Den geografiska storleken är inte så viktig. Det går att göra ett rollspel som utspelar sig i fyra olika universum på bara ett par A4, medan ett annat spel kan utspela sig i en enda metropol och ta upp flera böcker i anspråk. Samtidigt kan man inte bara räkna antalet sidor som rollspelsvärlden beskrivs på: Det går att säga väldigt mycket på få sidor precis såsom man kan blajja om väldigt litet på ett stort antal sidor.
När jag pratar om hur "stort" ett rollspel är så menar jag en kombination av
djup resp.
bredd.
Djup handlar om hur långt rollspelet går i en viss beskrivning.
Landet är indelat i ett stort antal feodala provinser som alla kämpar om herraväldet i blodiga konflikter är en rätt ytlig beskrivning. Att visa en karta över landet, berätta om alla provinser och deras respektive ledare... det kan bli en väldigt djup, ingående beskrivning, även om den på det stora hela enbart kommer säga oss detsamma som den där första meningen i föregående exemplet.
Bredd handlar förstås om hur många olika saker som beskrivs, men inte bara till antalet. Snarare är det den
tematiska bredden jag tänker på. Om spelet berättar om tre olika sorters krigare som alla är mer eller mindre oskiljaktiga från varandra, då tycker jag att spelet uppvisar en mindre bredd än om det skulle visa förslag på tre helt olika typer av rollpersoner som alla kan fungera väldigt olika i äventyren. Samma sak med äventyrs- och utmaningsförslag. Om jag hittar tre monster som alla fungerar på ungefär ett och samma sätt så har spelet en mindre bredd än om jag hittar tre helt olika monster som alla kan fungera som antagonister i äventyren på tydligt annorlunda vis. Osv.
---
Utifrån det så kan jag säga att jag personligen föredrar om du skriver rätt mycket om själva bredden, medan du kan snåla ganska mycket på djupet. Det räcker ofta med några korta stycken som får igång min fantasi. Sedan kan jag fylla i resten själv och hitta på litet. En av de mest kostnadseffektiva beskrivningar jag sett i ett rollspel är drömfurstarna i Kult. Det avsnittet tar inte ens upp ett helt uppslag, men har ändå räckt för att jag skall bli inspirerad än idag när jag läser det. Avsnittet berättar först kort om vad drömfurstarna har gemensamt, och fortsätter sedan med fem små exempel över de fem viktigaste drömfurstarna. De är allihop mycket olika varandra (=vid bredd) och beskrivs bara med ett knippe rader vardera, precis lagom för att man ska förstå vad poängen med dem är och sedan börja brodera ut deras världar själv. Framförallt så ger avsnittet många idéer om man vill hitta på sina egna drömfurstar.
Så... använd utrymmet smart så kan du få med otroligt mycket viktiga grejer på en väldigt liten plats. En bra ögonöppnare kan vara att kolla igenom
dogmaspelen som postats här på forumet. Dogmaspelens världsbeskrivning (och regler) tar bara upp ett A4-ark vardera, vilket gör att alla tvingats fatta sig väldigt kort. Kolla vilka du tycker får med någorlunda vettiga beskrivningar ändå, och jämför med dem som du inte tycker lyckas bygga upp en tillräckligt rik atmosfär alls. Vad skiljer dem åt? En sådan läsning kan man lära sig mycket nyttigt av, även om man själv tänker skriva ett lite längre rollspel som får breda sig ut på ett längre antal sidor.