"Jag kan pröva att göra ett antagande:
Att slåss inom olika kulturer skiljer sig inte så mycket (irrelevant mycket för rollspelsregelnivån) för den vanlige medborgaren som skyddar sig mot t.ex. en tjuv när han/hon gick för nära en mörk gränd."
Jag tror ditt antagande är helt korrekt. Skillnaden uppkommer genom träning och genom att man anammar ett ideal. Länder (områden) och även organisationer (yrkesgrupper) har olika kridarideal. Legionären och gladiatorn slåss på helt olika sätt och med olika syfte även om de levde i samma land och samma tid. Man ska nog inte stirra sig blind på geografiska områden.
Ett sätt att börja kanske är att plocka fram "arketyperna" (kommer inte på något bättre ord) för krigare/soldat/idrottsutövare och andra våldsverkare i varje kultur. Desto mer erfarenhet och träning desto närmare arketypen kommer man, i början handlar det mer om inviduella skillnader på instinkt, rädsla och agressivitet.
Sen kan vi också fråga oss om tjuvar, rånare och andra personer utan träning men kanske en viss erfarenhet av strid har skillnader i stridskonsterna, från kultur till kultur. Antagligen inte (i alla fall inte så stora att de behöver tas upp i reglerna). En rånare på Roms bakgator slåss nog på ungefär samma sätt som en kinesisk eller arabisk rånare.
Mycket går att lösa genom rollspelande om reglerna hålls simpla. T.ex. jag spelleder Phoenix Command, ett detaljerat stridssystem. Reglerna gör skillnad på snabbhet och träffchanser beroende på erfarenhet. Men reglerna gör inte (men vissa små undantag) skillnad på tankesättet på de som slåss utan det är upp till spelledaren (mig) att se till att en oerfaren soldat inte uppträder på samma logiska och kallblodiga sätt i strid som en veteran.
Detta står dock inte någonstans i reglerna vilket jag tycker det borde göra. En annan spelledare som jag känner spelar alla motståndare på samma sätt oavsett bakgrund (välutbildad soldat eller seven eleven rånare) vilket jag tycker är irriterande.
Så det kanske skulle räcka för dig att göra ett väldigt enkelt och generellt stridssystem och sedan ge spelledaren arketyper för olika personer i strid. Arketypen skulle då förklara hur den typen av person agerar i strid och hur spelledaren ska förklara personens stridsmetod. förhoppningsvis smittar detta över till spelarnas sätt att spela strid. Bara en tanke...
http://www.accessdenied.net/cgi-bin/profile?4139