JohanL
Champion
Eller i Ars Magica, Gud?Cthulhu?
Eller i Ars Magica, Gud?Cthulhu?
Där är jag spelledare har inga problem med att låta spelare möta varelser med speciella egenskaper.Cthulhu?
Astrid Lindgrens Katla är ju däremot klart snarare i Beowulfskolan: hon är ju mest bara en ohejdbar förstörelsekraft (men används också mycket effektfullt som en sådan i storyn). Och det är väl också en grej - om en drake är (nästan) helt ohanterlig och ostoppbar så behöver det vara en plot point i sig.Det finns ju båda delar, just draken i Beowulf är mer av ett monster. Ingen list, ingen röst, bara förödelse och eld. Däremot Fafner är en klassisk drake i den aspekten. Det märks att det var där Tolkien knyckte majoriteten av sin inspiration till Glaurung.
Ja, jo, om man nu tänker sig att målet med målandet är liksom fotografiskt, att avbilda något så som det är eller var eller borde vara i sinnevärlden. Vilket man ju kan göra, såklart, men det finns ganska många konststilar som är helt ointresserade av sånt.När det gäller en staty är det naturligtvis sant att det inte går att göra den hur stor som helst, men på en tavla borde det vara enkelt att göra draken större och människorna mindre, om man tänker sig att det borde vara så.
Bilden får mig att tänka på gäddor, och därmed fiskeskrönor.För att återkoppla till trådstarten ser det betydligt mycket mindre imponerande ut att Lancelot slogs mot två drakar samtidigt när det illustreras så här: [bild]
Det blev perfekt när vi körde Marsklandet och de tog sig an draken (Mythras som motor)Sedan tycker jag, beroende på spel såklart, att de roligaste drakarna är betydligt mindre. De som är tuffa motståndare, men som ändå går att besegra i en mer regelrätt strid.