Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
- Joined
- 24 Nov 2005
- Messages
- 637
Re: Spelpass 11.
Fint svar, jag förstår precis hur du menar.
(Och jag vill förtydliga att jag aldrig menade att (van)föreställningarna fanns hos dig, men är glad att du gav ditt perspektiv på hur dessa kan påverka.)
När jag ställde frågan om Solar System tänkte jag mest om det skulle ha hjälpt er att leva er in i karaktärerna om ni sluppit system(om)struktureringen, men det ser jag att Simon till viss del svarat på nu.
Din kommentar om att ni sökte ert eget uttryck tycker jag är intressant. Det låter som det till viss del kommer av att reglerna inte gav fullt stöd för det ni ville göra, men att det också är sprunget ur det du skriver om föreställningarna om hur man "bör" spela.
Att ni hittat er stil, och sett att den funkar med er agenda och en samling icketraditionella regler, ska inte ses som att ni söker er bort från systemet. Det här är det som Vincent Baker formulerat i Lumpley-principen, och det finns mycket större utrymme för det här i indiespel än vad många tror.
För en annan idé som cirkulerar är den att man mallas in i ett viss beteende och styrs av regler i de flesta "forgespel". Idén att de stöder spelarval, som har betydelse för fiktionen först och främst, och kan fördjupa inlevelse, verkar vara så främmande att jag gissar att det är svårt att föreställa sig.
Er spelrapport visar att det finns en frihet och är också ett bra exempel på hur Big Model är strukturerad, och att man inte behöver tänka på (eller förstå) den för att se att formen fungerar.
Fint svar, jag förstår precis hur du menar.
(Och jag vill förtydliga att jag aldrig menade att (van)föreställningarna fanns hos dig, men är glad att du gav ditt perspektiv på hur dessa kan påverka.)
När jag ställde frågan om Solar System tänkte jag mest om det skulle ha hjälpt er att leva er in i karaktärerna om ni sluppit system(om)struktureringen, men det ser jag att Simon till viss del svarat på nu.
Din kommentar om att ni sökte ert eget uttryck tycker jag är intressant. Det låter som det till viss del kommer av att reglerna inte gav fullt stöd för det ni ville göra, men att det också är sprunget ur det du skriver om föreställningarna om hur man "bör" spela.
Att ni hittat er stil, och sett att den funkar med er agenda och en samling icketraditionella regler, ska inte ses som att ni söker er bort från systemet. Det här är det som Vincent Baker formulerat i Lumpley-principen, och det finns mycket större utrymme för det här i indiespel än vad många tror.
För en annan idé som cirkulerar är den att man mallas in i ett viss beteende och styrs av regler i de flesta "forgespel". Idén att de stöder spelarval, som har betydelse för fiktionen först och främst, och kan fördjupa inlevelse, verkar vara så främmande att jag gissar att det är svårt att föreställa sig.
Er spelrapport visar att det finns en frihet och är också ett bra exempel på hur Big Model är strukturerad, och att man inte behöver tänka på (eller förstå) den för att se att formen fungerar.