satt häromdagen och försökte skriva en 'guide till att skapa ett enkelt rollspelsystem' och vilka hänsynstagande man bör göra. Jag insåg plötsligt att jag tidigare varit ute och cyklat (med blandade känslor) och inser nu att man skall måste ta bort en stor del av långsamma och 'onödiga' regler. Jag vet att ni sagt detta tidigare (iom Occams knivar etc.) , men nu var det min tur att komma till insikt, (tror jag iaf)...
Jag började fundera på stridsregler (är ganska enkelt att relatera till iom att de flesta brukar känna till just olika stridssystemen och att det brukar vara det som bromsar spelen, iom att det är actionladdade.) Obs, jag är inte välbevandrar i 'alla' system, så det kanske finns något spel som har liknande. Upplys mig gärna i så fall, annars vill jag bara höra lite åsikter om följande tankar.
Jag ser nu striden som tre 'större' moment... nämligen turordningen(vem som inleder), skadan samt chans att lyckas .
Vem som inleder...
Beror lite på personen och vapnet som brukas, anser jag. Men om man tar 'tvillingar' (dvs. två kombatanter som har fysiskt lika förutsättningar) och beväpnar dem med olika vapen, så har vapnet stor betydelse. Om person A har en dolk och person B ett spjut, så har person B ett överläge...
Regeln borde se ut såhär: vikt / räckvidd = variabel
Den med lägst variabel vinner mao. och FÅR LOV att börja striden (gäller även distansvapen). not. att personen inte måste börja striden, men gör antagligen det.
ex. (obs. inga exakta siffror)
dolk vikt: 0,5kg räckvidd: 0,5m variabel: 1,0
svärd vikt: 1,5kg räckvidd: 1,0m variabel: 1,5
stav vikt: 2,0kg räckvidd: 2,0m variabel: 1,0
jättestort svärd vikt: 4,0kg rackvidd: 2,0 variabel: 2,0
pilbåge vikt: 1,0 kg räckvidd: 30 m variabel: 0,03
Obs. att en dolk vinner över ett svärd, i detta fallet. Det beror på att personen med dolken är 'snabb' och 'lätt' medan killen med svärdet är mer klumpigare och långsamare (obs. han ÄR inte klumpig, bara 'klumpigare'). Exemplet blir tydligare om ni jämför dolken med det 'jättestora svärdet'. Svärdet må göra mer i skada, men är mer 'svårmanövrerat'.
Är ovanstående resonemang trovärdigt? Kan formeln tillämpas mot 'samtliga' vapen/vapentyper? Finns tankesättet redan?
Skadan...
Jo jag tänkte såhär. Som 'vi' redan konstaterat är skadesystem som 2t6+1 och 3t10 förkastliga, då man med ett stort svärd med skada 2t6+1 inte kan åsamka MINDRE är 3 i skada. Beroende på HP/KP systemet, så kan det vara en allvarlig skada, att bara snudda vid bladet.
Jag tänkte istället att man slår (ex) 1T20 för samtliga skador, och har, beroende på vapen, ett maxvärde. En dolk kanske har maxvärde 3 och ett svär har maxvärde 10. Dolken kan maximalt orsaka 3 i skada och svärdet maximalt 10 i skada.
Man slår 1T20 och överstiger resultatet maxvärdet, så har man tillfogat maximalt med skada (3 resp 10). Det är alltså lättare att med ett litet och smidigt vapen, göra maxskada (man har mao mer kontroll över ett sådant vapen), än ett svärd. Däremot kan båda vapnen fortfarande göra skråmor och de olika vapnen gör olika mycket maxskada. Men det är lättare att få maxskada med ett 'lätthanterligt' vapen, och man kan få högre maxskada med ett 'större vapen'...
Håller den tankegången? Är det trovärdigt?
Chans att lyckas...
Jag tänkte ett system mellan 1-20 (t20). Men har tagit bort alla 'träffområden'. Däremot får man ev. avdrag för miljön (kanske står i vatten), eller ådragit sig en skada... etc.
Jag är ute efter ett system som 'flyter som vatten' och som är 'trovärdigt'.
mvh
Jag började fundera på stridsregler (är ganska enkelt att relatera till iom att de flesta brukar känna till just olika stridssystemen och att det brukar vara det som bromsar spelen, iom att det är actionladdade.) Obs, jag är inte välbevandrar i 'alla' system, så det kanske finns något spel som har liknande. Upplys mig gärna i så fall, annars vill jag bara höra lite åsikter om följande tankar.
Jag ser nu striden som tre 'större' moment... nämligen turordningen(vem som inleder), skadan samt chans att lyckas .
Vem som inleder...
Beror lite på personen och vapnet som brukas, anser jag. Men om man tar 'tvillingar' (dvs. två kombatanter som har fysiskt lika förutsättningar) och beväpnar dem med olika vapen, så har vapnet stor betydelse. Om person A har en dolk och person B ett spjut, så har person B ett överläge...
Regeln borde se ut såhär: vikt / räckvidd = variabel
Den med lägst variabel vinner mao. och FÅR LOV att börja striden (gäller även distansvapen). not. att personen inte måste börja striden, men gör antagligen det.
ex. (obs. inga exakta siffror)
dolk vikt: 0,5kg räckvidd: 0,5m variabel: 1,0
svärd vikt: 1,5kg räckvidd: 1,0m variabel: 1,5
stav vikt: 2,0kg räckvidd: 2,0m variabel: 1,0
jättestort svärd vikt: 4,0kg rackvidd: 2,0 variabel: 2,0
pilbåge vikt: 1,0 kg räckvidd: 30 m variabel: 0,03
Obs. att en dolk vinner över ett svärd, i detta fallet. Det beror på att personen med dolken är 'snabb' och 'lätt' medan killen med svärdet är mer klumpigare och långsamare (obs. han ÄR inte klumpig, bara 'klumpigare'). Exemplet blir tydligare om ni jämför dolken med det 'jättestora svärdet'. Svärdet må göra mer i skada, men är mer 'svårmanövrerat'.
Är ovanstående resonemang trovärdigt? Kan formeln tillämpas mot 'samtliga' vapen/vapentyper? Finns tankesättet redan?
Skadan...
Jo jag tänkte såhär. Som 'vi' redan konstaterat är skadesystem som 2t6+1 och 3t10 förkastliga, då man med ett stort svärd med skada 2t6+1 inte kan åsamka MINDRE är 3 i skada. Beroende på HP/KP systemet, så kan det vara en allvarlig skada, att bara snudda vid bladet.
Jag tänkte istället att man slår (ex) 1T20 för samtliga skador, och har, beroende på vapen, ett maxvärde. En dolk kanske har maxvärde 3 och ett svär har maxvärde 10. Dolken kan maximalt orsaka 3 i skada och svärdet maximalt 10 i skada.
Man slår 1T20 och överstiger resultatet maxvärdet, så har man tillfogat maximalt med skada (3 resp 10). Det är alltså lättare att med ett litet och smidigt vapen, göra maxskada (man har mao mer kontroll över ett sådant vapen), än ett svärd. Däremot kan båda vapnen fortfarande göra skråmor och de olika vapnen gör olika mycket maxskada. Men det är lättare att få maxskada med ett 'lätthanterligt' vapen, och man kan få högre maxskada med ett 'större vapen'...
Håller den tankegången? Är det trovärdigt?
Chans att lyckas...
Jag tänkte ett system mellan 1-20 (t20). Men har tagit bort alla 'träffområden'. Däremot får man ev. avdrag för miljön (kanske står i vatten), eller ådragit sig en skada... etc.
Jag är ute efter ett system som 'flyter som vatten' och som är 'trovärdigt'.
mvh