Jag har problem med att riktigt få grepp om hur man gör strider så actioninriktade och snabba som jag vill att de skall vara. någon som vill hjälpa en bortkommen grisodlare ??
Skit i kroppsdelar.
Jag har personligen aldrig riktigt gillat kroppsdelar, tycker man klarar sig bra ändå. Man behöver bara lite fantasi.
Om man spelar med kroppsdelar dela ut uppgiften så att en spelare tar hand om kroppsdelarna, så slipper SL sköta den biten (om han nu inte kan den i huvudet).
Slå bara ett initiativ och det i början utav striden. Nu blir detta iofs lite bökigt nu när magierna kan läggas lite här som, men om alla kommer ihåg sina siffror bör det inte vara några problem (iaf inte när jag lirar).
Se till så att tärningarna finns där de ska vara, att alla har klart för sig vilka tärningar som skall slås.
Det är lite trist när man måste leta efter tärningarna man skall slå med eller börja leta på formuläret vilka tärningar som skall användas.
Undvik meningar som -"jag attackerar", -"jag parerar". Det är också lite trist. Gör det till vana att man beskriver lite innan man agerar typ -"Jag svingar min yxa över huvudet!". Det är Drakar och Demoner, striderna ÄR grovt överdrivna. Vill du göra den klassiska snurren som Obi-won i StarWars gör, så går det alldeles utmärkt, utan att man för den sakens skull måste lägga på en massa tärningsslag och modifikationer.
Dessutom så "missar" man aldrig i en strid, nä, här är det nästanträffar med alla vad det innebär, håret friseras, kläder skärs upp, nästippar åker, man duckar, man hoppar, man tar steg åt sidan.
Tänk på miljön, alla strider sker inte i en tom gymnastiksal med perfekta ljusförhållanden. Rätt som det är kanske det står ett träd iväg, kanske motståndaren kastar sand i ögonen på hjälten, man snubblar över grenar (även om man inte fumlar), bord och stolar hindrar och hjälper, solen hjälper/stjälper. Låt modifikationerna inte bara vara noll hela tiden, ändra lite hit och dit, blir mer spännande då (tycker jag).
Försök få med så många i striden som möjligt, låt motståndarna använda lite taktik så Spelarna inte bara sitter där och hänger och slår sina tärningar. Man springer, man skjuter pilar, man avancerar, man ger sig på samma rollperson. Det blir lätt annars att alla får var sin fiende och man står och slår på varandra parvis tills den ene vinner.
Kanke inte alla tips passar dig och din spelgrupp, men, men det var bara lite som jag har spelat/spelar med.
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134