Nekromanti Stridselefanter

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Stridselefanter - Nojja

Förlåt men den väger ca 400 kilo den lilla rackarn och är 140-145 cm i manken. Var du fick ton ifrån vet jag inte. Var det inklusive häftigt tung packning eller?

Kragghästen har 5 plus på styrka och tål och är då lite större än nordlänningen, men den är fortfarande en relativt (jämför kraggbarbarernas storlek) liten häst, inget man direkt gör till stridshingst.

Tills nya boken om bruksdjur kommer ut så låter jag det vara lite osagt exakt vad som gäller vidare när det gäller just dessa hästar, dem kanske minskar i storlek... vad vet jag. :gremsmile:

MovinGalt

Warrior
Reanimerade russinlimpor med magiska örhängen[OT]

JAg tar tillbakla det jag sa tidigare. Detta var det sjukaste jag någonsin hört talas om!!
Arrgh!
Jag måste ta tillbaka min plats som den med mest flippade skapelser! I will retuuuuurn!

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Stridselefanter - Nojja

:gremsmile: Helt ok. Det är lätt hänt. Nordsvenskar ska du titta på bland draghästar typ eller jämföra dem med stridshästar och ja, de väger tungt. Skillnaden mellan vår svenska Nordsvensk och en stridshäst (oavsett Eon eller vår verkliga värld) är att stridshästen ofta var kortare i kroppslängden, vilket gav den högre rörlighet. Skillnaden till fantasy (och därigenom Eon) och verkliga medeltida stridshästar är också storleken... de hästar man tror bar den medeltida riddaren sägs ha varit mindre än våra dagars arbetshästar - ca 140-150 i mankhöjd och runt 700 kilo. Fantasys hästar är mer alla våra tiders Shirehästar dvs runt 180-210 cm i manken och strax runt ett ton i vikt. Fast, jag tror jag håller mig till lite mindre djur. Har haft att göra med Shirehästar och en sur sådan kan vara väldigt otrevligt. :gremsmile: Så är det smidigheten också, det underlättar att ha en stridshäst som är snabb i vändningar, utöver viktbärande... :gremsmile: En tung häst är inte lika smidig som en lättare...

Åh andra sidan är det inte skojigt även om en liten ponny sparkas. Snacka om "kick az". Aoch.

:gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Hm... ObK9T6, jag tror nog att du är död... :gremsmile: Eller åtminstone illa skadad.. :gremsmile:

Häst... stridshäst bakåtspark ObK8T6... jag du mår inte bra efter att en häst kickat dig. Egen erfarenhet av ett bett säger att trots att hästen nafsade så hade jag tur. Elakt blåmärke och konturer av tänderna något igenom... skadan varade i lite över en månad återigen hästen nafsade bara, jag hade tre lager kläder (jacka, tröja och t-shirt) så jag klarade mig bra. Om hästen verkligen velat göra mig illa... Hoven som den hafsade ut mig ur spiltan snuddade mig bara och den gjorde ont mycket längre tid - blåmärke över hela övre delen av låret i nära två månader (eller var det tre. minns inte)

Allt hänger ju på hur väl odjuren träffar dig och hur allvarligt det är menat. De flesta skulle inte stå pall för elefantens skada, vilket ju är meningen. De är kraftfulla, men styrkan ligger inte i att horna utan att mosa. :gremsmile:

Mina tankar bara... egna erfarenheter förändrar perspektivet på upplevelsen och skadan. Jag vill inte komma i kläm med en verklig elefant... :gremsmile: