Självklart går det att göra så, det går väldigt bra att spela Hardcore Sci-Fi med Drakar och Demoner reglerna också om man höftar "lite" Men snackar vi om regler så måste man utgå från det som står i reglerna och inte regler man skalat bort...
Kanske det. Men jag har klargjort från början att jag itne försvarar hela N2:s regelsystem, bara de delar av det jag använder. Jag skulle inte ha några problem med att spela sci-fi-regler till DoD, höfta behöver man alltid göra.
Gillar inte storebrorregler där siffror och regler ska tala om hur min "gubbe" reagerar, men det är ju högst personligt...
Är det inte regler är det sannolikt spelledare som beskriver skadorna istället, iaf hos oss. Storebror - kanske det...
Nja, man slår väl ändå ett Initiativslag på 0b1T6+KOR för att avgöra vem som börjar SR.
Det är en frivillig regel, precis som en liknande finns till N2 (men olyckligt nog inte kom i tryck!). I vilket fall är det en så extremt enkel regel att använda i N2 också. Därmed tycker jag det bevisar att N1:s initativregler inte alls är så mkt mer flexibelt, som tidigare hävdats (kanske inte av dig dock?).
I N1 så behöver jag bara veta KOR värdet för skurken för att snabbt avgöra hur snabb han eller hon är medan i N2 måste jag veta RÖR, Cool, SYN och stridsvana, som dessutom är en färdighet som kräver att man tänker till en eller två gånger innan man bestämmer hur högt värde skurken har, eftersom Stridsvanan påverkar TO värdet väldans mycket...
Okej, en poäng enligt ditt sätt att se det. Jag skulle dock inte ha räknat ut TO utan höftat det på en gång (precis som jag höftat en skurks KOR), om inte skurken var färdigskriven innan, och då skulle han redan ha en färdig TO.
Sant, men trist. Man bör väl iaf ha som mål att en dag finna eller göra regler som faktiskt håller till 100% iaf för en själv och spelgruppen.
Ja, det bör man. Men tror du att något regelsystem i världen kan funka som hand i handske med en slumpvis spelgrupp? Vissa gillar N2:s system, andra inte. Huvudsaken är att det är vettiga mekanismer bakom, så att man inte behöver bygga om regelsystemet helt. Well, 'nuff said.
/RD