Nekromanti Strider i dod6

Niko

Veteran
Jag har problem med att riktigt få grepp om hur man gör strider så actioninriktade och snabba som jag vill att de skall vara. någon som vill hjälpa en bortkommen grisodlare ??

life is light, death is darkness
......darkness embrace me

Foggmock

Myrmidon
hmm. dod 6 har väl enkla regler om något spel. jag säger bara fy fär striderna i Neotech innan man kunde reglerna hyfsat. och än så är dod snabbare. mest pga att det är LITE vanligare med närstridsvapen och en aning mindre skjutvapen, som det kryllar av i neotech. för att inte tala om western. DÄR snackar vi krångliga regler.
Det enda du(or who-ever) som SL kan göra är att antingen spela mera, så man får grepp över reglerna, funkar bäst ifall man inte har bråttom utan gärna tar lite tid till newbiegaming.
Eller, så gör man som jag gjorde med Western. innan vi ens gjort rollfigurer eller ens tänkt på att spela det (typ) så lånade jag en bok av en kompis och pluggade järnet. jag kunde de flesta regler som behövs, så första gågnen vi spelade stod jag för reglerna och spelade, sen hade vi en SL som tog resten. lite komplikationer blev det, när han inte visste vad han skulle slå mot etc, vilka färdigheter som gjorde vad och vad värdena var.
Det senare är faktiskt att rekommendera. även om det är trist och så fastnar man ofta som SL.
" men jag vill SPELA för en gångs skull!!"
" men--- men... du kan juh reglerna"
Den har jag råkat ut för ALLT för många gånger. tråkigt nog.

När du kan reglerna kommer allt att flyta smidigare, och i 99 % av fallen även snabbare. då kan du lägga in actionelementen, stressa spelarna att göra nåt (JA; strider ÄR stressiga, och det är svårt att ta ett ordentligt beslut under stress. se bara reklamen där det brinner i hans arm.../images/icons/laugh.gif)......... det är bara upp till SL.

Sista extrema åtgärd blir att bygga egna regler. krångligt, svårt och ibland blir det kompabilitetsproblem (ett jävla ord...) så jag rekommenderar hårt pluggande.

Jag vet att jag har rätt!

mr colt

Veteran
Re: Strider i dod6 (ot)

westerns regler är skit lätta inte alls krångliga

i dont have any enemies i have a big backyard whith a lots of boddies

Foggmock

Myrmidon

JO. sådeså!
innan man lär sig dem iaf. jag hade iaf lättare att lära mig de välstrukturerade neotechreglerna, som är ganska jobbiga, och det var ändå det första regelssytem jag gav mig på att lära mig.

Jag vet att jag har rätt!

jonix

Warrior
Jag har problem med att riktigt få grepp om hur man gör strider så actioninriktade och snabba som jag vill att de skall vara. någon som vill hjälpa en bortkommen grisodlare ??

Skit i kroppsdelar.
Jag har personligen aldrig riktigt gillat kroppsdelar, tycker man klarar sig bra ändå. Man behöver bara lite fantasi.

Om man spelar med kroppsdelar dela ut uppgiften så att en spelare tar hand om kroppsdelarna, så slipper SL sköta den biten (om han nu inte kan den i huvudet).

Slå bara ett initiativ och det i början utav striden. Nu blir detta iofs lite bökigt nu när magierna kan läggas lite här som, men om alla kommer ihåg sina siffror bör det inte vara några problem (iaf inte när jag lirar).

Se till så att tärningarna finns där de ska vara, att alla har klart för sig vilka tärningar som skall slås.
Det är lite trist när man måste leta efter tärningarna man skall slå med eller börja leta på formuläret vilka tärningar som skall användas.

Undvik meningar som -"jag attackerar", -"jag parerar". Det är också lite trist. Gör det till vana att man beskriver lite innan man agerar typ -"Jag svingar min yxa över huvudet!". Det är Drakar och Demoner, striderna ÄR grovt överdrivna. Vill du göra den klassiska snurren som Obi-won i StarWars gör, så går det alldeles utmärkt, utan att man för den sakens skull måste lägga på en massa tärningsslag och modifikationer.
Dessutom så "missar" man aldrig i en strid, nä, här är det nästanträffar med alla vad det innebär, håret friseras, kläder skärs upp, nästippar åker, man duckar, man hoppar, man tar steg åt sidan.
Tänk på miljön, alla strider sker inte i en tom gymnastiksal med perfekta ljusförhållanden. Rätt som det är kanske det står ett träd iväg, kanske motståndaren kastar sand i ögonen på hjälten, man snubblar över grenar (även om man inte fumlar), bord och stolar hindrar och hjälper, solen hjälper/stjälper. Låt modifikationerna inte bara vara noll hela tiden, ändra lite hit och dit, blir mer spännande då (tycker jag).

Försök få med så många i striden som möjligt, låt motståndarna använda lite taktik så Spelarna inte bara sitter där och hänger och slår sina tärningar. Man springer, man skjuter pilar, man avancerar, man ger sig på samma rollperson. Det blir lätt annars att alla får var sin fiende och man står och slår på varandra parvis tills den ene vinner.

Kanke inte alla tips passar dig och din spelgrupp, men, men det var bara lite som jag har spelat/spelar med.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Grillmästaren

Veteran

Neotech/Eon's Regler är dom absolut bästa och mest realistiska IMO. Dock tar det ett tag innan SL och alla spelare lärt sig reglerna, men när man kommit igång så är det kul och bra regler. När jag kör Drakar så saknar jag verkligen vissa regler och sedan ogillar jag dom olika Yrkenas ristrektioner(?), t.ex en Tjuv kan inte ha en plåt rustning... visst borde han/hon kunna ha det, men han/hon e nog inte like smidig/hemlig som om han skulle vara om han hade lättare, men det är upp till spelaren...Men nu var det inte det det hela handlade om :)

Eon forever :gremsmile: Drakar e snabbt o simpelt dvs raka mostattsen till Eon o N2 :)

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy

S_o_C

Veteran
det är väll inte kull utan kropps delar anars bra tips ska använda dom=).

SoC

Cube

Veteran
det är visst kul utan kroppsdelar, fighterna går mycket snabbare då, samtidigt som det inte bara går snabbare att rulla tärningar för kroppsdelar, man slipper också hålla reda på vad varje kroppsdel har i liv..

skit i kroppsdelar, det e mitt råd.

....they exist to cease....

Rickard

Urverk speldesign
Såvida <A HREF=http://www.riotminds.com TARGET=dod>De</A> inte gjort om träfftabellen så är inte den så jobbig att hålla reda på. Om de gjort en träfftabell som är 1T20 så slå den samtidigt som du slår för färdigheten. Ha som standard att träfftabellstärningen alltid är mörkare lr alltid grön.

Tala medan du slår skadetärningarna:
*Tittar på träfftabellstärningen och slår skadan samtidigt som du säger* "Du får in en träffar i armen och får en ett..." *kollar skaderesultatet* "...hård hugg som sjunker djupt in i hans arm."

Efter ett tag så kan du vapnenas skada utantill så du vet vad dina spelares RP kan göra i skada så du slipper fråga. Bättre att fråga än att skriva upp det själv.

Ge plus/minus på träfftabellen alt. ge minus till försvararens SV beroende på hur bra spelarna beskriver attacken. Kanske ±2 p. men att du framförallt <EM>säger</EM> att du mod.:ar ber. på hur bra de förklarar vad du gör.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker striderna går relativt snabbt

Shaggy

Swordsman
Kroppsdelar

Jag kan inte ens tänka mig att spela utan kroppsdelar. Så ohyggligt tråkiga striderna skulle bli isåfall. Det är ju kroppsdelarna som skänker största delen av spänningen och realismen. Realtid kommer en strid aldrig att bli, varken med eller utan kroppsdelar, så för min del får striderna gärna ta lite längre tid.

Mitt tips är istället: Dra ner på striderna. Ett rollspelsäventyr är inte Diablo II. Det går inte ut på att med ett tvåhandssvärd i varje hand slå ihjäl 50 fiender, dricka några potions och sen fortsätta som om inget hade hänt. Om man aldrig har spelat igenom ett helt äventyr utan strid har man i mitt tycke för många strider. Om man tycker att det tar för lång tid att spela alla strider med kroppsdelar har man för många strider. Någon strid per äventyr i snitt är en rimlig nivå.

Efter strider får man räkna med att man har fått skador som man får dras med under lång tid. Liksom i verkligheten bör rollpersonerna tänka sig för mer än en gång innan de ger sig in i en strid och helst undvika den om de kan. Låt äventyren ha en större andel problemlösande. Det tar även bort den extrema fokuseringen på stridsfärdigheter och stridsbesvärjelser.

Runde Rolf

Swordsman
Strider i rollspel

När jag och min spelgrupp spelar rollspel så är det framförallt improvisations äventyr eller äventyr med väldigt lite förberredelse. Detta har gjort oss till något av experter på detta eftersom själva rollspelandet blir bättre, mest för att SL inte har någon bestämd annledning med varje samtal och därför skapar sig spelarna snart bättre och roligare intriger än SL, jag, nånsin skulle ha kommit på själv. Det enda som verkligen kan förstöra ett spelmöte är när man som SL eller spelare får total black-out och förlorar all inspiration. Trodde jag. Men efter ett antal äventyr så märkte jag att varje spelstämnings största fiende är, du gissade rätt, strider. Det är nämligen så att hur erfarna vi än är när det gäller rollspelande så tenderar fortfarande strider att bli lite sega och ibland så försvinner stämningen helt eftersom det plötsligt bara är några väldigt värdsliga tärningar som står i centrum i stället för själva sagan. Vi har testat det Jonix skrev om men efter ett tag så har man inget mer att ge och det blir tråkigt om varje enskilt slag är speciellt( om ni förstår vad jag menar) och även det tar tid, tid som enligt mig borde användas till rollspelande. Det enklaste svaret borde vara att skrota striderna men det finns ju de där underbara undantagen där man verkligen känner varje hugg och hör varje pil som viner genom luften, de är dessa strider som man älskar.

Vart vill jag komma? Bra fråga, jag tror att det jag vill ha sagt är att striderna både kan hjälpa och stjälpa men att de inte bör användas för mycket eftersom de, speciellt för en "oerfaren", lätt drar ner tempot och spänningen i äventyret.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

jonix

Warrior
Re: Kroppsdelar

Mitt tips är istället: Dra ner på striderna

Att dra ned på antalet strider hjälper ju inte när man har problem med att striderna är sega, och det var ju det som var frågeställningen (har jag för mig).

Jag anser att strider blir lite mer sega när man kör med kroppsdelar, helt enkelt därför att det finns mer att ta hand om, beräkna och greja med.

Dessutom så tycker jag personligen att det kan ibland bli lite motsägelsefullt när man beskriver miljöer. Ha en träfftabell för vaje situation är ju ganska jobbigt att ha.

Att kroppsdelar skänker realism vet jag inte om jag håller med om.

Låt äventyren ha en större andel problemlösande. Det tar även bort den extrema fokuseringen på stridsfärdigheter och stridsbesvärjelser.

Håller med, men en ball slutstrid är en ball slutstrid, och det är trist ifall om den skall behövas förstöras utav
-"Öhh, vad är fem för kroppsdel?"

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Re: Strider i rollspel

Det är nämligen så att hur erfarna vi än är när det gäller rollspelande så tenderar fortfarande strider att bli lite sega och ibland så försvinner stämningen helt eftersom det plötsligt bara är några väldigt värdsliga tärningar som står i centrum i stället för själva sagan. Vi har testat det Jonix skrev om men efter ett tag så har man inget mer att ge och det blir tråkigt om varje enskilt slag är speciellt( om ni förstår vad jag menar) och även det tar tid, tid som enligt mig borde användas till rollspelande.

Det var det som jag försökte få fram, varje slag behöver givetiv inte vara speciellt, men fler borde vara det ifall om man tycker att det börjar kännas segt.

Att en strid tar lång tid (mätt i antal speltimmar) är inte samma sak som att en strid är seg.
En seg strid är en tråkig rollspelad händelse, egentligen är ju strid som vilken annan händelse som helst.

Anser jag.

jonix.e@sweden.com

Shaggy

Swordsman

Det är möjligt men isåfall är det ju bara en annan sida av precis samma mynt. Att en strid upplevs som seg beror ju på att den av någon anledning inte är tillräckligt betydelseladdad. Det är bara ytterligare en orch som behöver expedieras. Hellre än att ta bort kroppsdelar kan man ta bort ett par motståndare eller ett par strider. Det är först när den femteelfte motståndaren behöver tas om hand och det hela börjar bli rutin som det upplevs som segt. Den enda bra lösningen är att se till att strider inte blir rutin.

Dessutom tycker jag att strider med kroppsdelar är mer händelserika. Vid varje träff händer det ju något av betydelse. En arm eller ett ben kanske blir obrukbar vilket ger rollpersonerna en chans att fly. En träff i huvudet ger en medvetslös motståndare. O s v. Om man bara kör med totala kroppspoäng måste man ju i de flesta fall träffa flera gånger innan det ger något resultat ö h t.

Håller med, men en ball slutstrid är en ball slutstrid, och det är trist ifall om den skall behövas förstöras utav
-"Öhh, vad är fem för kroppsdel?"

Det är ju inte ett större problem än att inte kunna reglerna i vilken annan situation som helst. Så svårt är det trots allt inte att lära sig tabellen eller ha den framme om man nu inte kan den.

En träfftabell för varje situation behövs knappast. Det är bara att improvisera och slå om då SL inte tycker att träffen är rimlig.

Shaggy

Swordsman

Ok. "Varje träff" är förstås att ta i men ni förstås säkert min poäng.

Runde Rolf

Swordsman
Svar på tal

Att en strid tar lång tid (mätt i antal speltimmar) är inte samma sak som att en strid är seg

Kanske missförstår nu men vad jag menade var ett det tog lång verklig som jag anser är roligare att spendera på rent rollspelande vilket leder oss till nästa punkt:

...egentligen är ju strid som vilken annan händelse som helst.

Nej. I våran grupp är en strid inte en bra rollspelad händelse utan bara vanligt tärnings kastande.

Puss

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

jonix

Warrior

Att en strid upplevs som seg beror ju på att den av någon anledning inte är tillräckligt betydelseladdad. Det är bara ytterligare en orch som behöver expedieras.

Det var det som jag menade med att man skulle försöka att rollspela striderna lite mer, lite mer inlevelse precis som vilken annan situation i rollspelet som helst, detta anser jag går faktiskt bättre om man kör utan kroppsdelar, antal möjligheter tycker jag utökas, och begränsas inte till en viss kroppsdel.

Dessutom tycker jag att strider med kroppsdelar är mer händelserika. Vid varje träff händer det ju något av betydelse. En arm eller ett ben kanske blir obrukbar vilket ger rollpersonerna en chans att fly. En träff i huvudet ger en medvetslös motståndare. O s v. Om man bara kör med totala kroppspoäng måste man ju i de flesta fall träffa flera gånger innan det ger något resultat

Det var det som jag lite menade när jag sa att man skall vara lite mer frisk när det gäller modifikationerna.
-"1kp skada? Den tar i pannan och blodet bara forsar ned för dina ögon, trist värre mer nu ser du knappt något alls"

-"24kp skada? Spjutet genomborrar låret på dig..."

Bara för att man spelar med total kroppspoäng behöver inte det betyda att man står och hackar på varandra... ge striden lite liv!

Det är ju inte ett större problem än att inte kunna reglerna i vilken annan situation som helst. Så svårt är det trots allt inte att lära sig tabellen eller ha den framme om man nu inte kan den.

En träfftabell för varje situation behövs knappast. Det är bara att improvisera och slå om då SL inte tycker att träffen är rimlig.

Jag utgår från att man inte kan tabellen, att ögna genom ett tabell efter ett tärningsslag, tar tid. Att slå om ett tärningslag för att det inte passar tar också tid, onödiga pauser enligt min mening.

jonix.e@sweden.com

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Jag utgår från att man inte kan tabellen,</EM>"
Hur ser tabellen ut? Har för mig att den baseras på T20. Hur svårt är det eg. att lära sig en tabell från 1-20? Själv klarade jag det rätt snabbt... Testade bara att köra några strider för mig själv.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker strider piggar upp för att de rollspelas i det sällskap han omger sig med

Shaggy

Swordsman

I EDD är det T8 respektive T10, beroende på situation. I båda fallen nerifrån och upp samt från höger till vänster. Fritt ur minnet:

Bågskyttemål och motståndare som inte försvarar sig (T8):

1 Höger ben
2 Vänster ben
3 Mage
4-5 Bröstkorg
6 Höger arm
7 Vänster arm
8 Huvud

Person som försvarar sig i närstrid (T10):

1 Höger ben
2 Vänster ben
3 Mage
4 Bröstkorg
5-6 Höger arm
7-8 Vänster arm
9-10 Huvud

Jag tycker att det var mycket lättare än att lära sig t ex skador för vapen. Det sitter rätt bra efter några gånger.

Rickard

Urverk speldesign

Jo, tack.. Jag kunde de redan.. Jag menade DoD6:s träffsystem.

/[color:green]Han</font color=green> som lärde sig Deadlands träffsystem där man använder T20:an