Nekromanti Stridskonster

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Hur gör man om man har en vapenfärdighet och vill ha en stridskonst med samma vapen? Att man lär sig stridskonsten från noll låter inte rimligt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Lättlärd

Kör från noll och så är du lättlärd upp till det givna färdighetsvärdet.
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Egna regler?

Är det så enligt de skrivna reglerna eller har du själv hittat på regeln?

Jag har inte sett nån sån regel i boken alternativt tolkat reglerna fel...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Egna regler?

Är det så enligt de skrivna reglerna eller har du själv hittat på regeln?

Det finns inte skrivet någonstans. Det är däremot ett av förslagen som dök upp när frågan diskuterades senast, här på forumet.
 

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Re: Egna regler?

Själv tänkte jag kanske att man automatiskt får samma FC i stridskonsten som i vapnet, men utan några andra moment.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Egna regler?

Själv tänkte jag kanske att man automatiskt får samma FC i stridskonsten som i vapnet, men utan några andra moment.

Det är också en variant, men där finns vissa problem.
Menar Du verkligen moment, eller är det tekniker Du syftar på? I båda fallen finns det konstigheter...

Vi tar det första exemplet med moment: Antag att Du har nivå 12 i Svärd, specialiserat mot 'slagsvärd', samt att Du har nivå 8 i Sköld, specialiserat mot 'riddarsköld'.
Nu får Du möjligheten att lära Dig 'Riddarträning'. Det skulle innebära att Du får 'slagsvärd' och 'riddarsköld' som moment, men att Du saknar 'stridssvärd' och 'lans'? Dessa (stridssvärd och lans) måste senare byggas in i stridskonsten enligt reglerna för att lägga till nya moment. Då är den stora frågan, vilken nivå skulle Du få i stridskonsten?

Om vi kikar på teknikerna, så blir problemet lite annorlunda: Antag att Du har en trukh med nivå 14 i Svärd, specialiserat mot 'storsvärd'. Nu får trukhen möjligheten att träna St Eoboths teknik (högst otroligt, men vi säger så för exemplets skull). Skulle trukhen då få nivå 15 i St Eoboths teknik, fast utan en enda teknik? Regelmässigt skulle det kanske fungera, men logiskt sett så tror jag att fäkttekniken skiljer sig alldeles för mycket mellan en vilt bankande trukh och en väl utformad stridsteknik.
...och även här har vi problemet med andra stridskonster som innehåller många olika moment. Antag att någon har nivå 15 i Svärd, men bara nivå 6 i Dolk. Vad skulle nivån bli om man började träna en stridskonst som innehåller båda vapnen som moment?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Obalans

Isåfall är det ju mycket bättre att lära sig 'svärd' Sen kan man nästan alla stridskonster, och det är bara att lära sig tekniker. Lite obalanserat, va?
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: Obalans

Nej, inte direkt.....det tar fortfarande 80 timmar / teknik ifall du har en lärare.

Och jag tycker inte att SL borde tillåta dig att utveckla en egen stridskonst under spelets gång om du inte redan kan någon som du kan utveckla.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Re: Obalans

Mne om man väljer svärd från början och så får man automatiskt S:t Eoboths teknik. Sedan väljer man all de tekniker och lägger enheter. Då försvinner felet med stridskonster, nämligen att man bara behärskar ett fåtal vapen.

Jag har rätt!
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Obalans

Njaääää... Så funkar det ju inte riktigt... Har du färdigheten svärd så kan du hantera det utan att hugga det i benet på dig själv. Du kan hugga, sticka eller lägga bredsidan i skallen på dom. Du kan parera motståndarens anfall, men du kan ju inte stridskonster för det. Stridskonster är ju ett förfinat sätt att slåss på. Förfinat och förbättrat. Vilket ger dig ett övertag i strid.....
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Obalans

Lite trist att inte kunna ha friheten att skapa något nytt bara för att man börjat spela med karaktären. Faktiskt kan man ju träna sej i olika färdigheter, så varför inte träna sej i en stridskonst, from scratch alltså?
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Obalans

Man måste ju ha nån form av kunskap om det man ska försöka lära sig, det går ju inte att lära sig nåt som man inte har en susning om. För att kunna utveckla nya tekniker och moment i en stridskonst man redan har så ska man ha FV 18. Då borde det vara rätt självklart att man inte kan lära sig en helt från scratch.
Vapenfärdigheter har man ju redan en grundchans i, RÖR/2 så dom behöver man inte lära sig från scratch...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Obalans

Visst måste man ha någon form av grundläggande kunskap om något man ska lära sej, men denna kunskap är man ju inte förbjuden lära sej och jag tror att den t.o.m. ingår i själva träningen för färdigheten, den där första kostnaden på 2 poängen för 5 i FV på en färdighet du tidigare hade 0 i exempelvis.

Och vad jag menade med att lära sej en stridskonst helt från scratch, en man själv utvecklar, var inte att man börjar med alla moment och tekniker direkt från början, utan börjar med ett fåtal och sedan successivt lägger till fler och fler (genom träning, studier och eventuellt undervisning) och även höjer sitt Färdightesvärde i det.

Varför man skulle behöva ett FV18 (!), som enligt mej endast en stormästares mästares farfar bör ha, för att få lägga till tekniker till en stridskonst ser för mej endast ologiskt ut. Då resonerar jag som så att om man då tränat på en stridskonst i många, många år, så bör man ha blivit rätt fäst vid den och personligen anse att den är den ultimata stridskonsten, bla, bla, bla. Och konservativ och nöjd som man då borde vara så ändrar man inte på sin stridskonst. Faktum är ju även att ändringar kan innebära fundamentala ändringar på hela stridskonsten, vilken då blir en ”annan” stridskonst (åtminstone inte riktigt samma) än den man tränat på i alla dessa år, och då borde man, om rätt skall vara rätt, i själva verket få sänkt FV. Har man däremot ett lågt FV så borde dessa ändringar inte vara lika fatala, utan kunna vänjas om efter ett kort tag.
 

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Oj! Förtydligande

Ojsan. Vad jag menade var att man ska få stidskonsten utan tekniker och andra moment, som man sedan får lägga till enligst reglerna.
 

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Re: Egna regler?

Jo, det va förstås tekniker jag syftade på.

Stryk det där med moment, eftersom det var en felskrivning från min sida.

Det där med trukhen tycker jag inte allss är ologiskt. Han har ju FC 14 i svärd. Det betyder att han inte är vilt bankande, han har ju tränat. Problemet kan ju dessutom lösas med att han, som säkert föredrar vilt bankande, får gå i lära hos någon som lär ut en stridskonst med tekniken bärsärkagång i istället.

Om man vill ha in fler moment tycker jag att man får börja med ett och sedan få in fler moment enligt de regler som finns.

Jag tycker inte Neogames förklaring till skillnaden på stridskonster och vapenfärdigheter är särskilt tillfredsställande, har man nivå 20 i svärd så betyder det att man är jätteduktig på att slåss på ett oförfinat sätt. Medan har man nivå 7 i en stridskonst är man helt enkelt bara kass på att slåss på ett förfinat sätt. Man tycker ju att någon med nivå 20 i svärd borde ha börjat använda sig av någon av de tekniker som ingår i stridskonster under tidens gång.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Obalans

Men med stridskonster så kan man ju inte läsa sig till kunskapen, inte heller lära sig den själv. Man måste ha kunskap i ämnet för att kunna studera det. Alltså detta gäller för stridskonster. Sen så kan jag iofs förstå varför Neogames gjorde reglerna om stridskonster så svåra, alltså inlärningsprocessen. Stridskonster är svåra, avancerade och alldeles fantastiska. Därför ska det inte vara lätt att lära sig som. FV 18 är en rätt bra nivå för att utveckla stridskonster.
Tänk dig en stridskonst från början, som ska läras ut till en massa elever, om mästaren som precis lärt sig stridskonsten har FV 8 i den så kommer han nog inte lära ut speciellt mycket. Det låter rätt så dumt.
Men du kanske tänker som så att någon måste ju ha utvecklat stridskonsterna från scratch, och då kan ju inte dom ha haft FV 18 i den från början. Så visst, jag förstår ditt tankesätt...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Obalans

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man måste ha kunskap i ämnet för att kunna studera det.

<hr></blockquote>

Jag vet inte om jag förstår dej riktigt här. Hur som helst så anser jag det som så att man får kunskap inom ämnet när man studerar det. Och då, när man studerar det, så får man, om man inte redan har dem, även de grundläggande kunskaperna på ett eller annat sätt. Det är hur som helst inräknat på träningen.

Jag menade aldrig att man skulle läsa till sej en stridsteknik, även om det kanske är möjligt (dock inte lätt i all fall), utan snarare att man antingen kopierar olika tekniker från andra fäktares stilar genom observation, lär sej enstaka tekniker av en annan mästare, eller upptäcker genom egen stridserfarenhet på ett sorts evolutionärt sätt vilka tekniker (som man kommit på själv genom slump, fast de fortfarande är samma tekniker regelmässigt som nämns i Eons regler) som är bäst anpassade för olika situationer o.s.v. Där med så kan jag fastställa att jag inte håller med dej om att man inte kan komma på tekniker själv. Hur har teknikerna annars kommit till, om inte genom slump på tidigare nämnda vis?
Vidare så tycker inte jag en person med FV 8 kan titulera sej mästare och dessutom ta sej an elever. Detta är ju bara en början och han är inte mer än en nybörjare själv i sin stil och bör därför träna sej till högre nivåer innan han antingen kan kalla sej mästare eller känna att stilen är mogen för utlärning.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Obalans

Jag måste faktiskt hålla med dig där. Nånstans kommer ju stridskonsterna ifrån! Vem lärde sig dom från början? Så visst, då borde man kunna utveckla en egen stridskonst, utan någon grundchans i det. Men då måste man nog diskutera det noggrant med SL innan man får chansen.
Hur gör man då när man utvecklar en stridskonst? Det måste ju finnas nån egenskap man har som man kan använda, kanske stridsvana eller vapenfärdighet?
Vad hade du tänkt?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Obalans

Som du sa bör det diskuteras med SL, men jag skulle kunna tänka mej att det beror lite på hur man vill utveckla stilen.
T.ex. så kanske en karaktär är tämligen erfaren med sitt slagsvärd. Han bestämmer sej för att börja utveckla en stridskonst med sina erfarenheter som grund, och därmed bör han utgå på något sätt från sin färdighet Svärd. Hur vet jag dock inte riktigt, men om man bara använder sitt sunda förnuft och funderar igenom vad man vill åstadkomma och under vilka förutsättningar och med vilka metoder så kan man nog komma på något bra, i samråd med SL som sagt.
Men att sedan få ett bra värde och de önskade teknikerna och momenten etc. på sin egna stridkonst borde vara en ytterst långsam procedur. Det på grund av många anledningar.
T.ex. så är det ju lättare att bli bra på något om man har klara mål och vet vad man strävar efter, men det kan ju vara mindre lätt att ha just klara mål på något som inte är uppfunnet av någon tidigare. Man har ju dock riktlinjer och möjligen en liten filosofi bakom det, men att veta precis hur den ska se ut fullbordad bör nog bara en person som bemästrat ett flertal stridskonster.
Dessutom så är själva träningen komplicerad. Antingen sker den genom att man "skuggfäktas" eller att man träningsduellerar mot någon. Det borde ju dock även gå att bli undervisad på enstaka tekniker av andra mästare eller att man genom slump hittar rörelser (tekniker) som är framgångsrika.
Att komma på verklighetstrogna regler kring allt det här är nog väldigt komplicerat. Men regler behövs nästan aldrig om du frågar mej. Bara man har en hyfsad uppfattning om de redan existerande reglerna så kan man lätt komma på egna som fungerar tillräckligt bra.

En fråga som kvarstår är ju dock med vilken färdighet man ska använda vid attack. Om ens nya stridskonst innehåller svärd, och man redan har svärd till tredubbla värdet eller liknande så borde man ju inte behöva använda sej av sin stridsskolas låga värde eftersom man redan är skicklig med just svärdet.
 
Top