What are they good for?
Vad fan är strid bra för? Varför fokar många spel på strid?
1) Effekten av strid är skada och det är lika kul att vara skada irl som i ett rollspel där
2) skadans enda uppgift är att försämra en rollperson.
3) Den slutgiltiga effekten är död och hur kul är det att dö? Det kan i bästa fall lämna en känsla efter sig och i sämsta fall så slår man bara fram en ny karaktär ungefär som att börja om i ett dataspel.
Sen har vi de som tycker att strider ska vara väldigt dödliga. Varför då? För att de fortare ska ta slut? Nej förmodligen för att det ska vara farligt att strida (en del av spelets premiss). Fast om man vill avlsuta strider snabbt för att strider är tråkiga så är det ju nåt fel.
Strider är alltså en konflikt typ som är mycket tråkigare än sociala konflikter där målet är att övertala någon och gör man inte det så måste man lösa problemet på annat sätt. Ett misslyckande är alltså inte = död och förluster är inte lika med att man försämras.
Så vad har du gjort för att strider ska kännas roligare?
Har du förbättrar anfallsdelen med spelighet, narrativitet eller simulativt. Vad är det som är kul?
Har du förbättrat skadedelen? Eller funkar det här med traumatrösklar och beskrivande skador ändå ganska bra generellt? Eller har du en annan lösning?
Eller gjorde du både och? Eller ska man bara chilla på stridsfronten och inrikta spelets fokus på andra delar?
Jag började bygga om mitt spel mycket utifrån det här med strider och att de inte var spännande nog och gick i flera fällor. Jag återkommer vart det tog mig då jag är klar dock.
Vad fan är strid bra för? Varför fokar många spel på strid?
1) Effekten av strid är skada och det är lika kul att vara skada irl som i ett rollspel där
2) skadans enda uppgift är att försämra en rollperson.
3) Den slutgiltiga effekten är död och hur kul är det att dö? Det kan i bästa fall lämna en känsla efter sig och i sämsta fall så slår man bara fram en ny karaktär ungefär som att börja om i ett dataspel.
Sen har vi de som tycker att strider ska vara väldigt dödliga. Varför då? För att de fortare ska ta slut? Nej förmodligen för att det ska vara farligt att strida (en del av spelets premiss). Fast om man vill avlsuta strider snabbt för att strider är tråkiga så är det ju nåt fel.
Strider är alltså en konflikt typ som är mycket tråkigare än sociala konflikter där målet är att övertala någon och gör man inte det så måste man lösa problemet på annat sätt. Ett misslyckande är alltså inte = död och förluster är inte lika med att man försämras.
Så vad har du gjort för att strider ska kännas roligare?
Har du förbättrar anfallsdelen med spelighet, narrativitet eller simulativt. Vad är det som är kul?
Har du förbättrat skadedelen? Eller funkar det här med traumatrösklar och beskrivande skador ändå ganska bra generellt? Eller har du en annan lösning?
Eller gjorde du både och? Eller ska man bara chilla på stridsfronten och inrikta spelets fokus på andra delar?
Jag började bygga om mitt spel mycket utifrån det här med strider och att de inte var spännande nog och gick i flera fällor. Jag återkommer vart det tog mig då jag är klar dock.