Hans E Magnusson
CAPS LOCK
+1
I see what you did there.Hans E Magnusson said:
Källa: ForumsarkeologiTroberg said:Att däremot gräva upp en 10 år gammal tråd för att göra en +1 känns lite meningslöst.
Hans E Magnusson said:
PAX said:Hade en ordväxling med Krille på gamla forumet angående storytelling och rollspel. Fortsätter här i stället.
Själv anser jag att rollspel och storytelling är samma sak. Åtminstone om man utgår från de spel som har publicerats i ST-stallet White Wolf. Dessa spel kan ju inte skilja sig något från "ordinarie rollspel" på hur man spelar dem - eller är jag helt ute och seglar? Är ST en ny form av rollspel? Är Koboldspel en annan form fast äldre?
Vill ha svar från er övriga. Vad skiljer ST från rollspel? Enligt mig själv - ingenting.
/PAX
Original DnD använde åxå referee, men redan i Supplement II: Blackmoor används Dungeon Master av Gygax i förordetRymdhamster said:Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
Och om jag inte minns helt fel så används domare i Drakar 82Hans E Magnusson said:Original DnD använde åxå referee, men redan i Supplement II: Blackmoor används Dungeon Master av Gygax i förordetRymdhamster said:Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
"Spelvärlden sköts av en domare (hädanefter kallad spelledare, förkortas SL) … "Hans E Magnusson said:Och om jag inte minns helt fel så används domare i Drakar 82
Det ursprungliga namnet var referee, sedan valde Gygax "Dungeonmaster" för det kunde han copyrighta, varpå någon kom på Gamemaster/GM istället.Rymdhamster said:Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
Svenska spel känns som att de kört rätt hårt på SL i alla fall, förutom de spel som inte har en riktig SL varpå jag definitivt har överseende med att de hitta rpå nya koncept =)
Bortom har en "berättare". Går säkert att gräva fram fler.Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Ja, sitter med mobilen nu så orkade inte editera. Jag menade av de lite äldre, eller vid tiden för den här trådens skapandeDeBracy said:Bortom har en "berättare". Går säkert att gräva fram fler.Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Med en sökning i texten så finner jag 7 spelledare och 13 domare.DeBracy said:"Spelvärlden sköts av en domare (hädanefter kallad spelledare, förkortas SL) … "Hans E Magnusson said:Och om jag inte minns helt fel så används domare i Drakar 82
Coolt!Hans E Magnusson said:Med en sökning i texten så finner jag 7 spelledare och 13 domare.
Vissa kör ju fortfarande med omskrivningar; jag jäklas fortfarande med Robert Jonsson för att han kör med Berättare istället för SL (och "karaktärer" istället för rollpersoner...)Rymdhamster said:Det känns som att många rollspel försöker döpa om saker och ting. Traveller körde ju med "referee" istället för GM, exempelvis. Jag tänkte inkludera DnDs DM här, men sen insåg jag att det kanske snarare är det som är orginalet så att även GM är en omskrivning.
Det måste vara den sämsta SL-omskrivningen någonsin.Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.