Toast
Veteran
- Joined
- 16 Feb 2017
- Messages
- 22
Hej!
Jag försöker nu förstå hur strider med monster och djur fungerar i Eon 4. Det jag inte förstår är hur faserna i sig går till. Från vad jag har förstått så attackerar både spelaren och varelsen, alltså inget attackerare vs försvarare. Detta grundar jag på att 1) Grunderna för varelser endast har Undvika som försvar och som det står tidigare så går det inte att vinna initiativ om en använder Undivka istället för någon annan form av försvar. 2) Att en attack mot en varelse kan ge den fördelar när den blir träffad, till ex ökad nästa attack. Om den bara kan undvika så skulle den ju då aldrig få en attack och reglerna motsägelsefulla.
Har jag tolkat det rätt enligt följande exempel (jag tror själv att detta är felaktigt men det är den enda lösningen på reglerna som jag tolkat det):
1. X går in i närstrid med en katt.
2. Reaktion: Katten vinner.
3. Katten attackerar. X lyckas parrera.
4. (Samma runda) X attackerar. Katten Undviker.
5. (Ny runda) Reaktion: X vinner.
6. X attackerar. Katten misslyckas undvika.
7. X gör 11 i skada efter rustning. Katten får 6 utmattning och 1T10 -> (2): Varelsen kommer i fördelaktigt läge, +1T6 nästa attack.
8. (Samma runda) Katten attackerar med +1T6 pga att den tog skada (???). X misslyckas försvara sig.
OSV...
4. Måste alltså vara samma runda eftersom det inte finns någon anfallare eller försvarare.
4.5 Om någon 3:e person var med och använde ett avståndsvapen skulle de in här, före närstridsfasen.
5. Behöver vara nytt reaktionsslag i början av varje runda för att avgöra vem som gör sin attack först, rent regelmässigt.
7. Det står "nästa runda har varelsen +1T6 på sin attack" i boken, alltså inte på sitt nästa slag om det vore attack eller försvar, så tillsammans med endast Undvika tolkar jag det att varelsen (och då även spelaren) alltid kan attackera.
Jag tycker dessa regler är sjukt konstiga. Varför inte bara ha en mer allmän skadetabell som inte är baserad på kroppsdelar och mer generella och sedan göra undantag för olika varelser (ex: Zombies kan inte få blödning, smärta eller utmattning men har bara 2T6 mot dödsslag och amputationsslag). Dessutom om alla alltid får attackera hur funderar det då om en spelare har en vakthund som hjälper denne i strid, då rasar hela detta koncept. Att slåss mot ett flock vargar går från svårt och utmanande raka vägen till pärleporten när alla får attackera varje runda.
Pga detta funderar jag stark på att helt enkelt göra en egen generell skadetabell för djur och varelser och streamline:a så strider med varelser fungerar på samma sätt som alla andra strider. Varför krångla till det?
Önskar någon kunde förklara hur strid med varelser fungerar, både med attack/försvar och med skada.
Jag försöker nu förstå hur strider med monster och djur fungerar i Eon 4. Det jag inte förstår är hur faserna i sig går till. Från vad jag har förstått så attackerar både spelaren och varelsen, alltså inget attackerare vs försvarare. Detta grundar jag på att 1) Grunderna för varelser endast har Undvika som försvar och som det står tidigare så går det inte att vinna initiativ om en använder Undivka istället för någon annan form av försvar. 2) Att en attack mot en varelse kan ge den fördelar när den blir träffad, till ex ökad nästa attack. Om den bara kan undvika så skulle den ju då aldrig få en attack och reglerna motsägelsefulla.
Har jag tolkat det rätt enligt följande exempel (jag tror själv att detta är felaktigt men det är den enda lösningen på reglerna som jag tolkat det):
1. X går in i närstrid med en katt.
2. Reaktion: Katten vinner.
3. Katten attackerar. X lyckas parrera.
4. (Samma runda) X attackerar. Katten Undviker.
5. (Ny runda) Reaktion: X vinner.
6. X attackerar. Katten misslyckas undvika.
7. X gör 11 i skada efter rustning. Katten får 6 utmattning och 1T10 -> (2): Varelsen kommer i fördelaktigt läge, +1T6 nästa attack.
8. (Samma runda) Katten attackerar med +1T6 pga att den tog skada (???). X misslyckas försvara sig.
OSV...
4. Måste alltså vara samma runda eftersom det inte finns någon anfallare eller försvarare.
4.5 Om någon 3:e person var med och använde ett avståndsvapen skulle de in här, före närstridsfasen.
5. Behöver vara nytt reaktionsslag i början av varje runda för att avgöra vem som gör sin attack först, rent regelmässigt.
7. Det står "nästa runda har varelsen +1T6 på sin attack" i boken, alltså inte på sitt nästa slag om det vore attack eller försvar, så tillsammans med endast Undvika tolkar jag det att varelsen (och då även spelaren) alltid kan attackera.
Jag tycker dessa regler är sjukt konstiga. Varför inte bara ha en mer allmän skadetabell som inte är baserad på kroppsdelar och mer generella och sedan göra undantag för olika varelser (ex: Zombies kan inte få blödning, smärta eller utmattning men har bara 2T6 mot dödsslag och amputationsslag). Dessutom om alla alltid får attackera hur funderar det då om en spelare har en vakthund som hjälper denne i strid, då rasar hela detta koncept. Att slåss mot ett flock vargar går från svårt och utmanande raka vägen till pärleporten när alla får attackera varje runda.
Pga detta funderar jag stark på att helt enkelt göra en egen generell skadetabell för djur och varelser och streamline:a så strider med varelser fungerar på samma sätt som alla andra strider. Varför krångla till det?
Önskar någon kunde förklara hur strid med varelser fungerar, både med attack/försvar och med skada.