Nekromanti Strider kan bli utdragna i n2

Wierd

Veteran
Joined
8 Aug 2004
Messages
6
Location
Jönköping
Jag tycker att striderna kan bli väldigt utdragna när man kör n2(det är säkerligen många som håller med mig :gremgrin:). Jag undrar då om man kan köra med n1 stridssystemet men med n2 reglerna i övrigt. Kom gärna med synpunkter och förslag.

MVH Wierd
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
När jag började köra N2 så kom jag från Eon, så med det i bagaget så måste jag säga att striderna i Neotech gick rätt snabbt. Nu... Eon är kanske ett litet dåligt exempel då har ett notoriskt långsamt stridssystem. Men generellt sätt så kan man säga att antalet rundor som en N2-strid tar generellt sett är ganska få, medan rundorna kan ta rätt lång tid om alla inte har koll på systemet. Även spelarna måste kunna systemet och veta hur det funkar för striderna ska flyta, inte bara SL. Det är också en klar fördel om SL har så mycket vana att han kan alla dom viktiga delarna i systemet utan och innan (kommer automatiskt efter ett antal strider). Vi har i alla fall haft en hel massa spännande strider i N2-systemet, så jag vet att det går i alla fall :gremsmile:


/Naug
 
G

Guest

Guest
Ett tag så använde vi N1 stridssystem till N2, men väldigt snart insåg vi att det var helt onödigt då N2 inte innehåller någon regel alls som på något sätt är direkt bättre än N1´s regler, snarare tvärtom. Så vi återgick fullständigt till N1, vilket vi spelar än idag...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är inte svårt att byta regelsystem, annat än att man får tänka efter om man vill använda n2:s rollpersonsgenerering till N1. Jag uppmanar alla att använda N1:s system om de tycker det är bättre, det finns ingen vits att sitta och hänga i ett system man inte gillar.

Däremot har Naug alldeles rätt som säger att det går utmärkt att spela snabba strider i N2. Det är förstås en fråga om hur mkt av reglerna man skalar bort eller höftar, samt framförallt hur erfarna spelarna är. I praktiken kan man ju skala bort allt utom TO och grundläggande skjutsvårighet.

/RD
 
G

Guest

Guest
Jo, men varför då spela med ett system som man msåte skala bort eller "höfta" på reglerna för att få fram ett relativt snabbt system?

Sen kan man återkomma till frågan vad man tycker är snabbt också... Jag vill [när jag är SL] att en strid inte tar mer än 3-4 minuter i realtid, vilket jag ser som en omöjlighet om man spelar N2 [och följer reglerna], men inte alls svårt i N1. Man får fortfarande fram samma resultat. N1 är till och med mer dödligt än N2. Så varför krångla?

TO är dessutom ett utomordentligt dålig initiativ regel, ett sytem med ett fast värde för Initiativ är bara tråkigt och ospännande, dessutom [som jag ofta nämt] så är uträkningsmetoden för att få fram TO-värdet bara för omständigt...

Nä, jag tycker att neogames ska återgå tll ett mer simpelt men fortfarande BRA system som N1 faktiskt är. Det finns inget som hindrar någon att spela Tom Clancytråk med N1´s regler...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo

Jo, men varför då spela med ett system som man msåte skala bort eller "höfta" på reglerna för att få fram ett relativt snabbt system?


Ärligt talat, jag kunde inte byr mig mindre om vilket regelsystem som gäller. I min mening kommer man att skala bort saker på vilket regelsystem som helst. Visst, det är inget gott betyg för N2:s regelsystem som helhet, men det är inte heller vad jag säger. Jag säger bara att det går alldeles utmärkt att spela med N2:s regelsystem efter ett par enkla ändringar.

Striderna går precis så snabbt SL vill att de ska gå, oavsett regelsystem, om man accepterar att SL står över regler.

Det jag använder av N2:s regler är TO (lite halvt om halvt) och skadereglerna. N1:s skaderegler är bara dåliga, sämre än Drakar och Demoner t.o.m. I mitt Neotech ska folk skadas trovärdigt och det ska göra ont för spelarna att lyssna på vad de drabbats av. De ska inte ha ett gäng KP som blir mindre och mindre - det ger nada koppling till en verklig stridssituation IMHO, snarare försöker man efterlikna spel som Doom.

Om inte jag missminner mig så är N1:s regler för initiativ precis lika statiska som N2. Vilka rundor man agerar i bestäms statiskt av ens KOR och om flera ska agera samtidigt så agerar den med högst KOR först. I N2 är det i stort sett samma sak, fast nu är det inte lika statiskt vilka rundor man får agera i, utan det är upp till hur man planerar det som spelare. Du kan lägga till extraregler för att slumpa initiativen i båda spelen precis lika lätt. N2 har ett bättre system, om än annorlunda. Och hur jobbigt det är att räkna ut TO är ganska irrelevant - det hade lika gärna kunnat vara kvadratroten av pi, för man räknar bara ut värdet en gång, mer eller mindre. Sedan är det bara att använda det.

I slutändan spelar det dock inte så stor roll. När jag spelleder en strid så slänger jag ett öga på folks TO, och hojtar sedan till den som har mest: "Vad gör du?". Han slår sedan ett antal tärningar beroende på avstånd och andra svårigheter som jag drar till med, och sedan säger jag om han träffar någon och om några träffar honom. Ungefär så. Strid ska inte vara reglerat - man ska inte följa reglerna för då vet spelarna alldeles för noga vad som händer runtomkring dem och strid ska vara kaotiskt som f-n.

Vad Tom Clancy har med saken begriper jag inte. Kontentan IMHO är att N2 har ett trist och bökigt regelsystem, men N1 har fler och större nackdelar. Inget av regelsystemen går att använda rakt av (inga regelsystem går att använda rakt av) och huvudsaken är att grundmekanismerna är vettiga - Ob-slag, TO och skador.

/RD
 
G

Guest

Guest
Jag säger bara att det går alldeles utmärkt att spela med N2:s regelsystem efter ett par enkla ändringar.
Självklart går det att göra så, det går väldigt bra att spela Hardcore Sci-Fi med Drakar och Demoner reglerna också om man höftar "lite" Men snackar vi om regler så måste man utgå från det som står i reglerna och inte regler man skalat bort...

I mitt Neotech ska folk skadas trovärdigt och det ska göra ont för spelarna att lyssna på vad de drabbats av. De ska inte ha ett gäng KP som blir mindre och mindre - det ger nada koppling till en verklig stridssituation IMHO, snarare försöker man efterlikna spel som Doom.
Jag tycker inte att "Köttsår 5 Truma, 4 Smärta, 5 Blödningstakt ger mer inlevelse eller känsla än att SL säger "Du förlorar 12 SP" Här handlar det mycket om individuella spelare och deras förmåga att sätta sig in i situationer... Om jag skulle vara spelare till Neotech och jag får en skada som motsvarar mer än hälften av min totala Skadepoäng eller KP eller vad det nu rör sig om så spelar jag därefter... Gillar inte storebrorregler där siffror och regler ska tala om hur min "gubbe" reagerar, men det är ju högst personligt...

Om inte jag missminner mig så är N1:s regler för initiativ precis lika statiska som N2. Vilka rundor man agerar i bestäms statiskt av ens KOR och om flera ska agera samtidigt så agerar den med högst KOR först
Nja, man slår väl ändå ett Initiativslag på 0b1T6+KOR för att avgöra vem som börjar SR.

Och hur jobbigt det är att räkna ut TO är ganska irrelevant - det hade lika gärna kunnat vara kvadratroten av pi, för man räknar bara ut värdet en gång, mer eller mindre. Sedan är det bara att använda det.
Där missförstår du mig eller så var jag väldigt otydlig. Problemet med uträkningen av TO är just att det är omständigt. I N1 så behöver jag bara veta KOR värdet för skurken för att snabbt avgöra hur snabb han eller hon är medan i N2 måste jag veta RÖR, Cool, SYN och stridsvana, som dessutom är en färdighet som kräver att man tänker till en eller två gånger innan man bestämmer hur högt värde skurken har, eftersom Stridsvanan påverkar TO värdet väldans mycket...

Strid ska inte vara reglerat - man ska inte följa reglerna för då vet spelarna alldeles för noga vad som händer runtomkring dem och strid ska vara kaotiskt som f-n.
Håller med dig till 100% Men se dock ovan, ska man jämföra regler så utgår man från det som står i dom, inget annat. Där brister N2 i snabbhet. Den som inte håller med mig måste antagligen ha ALLA skadaregler i huvudet eller så ljuger han eller hon.

Vad Tom Clancy har med saken begriper jag inte.
Eftersom N2 känns väldigt mycket Techno Thriller ala Tom Clancy så vill jag bara nämna att det visst går spela sådana kampanjer i N1, det går allldeles utmärkt dessutom.

Kontentan IMHO är att N2 har ett trist och bökigt regelsystem, men N1 har fler och större nackdelar.
Måhända att det stämmer, men å andra sidan så är det inte lika många reler i N1 som man måste höfta eller skala eller riva eller vad ni nu gör med era regler, så N1 vinner iaf :)

Inget av regelsystemen går att använda rakt av (inga regelsystem går att använda rakt av) och huvudsaken är att grundmekanismerna är vettiga - Ob-slag, TO och skador.
Sant, men trist. Man bör väl iaf ha som mål att en dag finna eller göra regler som faktiskt håller till 100% iaf för en själv och spelgruppen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Självklart går det att göra så, det går väldigt bra att spela Hardcore Sci-Fi med Drakar och Demoner reglerna också om man höftar "lite" Men snackar vi om regler så måste man utgå från det som står i reglerna och inte regler man skalat bort...

Kanske det. Men jag har klargjort från början att jag itne försvarar hela N2:s regelsystem, bara de delar av det jag använder. Jag skulle inte ha några problem med att spela sci-fi-regler till DoD, höfta behöver man alltid göra.

Gillar inte storebrorregler där siffror och regler ska tala om hur min "gubbe" reagerar, men det är ju högst personligt...


Är det inte regler är det sannolikt spelledare som beskriver skadorna istället, iaf hos oss. Storebror - kanske det...

Nja, man slår väl ändå ett Initiativslag på 0b1T6+KOR för att avgöra vem som börjar SR.

Det är en frivillig regel, precis som en liknande finns till N2 (men olyckligt nog inte kom i tryck!). I vilket fall är det en så extremt enkel regel att använda i N2 också. Därmed tycker jag det bevisar att N1:s initativregler inte alls är så mkt mer flexibelt, som tidigare hävdats (kanske inte av dig dock?).

I N1 så behöver jag bara veta KOR värdet för skurken för att snabbt avgöra hur snabb han eller hon är medan i N2 måste jag veta RÖR, Cool, SYN och stridsvana, som dessutom är en färdighet som kräver att man tänker till en eller två gånger innan man bestämmer hur högt värde skurken har, eftersom Stridsvanan påverkar TO värdet väldans mycket...

Okej, en poäng enligt ditt sätt att se det. Jag skulle dock inte ha räknat ut TO utan höftat det på en gång (precis som jag höftat en skurks KOR), om inte skurken var färdigskriven innan, och då skulle han redan ha en färdig TO.

Sant, men trist. Man bör väl iaf ha som mål att en dag finna eller göra regler som faktiskt håller till 100% iaf för en själv och spelgruppen.

Ja, det bör man. Men tror du att något regelsystem i världen kan funka som hand i handske med en slumpvis spelgrupp? Vissa gillar N2:s system, andra inte. Huvudsaken är att det är vettiga mekanismer bakom, så att man inte behöver bygga om regelsystemet helt. Well, 'nuff said.

/RD
 
Top