Re: Stridselefanter - Nojja
Benen är ungefär halva totala längden, arm ca 3/8, huvud utan hals ca 1/8 på en vuxen människa (hämtat från teckningskurs). I och för sig är dessa värden variabla beroende på att alla individer skilljer sig från varandra. En "ickemänsklig" varelse kan också särskilja sig så exakt hur långa lämmar etc han har är svårt att säga. Men ca 1,24 m ben. Dessa skulle inte släpa i marken på en stridshäst då den har en mankhöjd på mellan 140-180 cm. Dessutom sitter du inte så att fulla längden ben når rakt ner, benen är något vinklade.
En elefant däremot har tre meter i manken (+-beroende av rasen). Att därifrån nyttja annat än spjut/lans/pik och avståndsattack anser jag ganska omöjligt. Man har nyttjat bärstolar i många århundraden från elefant och då verkar ju inte avståndsvapen vara en dum idée. Att ta sig upp och ner från elefant är ju inte svårt, då de ridtränade elefanterna ofta har knep att hjälpa till med...
En vänligt placerad fot är bra stigpinne.
Vad det gäller stridselefanter så finns dock problemet med deras opålitlighet. Dessa varelser var inte farliga bara för fienden, utan även för de egna. Men det är "beside the point". Elefanter har mycket styrka och tålighet, men de är inte effektiva med betattack. Då kommer snarare krosskador före, eftersom elefanten snarare trampar ihjäl folk än "betar" dem. Respektive knuffar, buffar och "snablar" undan fienden. Snabeln är något man som motståndare bör undvika... om man vill vara i stridbart skick en längre tid.
Kragghästen är inte en stor ridhäst, utan snarare ett klövjedjur. Kraggbarbarer rider ytterst sällan, det är om jag förstått det under deras värdighet - de har ju styrka och uthållighet nog att ta sig fram alldeles själva. Men... jag kan ha fel... Krille? Någon?