Nekromanti Strid som sport eller krig?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Ajdå. Jag har typ aldrig använt xp för annat än att kalkylera hur tuffa monstren är. Man levlar när det verkar rimligt. Men jag förstår att xp alltså kan vara ett bra verktyg för att styra det här med combat as war.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Med xp kan man styra mycket.
Du bestämmer vad spelarna får xp för och spelarna KOMMER att reagera på detta.

Om du i förväg säger att spelarna får 0 xp för kobolder, 10 gånger mer xp för goblins och normal xp för orcer - och sedan skapar ett äventyr med ett humanoid-fort där det finns 100 kobolder, 100 goblins och 100 orcer kommer du att få se på något MYCKET intressant. :gremlaugh:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Jag förstår den här artikeln som en egentligen kritisk kommentar på temat "Hur balanserat ska ett rollspel vara?".

Och då vill jag inskjuta möjligheten att vara någonstans mitt-emellan sport och krig. Jag gillar sport-delen eftersom den motsvarar mina förväntningar på en sorts förutsägbar balans. Jag gillar OSR, men kan tycka att det finns en ibland märklig masochistisk självmordsaspekt: ibland liksom hyllar vi äventyr som slaktar rollpersoner på löpande band. Sånt har jag lite svårt att förstå.

Nej, det jag tycker är the issue nr 1 handlar om relationen mellan story och balans!

Jag sympatiserar med OSR-rörelsens möjligheter till krigsliknande encounters, om det motiveras av storyn och äventyret. Om spelarna har fått ledtrådar som varnar för eller hintar om en fara, tycker jag att den encountern sedan gärna får ställa rp inför svåra prov.

Att ha ett "Sport"fokus tror jag är en vulgärutveckling av Paizos CR-system: att alla encounters ska vara så balanserade -jämt - är ju dödstråkigt och förutsägbart. Då vill jag påminna om äventyret "Red Hand of Doom" till DnD 3,5 som innehåller en helt annan dynamik utan att lämna DnD-paradigmet.

Det går alltså att få dynamiska encounters även i moderna spelsystem. Om man bara anstränger sig för att hitta mellanläget mellan Sport och Krig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
God45 said:
I basic d&d (ruels cyclopedia och de böckerna) fick tjuvarna 1 xp per stulet guldmynt och alla andra 1 xp per 2 guldmynt.
Nu far du med ljug! Om de ändrade nåt till Rules Cyclopedia vet jag inte, men hela vägen fram till Mentzer så är det då 1 xp per 1 gp för alla.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Lupus Maximus said:
Sedan är det min uppfattning att system med mindre kraftdifferans mellan hyfsat nya och erfarna karaktärer funkar bättre om man är ute efter strid som krig. I D&D/PF är det trots allt en enorm skillnad mellan level 1 och 10.
Arduin är bland annat konstruerat med just det i åtanke.
Alla får ganska många hp ibörjan och sen ökar det inte så mycket sen när man levlar, så level 1 krigare ska kunna stå och slåss tillsammans med en level 10 krigare och åtminstone vara lite till nytta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
DeBracy said:
God45 said:
I basic d&d (ruels cyclopedia och de böckerna) fick tjuvarna 1 xp per stulet guldmynt och alla andra 1 xp per 2 guldmynt.
Nu far du med ljug! Om de ändrade nåt till Rules Cyclopedia vet jag inte, men hela vägen fram till Mentzer så är det då 1 xp per 1 gp för alla.
Jag vet att det är så i modulen jag nämnde i alla fall. Tror det är rules cyclopedia den är till. Har faktiskt inte koll ordentligt, har inte läst scenariot på ett par år och den här detalje är typ allt jag minns. Och att man kan slåss mot Bargel i den :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DeBracy said:
God45 said:
I basic d&d (ruels cyclopedia och de böckerna) fick tjuvarna 1 xp per stulet guldmynt och alla andra 1 xp per 2 guldmynt.
Nu far du med ljug! Om de ändrade nåt till Rules Cyclopedia vet jag inte, men hela vägen fram till Mentzer så är det då 1 xp per 1 gp för alla.
Det God45 syftar på finns väl i ADnD2?
(jag hittar det inte i RC i alla fall)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
anth said:
DeBracy said:
God45 said:
I basic d&d (ruels cyclopedia och de böckerna) fick tjuvarna 1 xp per stulet guldmynt och alla andra 1 xp per 2 guldmynt.
Nu far du med ljug! Om de ändrade nåt till Rules Cyclopedia vet jag inte, men hela vägen fram till Mentzer så är det då 1 xp per 1 gp för alla.
Det God45 syftar på finns väl i ADnD2?
(jag hittar det inte i RC i alla fall)
Jag kan helt ha blandat ihop old school d&d grejerna :gremtongue: Jag vet att jag läst det någonstans i alla fall...
 
Top