Re: Strid
...men poängen är att strid tenderar att få liv i hela spelgruppen
Kan det vara så, att mycket strid där man strävar efter att "göra mest" är ett tecken på att övrigt rollspel är dåligt? Folk sitter och kluddar på sina rollformulär, allmänt ointresserade av vad som händer, tills de blir överfallna och då blir plötsligt alla entusiastiska och engagerade och vrålar "han är min", medan den stackars klent byggda stråtrövaren i höftskynke slänger sin bräckliga klubba och springer, tätt förföljd av en hoper blodtörstiga, poänghungriga krigare, rustade med tvåhandssvärd och drakskinsrustningar... Strid kan vara kul om det är en del av allt annat och inte lyfts fram hela tiden som det enda roliga momentet i rollspelandet. Jag tror att stridande med tillhörande poäng-, och prylutdelning kan vara att ge konstgjord andning åt en döende kampanj, och i så fall är det inte kul.
Jag gillar en liten strid emellanåt även om jag inte har något behov av dem längre, beror ju förstås på vilket typ av spel man lirar.
Just i DoD är det lätt hänt att striderna blir mekaniserade, om man inte är fantasifull. Systemet som sådant är helt ok, tills man bara slår mekaniskt enligt invanda mönster. Men i så fall är det kanske inte främst systemet det är fel på...
...men poängen är att strid tenderar att få liv i hela spelgruppen
Kan det vara så, att mycket strid där man strävar efter att "göra mest" är ett tecken på att övrigt rollspel är dåligt? Folk sitter och kluddar på sina rollformulär, allmänt ointresserade av vad som händer, tills de blir överfallna och då blir plötsligt alla entusiastiska och engagerade och vrålar "han är min", medan den stackars klent byggda stråtrövaren i höftskynke slänger sin bräckliga klubba och springer, tätt förföljd av en hoper blodtörstiga, poänghungriga krigare, rustade med tvåhandssvärd och drakskinsrustningar... Strid kan vara kul om det är en del av allt annat och inte lyfts fram hela tiden som det enda roliga momentet i rollspelandet. Jag tror att stridande med tillhörande poäng-, och prylutdelning kan vara att ge konstgjord andning åt en döende kampanj, och i så fall är det inte kul.
Jag gillar en liten strid emellanåt även om jag inte har något behov av dem längre, beror ju förstås på vilket typ av spel man lirar.
Just i DoD är det lätt hänt att striderna blir mekaniserade, om man inte är fantasifull. Systemet som sådant är helt ok, tills man bara slår mekaniskt enligt invanda mönster. Men i så fall är det kanske inte främst systemet det är fel på...