jag tycker hennes kunnande inom rollspel verkar väldigt brett.

Toodles.
Jag inser nu och ber om ursäkt för att det uppfattas som att jag nominerade Tsianphiel för att hon är tjej.
Det var mer frågan om att Ymirs inlägg fick mig att tänka till och jag kom på att Tsianphiel inte blivit nominerad (vilket kan uppfattas som nog så illa).

Nu är jag själv emot kvotering i juryn - en jurymedlem ska sitta i juryn för att denne är kunnig, kompetent och respekterad - inte för att denne bor i en speciell landsända, tycker om vissa spel eller saknar snopp.

Nu blev Tsianphiel även nominerad tillsammans med NilsK och Anders & Tove för att hon skriver i Fenix - jag hoppas att hon känner sig mer hedrad över denna nominering istället.

Ymir

Liten kantbaron
Whatever.

Du vet, det är ju liksom tänkbart att jag menade att man skulle kvotera in en tjej som både är tjej -och- en värdig jurymedlem i övrigt.

Det är också tänkbart att jag menade att tjejer suger och måste kvoteras in för att överhuvudtaget få vara med, sure. Så tro du det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Whatever.

Du vet, det är ju liksom tänkbart att jag menade att man skulle kvotera in en tjej som både är tjej -och- en värdig jurymedlem i övrigt.

Det är också tänkbart att jag menade att tjejer suger och måste kvoteras in för att överhuvudtaget få vara med, sure. Så tro du det.
Rimligast vore dock att inte kvotera alls.

Arfert

Facit
Personligen tycker jag att kvotera på geografi, kön, ålder eller whatever på en så homogen och liten grupp (folk som gillar rollspel) är meningslös. Det är ju bara att kolla på formölen..

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det behövs en tjej i juryn, vilket rimligen innebär att jag är för kvotering somehow.

Jag är också, som framgått av mitt tidigare inlägg, en förespråkare för jurymedlemmar med varierade kompetenser och intressen, vilket också torde innebära någon form av kvotering.

anth

Vetefan
Ymir said:
Jag tycker det behövs en tjej i juryn, vilket rimligen innebär att jag är för kvotering somehow.

Jag är också, som framgått av mitt tidigare inlägg, en förespråkare för jurymedlemmar med varierade kompetenser och intressen, vilket också torde innebära någon form av kvotering.
Jag tycker att vi arbetar i fel ända.
Jag tycker att juryn ska vara så pass stor att om man tar in kompetenta personer så ska man ändå få in alla olika sorters personer (t.ex. tjejer).
Det lyckas vi nog inte med 5 personer, men det har betydligt större chans att lyckas på 9 personer - problem solved.

Vitulv

Ymir said:
Noterat. Jag är mot kvotering, för tydlighetens skull.

Ymir said:
Det är dock en rejäl skillnad på att välja in en person mot bakgrund av dennes erfarenhet och kompetens, än att göra det på grund av dess biologiska kön, tycker du inte?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Detta inlägg riktar sig till hela tråden.

Vi droppar delspåret med diskussioner om kvotering som generell princip.

Om ni vill fortsätta det spåret rekommenderar jag OT-forumet.

Tack!

/Magnus

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Det är dock en rejäl skillnad på att välja in en person mot bakgrund av dennes erfarenhet och kompetens, än att göra det på grund av dess biologiska kön, tycker du inte?
Sen så skulle man ju kunna tänka sig att man väljer en tjej till juryn i syfte att även ha med lite kvinnlig erfarenhet i juryn. (Förutsatt att hon också är kompetent) - en oerhört viktig parentes för alla karlakarlarna.

Ymir

Liten kantbaron
Sen så skulle man ju kunna tänka sig att man väljer en tjej till juryn i syfte att även ha med lite kvinnlig erfarenhet i juryn. (Förutsatt att hon också är kompetent) - en oerhört viktig parentes för alla karlakarlarna.
Vilket basically var vad jag menade.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Liten smäll på fingrarna

Jag hann se vad du skrev innan du redigerade ditt inlägg.

Att du ändrade det så snabbt gör att jag inser att du inser att det var över gränsen för våra regler, men också att jag låter mitt ingripande stanna vid en tillsägelse.

Mundo

Myrmidon
Ymir said:
Whatever.

Ingen poäng i att vara så defensiv.
Jag sa varken bu eller bä om dina åsikter, jag pratade om mina egna. Jag tror inte det ena eller det andra om dig, och lät det som att jag dömde dig i min tidigare post ber jag om ursäkt för detta.

Så nu kommer juryn alltså bestå av nio personer?
Låter bra, fler personer innebär fler bakgrunder och fler åsikter.
Kör hårt!

anth

Vetefan
Mundo said:
Så nu kommer juryn alltså bestå av nio personer?
Låter bra, fler personer innebär fler bakgrunder och fler åsikter.
Kör hårt!
Ungefär 9.
Först ska folk acceptera sina nomineringar, vilket lär ta ett par dagar.
Skulle 10 st acceptera är det ingen idé att krångla så juryn får bestå av 10 personer.
Skulle 20 st acceptera får vi göra ett urval av 9 pers.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Ungefär 9.
Först ska folk acceptera sina nomineringar, vilket lär ta ett par dagar.
Skulle 10 st acceptera är det ingen idé att krångla så juryn får bestå av 10 personer.
Skulle 20 st acceptera får vi göra ett urval av 9 pers.
Är det inte möjligt att du postar ut något pm till alla nominerade anth? Lägg lite press och få det hela att skynda lite fortare än långsamt. Alla nominerade är ju aktiva forumrävar så det hela borde inte behöva dra ut på tiden.

anth

Vetefan
Konrad Konvalj said:
Är det inte möjligt att du postar ut något pm till alla nominerade anth? Lägg lite press och få det hela att skynda lite fortare än långsamt. Alla nominerade är ju aktiva forumrävar så det hela borde inte behöva dra ut på tiden.
Jo du, både PM och press kommer - efter kl 22:00 när nomineringsdeadlinen går ut. :gremsmile:

Vitulv

Last minute nominering; JohanK, för helvete!