Nekromanti Stridkonster igen...

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag förstår inte vad det är du syftar på.

Vad menar du med hälften kvar?

Jag ska försöka förklara igen. Först lär man sig _stridskonsten_, regelmässigt består det av själva FV:n. Det enda den gör är att ge dig momenten, ex. Calansvärd Ob3T6 och Bucklare Ob2T6. Sedan, när man kan grunden tillräckligt bra, specialiserar</B> man sig, med ett antal svåra, men effektiva tekniker. Dessa kostar en enhet styck, och betraktas som vanliga specialiseringar, förutom att de inte ger +1 på FV:n.

Det är i stort sett som att lära sig en stridskonst på riktigt. Om man nu är jättebra på en stridskonst, så behöver man inte vara bra på en annan, även om det är samma moment i. Det är fortfarande (antagligen) helt olika tillvägagångssätt.

/RipperDoc - lättare än man kan tro

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: light o heavy

...och då är det inte särskilt stor skillnad relativt sett. Iaf inte om du tänker skaffa ett högre fv...

Men framför allt... de är lika lätta att förbättra efter att rollpersonen är skapad...


Jonas...
Grisodlare...!?
 

virus

Veteran
Joined
24 Jul 2000
Messages
78
Location
Umeå
Re: light o heavy

Men framför allt... de är lika lätta att förbättra efter att rollpersonen är skapad...

Hmm...det är lite underligt faktiskt...

// /images/icons/crazy.gif [color:green]virus</font color=green>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Stridkonster igen...(OT)

"Den unika stridskonsten är till för att lära en person hur bra som helst."

Man kan inte bli hur bra som helst...sådeså! /images/icons/cool.gif

Det finns de som förstår. /images/icons/tongue.gif

Orkar inte läsa hela alltet. Många inlägg...

/Sir Foilan - på ett förvirrat humör

"A dark seed of evil is grown"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Lika lång tid men ändå inte?

"Men framför allt... de är lika lätta att förbättra efter att rollpersonen är skapad..."

Var ligger problemet? FC simulerar till stor del hur mycket tid man har lagt ner att träna, eftersom det är träningstiden som avgör hur mycket man ökar. Om person A lägger ner 100 timmar borde han rimligtvis ha lika många poäng att spendera som person B som också spenderar 100 timmar på samma sätt. Eftersom Eon inte har några inbyggda kostnadsfaktorer (vad ska man med det till? Det är bara jobbigt) så borde 100 timmar innebär att både A och B kan göra lika mycket med det.

Dessutom kan jag inte tänka mig att det tar längre tid att lära sig rundsparkar i shaolin chuan fa (får väl betraktas som en tämligen unik stridskonst) jämfört med motsvarande rundspark i sambo eller krav maga (två ovanliga stridskonster) eller tae kwon do (en typisk vanlig rundspark), och lägger tre elever med samma förutsättningar ner 100 timmar vardera så borde de logiskt sett bli lika bra på rundsparkarna efter den tiden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: O(n^2)

"Detta innebär ju att man minst kan dubbla antalet utövare per generation."

Förmodligen skulle antalet tränade personer öka med mer än så - mästaren kan ju ta sig an två nya när de gamla är fullärda - men jag räknar med ett naturligt bortfall av i medel alla utom en per generation på grund av olyckor, sjukdom, arbetsskador (alla andra skolor som vill testa den berömda unika skolan) och ett och annat flarne som tappar intresset. På det stora hela borde det gå rätt jämt upp.

"Är då "unik" verkligen en bra term? Vore inte "få elever" + "lärd av mästare" en bättre beskrivning av det som sker? Det vore nog mera realistiskt också om man använder vår värld som mall."

Jag kan hålla med om att terminologin är missvisande, men det är förbaskat jobbigt att skriva "få elever + lärd av mästare" på rollformuläret. Beteckningen "unik" beskriver fenomenet tillräckligt bra (eller i alla fall resultatet av det) och är trevligt kort, så med en enkel förklaring borde den kunna sväljas även av den mest obstinat ordmärkande rollspelaren.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
jaja, jag ger upp. men jag tycker fortfarande jag har rätt. Vad jag menade var dessutom att du hade sagt att teknikerna bara var grädden på moset i en stridskonst, då menade jag på att mina RP bara hade lärt sig teknikerna och jag undrade vad allt det som inte är grädden på moset i stridskonsten är då, men skit samma.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Men... Men ... Men en stridskonst består väl för f*n av olika tekniker? eller menar du att när man väl har lärt sig teknikerna i en stridskonst så har man hälften kvar? Inte regelmässigt sett hoppas jag för då har en massa av mina RP en hel del studerande framför sig =). Hmm, en stridskonst är väl inte riktigt som tex. Tai kwon-do eller va fan det nu heter. Jag menar där lär man sig ju hur man slår ett slag eller sparkar på rätt sätt, i en stridskonst lär du dig att klämma in ett slag på just det stället där det gör som mest ont, eller kanske hur du gör för att slå extra snabbt.
Vad är en teknik då? Om vi tar ripost som exempel. Det man gör är att helt enkelt blockera och kontra, något som vissa kampsporter är väldigt bra på, bla just taekwondo som förövrigt över väldigt mycket kontringar (visserligen är ripost en beväpnad variant, men jag kan ge mig faen på att kendo håller på med sånt). Att lära sig att slå och sparka på rätt sätt leder till slut till att man lär sig avancerade sätt att slå och sparka och slå "rätt", dvs tekniker.

"Det där går inte fort gamla russin!"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: ovanlig->unik

Majoriteten av de stridskonster vi har idag är dock "sportifierade" och är om inte oanvändbara i strid så onödiga, eftersom verkligheten på slagfältet ser annorlunda ut.
Får jag välja mellan att slåss mot någon som kan tae kwon do och någon som kan krav maga så väljer jag helt klart killen som kan tae kwon do - han är för inlåst i filosofin och stridskonstens former, så där har jag kanske en chans. Killen som kan krav maga kan alla fula tricks - de är liksom en del av stridskonsten - så där blir jag slarvsylta innan jag hinner säga "ecklestiastikminister".


Å andra sidan har den som går på en "försportad" kampsport fördelen att verkligen ha tränat in att se när motståndaren tänker anfalla och oavsett hur stilrent detkommande anfallet har så har du i alla fall en chans att hinna försvara dig. Om du går på t. ex. Krav Maga så finns nog risken att du vat vad du ska göra mot motståndaren, men du kommer alltid skeunden för sent. Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet av hur krav maga eller sambo lärs ut men jag vet att en stor del i taekwondons träningar går ut på sparring och att finta och läsa av motståndaren. Jag har provat lite, väldigt lite krav maga, och från vad jag har hört av andra som hållt på längre med det så kan jag hålla med om att det är ihopsatt för att vara så brutalt effektiv som möjligt, så jag skulle kanske inte heller vilja möta någon krav maga student som är bra på vad han gör. Och för att gå tillbaka till att vissa sporter har blivit "sportifierade" och därmed fått en lite sämre stidsklang, så är även Sambon indelad i strids och sportsambo.

/Niklas -som förmodligen låter lite desperat i sitt försvar av taekwondo.

"Det där går inte fort gamla russin!"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: Der Verskräcklige Spielführer!

Du kan lära dig en unik stridskonst från början även om du inte är vapenmästare. Bara du får "Vapenmästere" som kontakt eller nått sånt (det står i krigarens handbok vid stridskonsterna).

"Det där går inte fort gamla russin!"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: Der Verskräcklige Spielführer!

Beträffande många utövare av en unik stridskonst, titta på Sung. Där kan till och med magikerna Sungs lära (eller vad den nu heter). Jag vet inte hur många stridsmunkar det finns i Sung, men jag har fått intrycket att de är en hel del.

"Det där går inte fort gamla russin!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lewis Carrol

Förmodligen skulle antalet tränade personer öka med mer än så - mästaren kan ju ta sig an två nya när de gamla är fullärda - men jag räknar med ett naturligt bortfall av i medel alla utom en per generation på grund av olyckor, sjukdom, arbetsskador (alla andra skolor som vill testa den berömda unika skolan) och ett och annat flarne som tappar intresset. På det stora hela borde det gå rätt jämt upp.

Hum... Hårt liv för de stackars stridskonstutövarna. En enklare lösning skulle kunna vara att anta att det enbart är en av eleverna som får förtroendet att föra konsten vidare, men det kanske är en smaksak :)

Jag kan hålla med om att terminologin är missvisande, men det är förbaskat jobbigt att skriva "få elever + lärd av mästare" på rollformuläret. Beteckningen "unik" beskriver fenomenet tillräckligt bra (eller i alla fall resultatet av det) och är trevligt kort, så med en enkel förklaring borde den kunna sväljas även av den mest obstinat ordmärkande rollspelaren.

Personligen tycker jag inte det är så extremt jobbigt att skriva "ensam elev till mästare". Speciellt inte när det faktiskt beskriver sakläget till skillnad från det abstrakta begreppet "unik". Det är IMHO jobbigare att förklara varför "unik" skall tolkas som "ensam elev till mästare" än att helt enkelt ta mod till sig och skriva tre ord till.
Även detta kanske kan sägas vara en smaksak. EOD?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Generationsklyfta

"Hårt liv för de stackars stridskonstutövarna."

Det är mest hårt liv för de flesta, inklusive stridskonstutövare. Jag tror inte att sjukdom och olyckor skulle drabba stridskonstutövare i mindre grad än andra, och dessutom tillkommer problemet med att ha studerat en berömd stridskonst då alla tuffingar vill utmana en...

Så med den normala livslängden på en person i ett pseudofeodalt samhälle (omkring de fyrtio eller så) så är jag inte så förvånad om bara en av kanske åtta elever överlever så länge att han kan lära upp nästa generation.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det hemliga knepet

Är det inte lustigt att mästaren lever för att lära åtta elever under tiden hans elever dör som flugor?

Kanhända låter han dem lära sig försvarsteknikerna den hårda vägen /images/icons/crazy.gif
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Moset är FV:n och momenten. Med bara teknikerna kan du förstås inte göra någonting, du kan du inte grunderna isf. Momenten gör att du kan slå på folk över huvud taget, och FV:n ger dig större chans att lyckas.

Jag skulle bra gärna vilja veta vad det är som du tycker är rätt, för ännu har jag inte riktigt förstått vad det är du förespråkar.

/RipperDoc - ser inte problemet

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Lika lång tid men ändå inte?

Problemen är... /images/icons/smile.gif

I princip...

Du vill lära dig Heavy till FV 6 vilket blir... öööhh... 15 p om du vill kunna alla tolv teknikerna.
Jag vill lära mig Light till FV 6 vilket blir 5 p OM vi antar att teknikerna i Light kostar lika mycket som de i Heavy, vilket inte är säkert (p.g.a. skillnaderna i vad en teknik kostar för unika resp vanliga stridskonster, vilket innebär att det inte är säkert alls att det tar lika lång tid att lära sig samma rundspark i olika stridskonster i Mundana iaf... /images/icons/wink.gif). Du måste lägga 15 p för FV6 och jag 5p. OK så långt. Vi kommer ihåg förhållandet mellan antalet poäng och översätter det rakt av till timmar... du lägger ner 3 ggr så lång tid som jag... för 6 ggr så mycket kunskap...
Nästa gång ska vi bli riktiga experter på och tänker(med nårra chips påsar till SL) skaffa FV 18 bägge två. Nu behöver du helt plötsligt bara lägga ~1,5 ggr(har inte räknat exakt, bara en gissning) fler poäng 6 ggr så mycket kunskap... (hmm...?) (Vissa pedagogiska effekter av att du har mer av lärarens uppmärksamhet men det känns ändå som stora skillnader...)

Sedan går vi ut på ett fredligt äventyr. Vi lyckas båda få in varsin uppercut i ett krogslagsmål. Efter äventyret är det inte längre någon skillnad på svårigheten att höja FV... trots att du kan Heavy och lär dig mycket mera på att höja FV i Heavy med ett steg, och bara använt precis samma slag som jag gjorde...

"Dessutom kan jag inte tänka mig att det tar längre tid att lära sig rundsparkar i shaolin chuan fa (får väl betraktas som en tämligen unik stridskonst) jämfört med motsvarande rundspark i sambo eller krav maga (två ovanliga stridskonster) eller tae kwon do (en typisk vanlig rundspark), och lägger tre elever med samma förutsättningar ner 100 timmar vardera så borde de logiskt sett bli lika bra på rundsparkarna efter den tiden."

Och jag håller helt och fullt med... den som lägger 100 timmar på träning borde höja lika mycket...
Om du och jag med Heavy resp Light tränar 100 timmar får vi lika många chanser att höja våra fv... skillnaden är att du blir bättre på många fler tekniker än jag... dvs inte bara rundsparken och uppercutten som jag lagt alla mina 100 timmar på, utan du får tio tekniker till på köpet... alltså för samma 100 timmar lär du dig 6 ggr mer...
Såå... om du oxå lägger 100 timmar på rundspark och uppercut som jag gjorde, skulle vi bli ungefär lika bra på dessa tekniker... men då borde du å andra sidan komma efter med dina andra tio tekniker...

"Eftersom Eon inte har några inbyggda kostnadsfaktorer (vad ska man med det till? Det är bara jobbigt)"
Antagligen just detta som gör att det blir konstigt för mig...? När det är färdigheter som är så lätta som stridskonster att jämföra med varandra iaf...

Jonas...
Grisodlare...!?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ett helt paket Liljeholmen!

"Du vill lära dig Heavy till FV 6 vilket blir... öööhh... 15 p om du vill kunna alla tolv teknikerna.
Jag vill lära mig Light till FV 6 vilket blir 5 p OM vi antar att teknikerna i Light kostar lika mycket som de i Heavy, vilket inte är säkert (p.g.a. skillnaderna i vad en teknik kostar för unika resp vanliga stridskonster, vilket innebär att det inte är säkert alls att det tar lika lång tid att lära sig samma rundspark i olika stridskonster i Mundana iaf... )."


Ahaaaa! Nu ser jag vad problemet är! Du har förväxlat konstruktionskostnaden med köpekostnaden!

När man konstruerar en stridskonst pusslar man ihop den för ett antal poäng enligt KV-15, och då kostar teknikerna enligt KV-18. Sedan, när du har konstruerat stridskonsten, glömmer du bort KV-18 helt och hållet. Zip. Nada. Forget it.

Från och med nu räknas nämligen varje teknik som en teknik som kostar en enhet eller ett förbättringsslag, inte en poäng - det är stor skillnad på "poäng" och "enheter". Enheter och förbättringsslag används för att bli bättre. Poäng används för att konstruera stridskonster, inte för att bli bättre i den. Och kostnaden i KV-18 är kostnad i poäng, inte i enheter. Äpplen och päron, du vet!

"Och jag håller helt och fullt med... den som lägger 100 timmar på träning borde höja lika mycket...
Om du och jag med Heavy resp Light tränar 100 timmar får vi lika många chanser att höja våra fv... skillnaden är att du blir bättre på många fler tekniker än jag... dvs inte bara rundsparken och uppercutten som jag lagt alla mina 100 timmar på, utan du får tio tekniker till på köpet... alltså för samma 100 timmar lär du dig 6 ggr mer..."


Du får inte teknikerna på köpet. Du kan inte använda teknikerna förrän du har spenderat en enhet (i rollpersonsgenerering) eller ett förbättringskryss (erfarenhet) på att skaffa tekniken. Du kan ha FC 27 om du vill, men har du inte skaffat tekniken Hög spark för en enhet eller ett förbättringskryss kan du inte rundsparka i pannbenshöjd hur mycket du än vill. Se även grundreglerna under Specialiseringar s. 80 och under Förbättringsslag s. 81. Där står hur man skaffar specialiseringar, och dessa regler appliceras även för att lära sig teknikerna i en stridskonst.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Äpplen och päron...?

*Suck*
På jobbet och kan inte kolla tabellerna...
Utesluter inte att iaf nåt av ljusen tändes...

Men i det andra fallet som du tar upp.
Försöker vara tydligare...
Specialiseringar och tekniker, helt OK, men i mitt exempel antog jag att både du och jag kunde alla tekniker i resp. stridskonst och alltså inte behöver bry sig mer om dessa... det är enbart FV-höjning som avses...

Du kan stridskonsten Heavy, FV12 med teknikerna (rundspark, uppercut,c,d,e,f,...k,l; 12 st) av vilka du redan lärt dig allihop...
Du tränar sedan X timmar på stridskonsten (dvs teknikerna (rundspark,...,k,l;12st) för att få en chans att höja ditt fv i Heavy...
Jag kan stridskonsten Light, FV12 med teknikerna (rundspark, uppercut) som jag redan lärt mig.
Jag tränar också X timmar och får en chans (samma chans som du hade ovan) att höja min Light-stridskonst...

Jag har lagt X timmar på två tekniker. Du har lagt X timmar på tolv tekniker...
och vi har samma chans att öka FV på resp. stridskonst...

Vad jag avser är alltså höjning av FV genom träning (ensam eller med lärare) när man spelar med RP:n. Inte genom att köpa för erfarenhetspoäng vid skapandet av RP:n

Jonas...
Grisodlare...!?
 
Top