Jag säger bara att det går alldeles utmärkt att spela med N2:s regelsystem efter ett par enkla ändringar.
Självklart går det att göra så, det går väldigt bra att spela Hardcore Sci-Fi med Drakar och Demoner reglerna också om man höftar "lite" Men snackar vi om regler så måste man utgå från det som står i reglerna och inte regler man skalat bort...
I mitt Neotech ska folk skadas trovärdigt och det ska göra ont för spelarna att lyssna på vad de drabbats av. De ska inte ha ett gäng KP som blir mindre och mindre - det ger nada koppling till en verklig stridssituation IMHO, snarare försöker man efterlikna spel som Doom.
Jag tycker inte att "Köttsår 5 Truma, 4 Smärta, 5 Blödningstakt ger mer inlevelse eller känsla än att SL säger "Du förlorar 12 SP" Här handlar det mycket om individuella spelare och deras förmåga att sätta sig in i situationer... Om jag skulle vara spelare till Neotech och jag får en skada som motsvarar mer än hälften av min totala Skadepoäng eller KP eller vad det nu rör sig om så spelar jag därefter... Gillar inte storebrorregler där siffror och regler ska tala om hur min "gubbe" reagerar, men det är ju högst personligt...
Om inte jag missminner mig så är N1:s regler för initiativ precis lika statiska som N2. Vilka rundor man agerar i bestäms statiskt av ens KOR och om flera ska agera samtidigt så agerar den med högst KOR först
Nja, man slår väl ändå ett Initiativslag på 0b1T6+KOR för att avgöra vem som börjar SR.
Och hur jobbigt det är att räkna ut TO är ganska irrelevant - det hade lika gärna kunnat vara kvadratroten av pi, för man räknar bara ut värdet en gång, mer eller mindre. Sedan är det bara att använda det.
Där missförstår du mig eller så var jag väldigt otydlig. Problemet med uträkningen av TO är just att det är omständigt. I N1 så behöver jag bara veta KOR värdet för skurken för att snabbt avgöra hur snabb han eller hon är medan i N2 måste jag veta RÖR, Cool, SYN och stridsvana, som dessutom är en färdighet som kräver att man tänker till en eller två gånger innan man bestämmer hur högt värde skurken har, eftersom Stridsvanan påverkar TO värdet väldans mycket...
Strid ska inte vara reglerat - man ska inte följa reglerna för då vet spelarna alldeles för noga vad som händer runtomkring dem och strid ska vara kaotiskt som f-n.
Håller med dig till 100% Men se dock ovan, ska man jämföra regler så utgår man från det som står i dom, inget annat. Där brister N2 i snabbhet. Den som inte håller med mig måste antagligen ha ALLA skadaregler i huvudet eller så ljuger han eller hon.
Vad Tom Clancy har med saken begriper jag inte.
Eftersom N2 känns väldigt mycket Techno Thriller ala Tom Clancy så vill jag bara nämna att det visst går spela sådana kampanjer i N1, det går allldeles utmärkt dessutom.
Kontentan IMHO är att N2 har ett trist och bökigt regelsystem, men N1 har fler och större nackdelar.
Måhända att det stämmer, men å andra sidan så är det inte lika många reler i N1 som man måste höfta eller skala eller riva eller vad ni nu gör med era regler, så N1 vinner iaf
Inget av regelsystemen går att använda rakt av (inga regelsystem går att använda rakt av) och huvudsaken är att grundmekanismerna är vettiga - Ob-slag, TO och skador.
Sant, men trist. Man bör väl iaf ha som mål att en dag finna eller göra regler som faktiskt håller till 100% iaf för en själv och spelgruppen.