De monster som nämns i D&D-kampanjen är Troglodytes och (The) Demogorgon. Troglodyter har jag stött på, men inte Demogorgon (även om han figurerar i ett av äventyren som är släppta till 5e).Lightshy;n192313 said:Är det någon som spelat äventyren eller stött på monstrena grabbarna möter när de lirar D&D?
För den som kan sin old-school-D&D är det dock rätt uppenbart att D&D bara är "rekvisita" - mekaniskt har inte det de spelar så mycket likheter med D&D. T ex försöker Will slänga en fireball på the Demogorgon, och får veta att han måste slå 13 eller högre för att träffa. Men en fireball behöver man inte slå något för - eventuellt kan DM behöva slå save och/eller anti-magic/magic resistance, men det enda spelaren behöver bekymra sig om är att slå skada. I Old-school-D&D finns inte heller något i stil med "Vale of Shadows", även om det har ganska stora likheter med the den version av Plane of Shadows som dök upp i 3e och utvecklades till Shadowfell i 4e (även tidigare fanns det ett Demiplane of Shadows, men det var mer av ett elementarplan för skuggor som koncept, snarare än en värld som är en skugga av den "riktiga"). D&D i serien tjänar två syften: dels att etablera att grabbarna är väldigt, väldigt nördiga, och dels att etablera att Will är den sortens människa som hellre tar en chansning för att rädda sina vänner än att ta det säkert för att rädda sig själv.
I min huvudkanon så spelar grabbarna något de kallar D&D, men som de har husreglerat till oigenkännelighet.