Re: Obalans
Visst måste man ha någon form av grundläggande kunskap om något man ska lära sej, men denna kunskap är man ju inte förbjuden lära sej och jag tror att den t.o.m. ingår i själva träningen för färdigheten, den där första kostnaden på 2 poängen för 5 i FV på en färdighet du tidigare hade 0 i exempelvis.
Och vad jag menade med att lära sej en stridskonst helt från scratch, en man själv utvecklar, var inte att man börjar med alla moment och tekniker direkt från början, utan börjar med ett fåtal och sedan successivt lägger till fler och fler (genom träning, studier och eventuellt undervisning) och även höjer sitt Färdightesvärde i det.
Varför man skulle behöva ett FV18 (!), som enligt mej endast en stormästares mästares farfar bör ha, för att få lägga till tekniker till en stridskonst ser för mej endast ologiskt ut. Då resonerar jag som så att om man då tränat på en stridskonst i många, många år, så bör man ha blivit rätt fäst vid den och personligen anse att den är den ultimata stridskonsten, bla, bla, bla. Och konservativ och nöjd som man då borde vara så ändrar man inte på sin stridskonst. Faktum är ju även att ändringar kan innebära fundamentala ändringar på hela stridskonsten, vilken då blir en ”annan” stridskonst (åtminstone inte riktigt samma) än den man tränat på i alla dessa år, och då borde man, om rätt skall vara rätt, i själva verket få sänkt FV. Har man däremot ett lågt FV så borde dessa ändringar inte vara lika fatala, utan kunna vänjas om efter ett kort tag.