Mogger
Hipsteranka
Exakt.Poppe said:Tycker egentligen det är väldigt likt Dogs, med enda skillnaden att i Dogs inleder vi med en sjukt laddad situation, den är triggad upp till max och kommer snart förlösas med eller utan rollpersonernas hjälp. I Apocalypse World inleder vi lite mer trevande, men vi vet att situationen är laddad. Varför finns annars sådant som Battle Babes och Gunluggers? Varför krävs det Hardholders? Varför sluter folk upp i kulten kring byns Hocus? Allt är så sjukt instabilt och det finns inte något sätt över huvud taget att bevara ett Status Quo. Vi vet inte från vilken håll eländet kommer, men vi vet att vi kommer behöva besvara frågor som: Går skiten att rädda? Till vilket pris? Går världen att hela? Är den värd det? Går mina vänner att rädda? Är de värda det? Kan jag rädda mig själv? Är jag värd det? Osv.
Jag tror inte det går att spela Apocalypse World utan att svara på dessa frågor.
Det jag alltså är ute efter är ett enkelt, men inte övertydligt sätt att svara på liknande frågor, där följdfrågan alltid blir: "Till vilket pris?"
Det handlar alltså om att kommunikationen mellan SL och spelare, den som lyder: "Det här vill jag!" varpå SL svarar "jaså, till vilket pris?"