Nekromanti Stridselefanter

MovinGalt

Warrior
För att vara liiiite mer seriös (inget ont sagt om min vandöda elefant! :gremmad:) Så rekommenderar jag att sätta fast någon form av bestyckning längst fram på betarna. Kanske huvuden av morgonstjärnor, spjutspetsar eller liknande. Sen kan man ju ha ett schabrak av trä - lamell, eller kanske i metall (tungt!). En mask är ju också väldigt skräckinjagande, så det är alltid bra.

/MovinGalt - gillar fortfarande vandöda mer

Jag har faktiskt spelat en rollperson med en stridselefant.
Det var en Zolod-dvärg från Zolod-Renk-Ellal som hade elefantträning som hobby.
Dock tror jag aldrig elefanten var i strid, den röjde bara undan dörrar och andra irriterande hinder.

Kenzui

Warrior
jo som movingalt tror jag det var som snakade om en utgröpt mega tank typ. men jag skulle kunna säga att visst men inte utgröpt bara utan kanske att man fyller den med nånting typ sand. så bepansar man och allt det, men så har man som en plattform man står på med en ballista=) skit bra! typ som lizardmen i whfb!!! HA DET BRA!!!

Kenzui

Warrior
Re: Ge mej en död drake,hundra meter sytråd och en ek!

haha så långtid av rollspelande och fummel på 2t6 jag hade nog som SL inte dödat alla utan bara gett dom ett problem av nåt slag=). men riktigt cool ide med hyggelmonsterna!!! det finns så mycket m,an kan göra som nekromantiker om man håller sig borta från jargiska kjesardömet=). HA DET BRA!!!

Kenzui

Warrior
Re: Stridselefanter, oh my god!!

men asså dom är ju så sega inte dumma så att det är svårt att förstå det. =) det är ju balanserat så att alla hatar dom i princip så dom får ju inte tag på bra grejor istället, iaf inte när jag är SL då kommer dom knapt in på fast landet haha jo men inte städer oftast! HA DET BRA!!!

Kenzui

Warrior
Re: Nu glider vi ifrån!

jo med bara betarna så gör den nog krosskada för att dom e ju inte riktigt vassa, men dom får väll nån special regel att dom penetrerar lättare eller hur man vill se det. tänk själv att den drar in den i magen på dig, då blir det nog kross med inslag av att den går igenom magen på dig tror jag iaf. så krosskada men den får bara en extraskada typ organskada eller direkt död!? man bör ju dö om den går igenom hur som helst eller? ahh HA DET BRA!!!

Sankt Creigh

Warrior
Re: Stridselefanter, oh my god!!

Håller helt och fult med. Vilken "speciell" (oseriös) spelstil. Inte bara stridselefanterna då, utan framförallt den där vandöda pansarvagnen. Men som sagt, bara ni har roligt.
" Den där vandöda pansarvagnen " , Jag hoppas inneligt Näcken att du förstår att man får ta denna diskussion med en nypa salt då en del inlägg spårade ur en aning.

Och nu fan i mig kräver jag att du förklarar för mig varför det skulle vara, som du skriver, speciellt och oseriöst att spela med en elefant som riddjur?
Efter vad jag har kunnat läsa mig till så vill jag väl minnas att det står´(i Tirakboken tror jag) att trukher använder sig av elefanter som riddjur... eller misstar jag mig??

Mvh

Creigh

Sankt Creigh

Warrior

Den där elefanten påminner mej när min Nekromantiker skulle göra en odöd drake. Min SL byggde ett äventyr som byggde på detta. Jag planerade i en hel vecka, gjorde ritningar och skaffade kontakter och annat. När äventyret började skaffade jag en enorm ek som vi gjorde plankor av. Sedan skickade vi vår ondskefulla hord av vandöda(2 nakna zombies) som lyckades stjäla 20meter rep och en sablans massa sytråd. Sedan kom problemet, draken . I en månad av rollspelande hittade vi vår Drake. Tyvärr levde draken och efter en massa smygande, byggande på en vandöd arme(20naknazombies med yxor), ett lönnmord och en massa muckande med Jargiens kejsare så hade vi vårt draklik. Ritualen tog enorm tid, kraft och pengar så klart. Vid sista slaget på OB2t6 fumlade jag. Zombiedraken vaknade, gick bärsärk och alla dog. Efter detta grymma äventyr lovade jag SL att aldrig planera något som detta igen. Tiden gick och gick och nu fick jag en ide med en flygande odöd arme av hyggelmonster
Låter lite skrämmande det där... :gremooo:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Stridselefanter - Nojja

Benen är ungefär halva totala längden, arm ca 3/8, huvud utan hals ca 1/8 på en vuxen människa (hämtat från teckningskurs). I och för sig är dessa värden variabla beroende på att alla individer skilljer sig från varandra. En "ickemänsklig" varelse kan också särskilja sig så exakt hur långa lämmar etc han har är svårt att säga. Men ca 1,24 m ben. Dessa skulle inte släpa i marken på en stridshäst då den har en mankhöjd på mellan 140-180 cm. Dessutom sitter du inte så att fulla längden ben når rakt ner, benen är något vinklade.

En elefant däremot har tre meter i manken (+-beroende av rasen). Att därifrån nyttja annat än spjut/lans/pik och avståndsattack anser jag ganska omöjligt. Man har nyttjat bärstolar i många århundraden från elefant och då verkar ju inte avståndsvapen vara en dum idée. Att ta sig upp och ner från elefant är ju inte svårt, då de ridtränade elefanterna ofta har knep att hjälpa till med... :gremsmile: En vänligt placerad fot är bra stigpinne.

Vad det gäller stridselefanter så finns dock problemet med deras opålitlighet. Dessa varelser var inte farliga bara för fienden, utan även för de egna. Men det är "beside the point". Elefanter har mycket styrka och tålighet, men de är inte effektiva med betattack. Då kommer snarare krosskador före, eftersom elefanten snarare trampar ihjäl folk än "betar" dem. Respektive knuffar, buffar och "snablar" undan fienden. Snabeln är något man som motståndare bör undvika... om man vill vara i stridbart skick en längre tid.

Kragghästen är inte en stor ridhäst, utan snarare ett klövjedjur. Kraggbarbarer rider ytterst sällan, det är om jag förstått det under deras värdighet - de har ju styrka och uthållighet nog att ta sig fram alldeles själva. Men... jag kan ha fel... Krille? Någon?

Ingtar

Veteran

Du säger att en kragghäst inte är ett stort riddjur?

Kragghästen är ju större än en nordlanshäst!!!
En nordlanshäst väger ju ca 1ton och är lite större än en vanlig häst!

Så jag tycker nog att kragghästen är ett stort riddjur.

(Jag har stått brevid två nordlanshästar och det dundrar i marken när de galopperar förbi, man känner sig inte speciellt stor mot dem ska jag ta och lova). :gremsmirk:

HerrBjörn

Warrior
Jag tror på det Creigh säger..
Jag köper det..
Stridselefanter finns ju bland annat i Mühad´s ordern vid namn:
Ökenslättens Beskyddare ..
De bör ju också ge mer skada än ObK3T6+2 tror jag det är i
skada med ett rejält stamp..
Om deras betar är för trubbiga och stora så skulle det inte förvåna mig om truhken skulle vässa dem så att de ger en stabil skada..
Försök skaffa en elefant ba..
det blir nog asbra.. :gremgrin:

HerrBjörn

Warrior
Re: Vandöd!

Lägg till rang 4: Flyga, så blir den extra rolig
Så nu har vi inte bara världens farligaste krigsmaskin..
Vi har världens (troligtvis ända) farligaste vandöda dumbo som
fly´ger runt på slagfältet och tokdödar allt den ser..
Skulle vara askul men troligvis lite oseriöst då det är assvårt
att reanimera något så stort och sedan få det att flyga :gremshocked:
Herrans hälsingland, milda makaroner!!
Av alla sjujka grejjer jag hört var detta nog det värsta...
:gremlaugh:

HerrBjörn

Warrior

JAg tar tillbakla det jag sa tidigare..
Detta var det sjukaste jag någonsin hört talas om!!

- fummel på 2T6 == Ödet ironi :gremlaugh:

HerrBjörn

Warrior
Re: Vandöd! [OT]

Håller med..
Men du..
Det där med att draken löpte amok och dödade er alla..
Kan inte det varit spelledarens sätt att säga "lägg ner verksamheten och spela normalt!!" eller har jag fel??
SL:s är fulla av dolda meddelanden och kryptiska meningar
så du bör nog inte köra på det där med hyggelmonstrena lr?
SKÅL----> :tekopp:

HerrBjörn

Warrior

Stridselefanten är nog ganska farlig i strid men vill
inte Truhker (speciellt bazirk och frakk och din är ju Bazirk)
stå i första lad och "charga" ihjäl fiendena själva?
Det verkar lite dumt att han skulle sitta på en elefant med
båge lr armborst..
Det är nog mer tirakernas uppgift..

Fast om en armé med Elefantkrigare kommer mot en så är
det bara att släppa ut en armé av möss som härjar runt i leden
och skapar kaos för hela slanten :gremgrin:
Värsta motattacken :gremcool:

Sankt Creigh

Warrior

Kul idé det där om motattacken...
Och jag tänkte mest på Elefanten i transportsyfte då min trukhjävel är halt... :gremcrazy:

// Creigh

Syeth-hd

Warrior

det är sådant som påminner en om
att oväntade saker kan hända på minsta
punkter. du fick iallafall något att pyssla med.