Skador
Puh! Vad har jag gett mig in på?
Kroppspoäng
Alla varelser i hela världen har 30 Kroppspoäng (KP).. En hob har 30 KP och en drake har 30 KP.. De tål dock skador lite annorlunda (se nedan - Naturligt skydd).. Ju mer skadad en varelse blir, desto svårare blir dennes handlingar.. (Denna tabell står på rollformuläret)
<table border="1" style="margin-left:100px;" cellspacing="0"><tr><th>Skada</th><th>Modifikation</th></tr><tr><td align="center">0-5</td><td align="center">±0</td><tr><tr><td align="center">6-10</td><td align="center">-1</td><tr><tr><td align="center">11-15</td><td align="center">-2</td><tr><tr><td align="center">16-20</td><td align="center">-3</td><tr><tr><td align="center">21-25</td><td align="center">-4</td><tr><tr><td align="center">26-30</td><td align="center">ur spel</td><tr><tr><td align="center">30+</td><td align="center">Död?</td><tr><tr><td align="center">Kritisk</td><td align="center">-5</td><tr></table>
Har en kombattant 12 i skada så får denne -2 på alla handlingar denne försöker utföra, inklusive Fysik-slag om det skulle behövas.. Vid mer än 30 i skada så finns det en risk att personen dör men det har du redan läst om, om du har läst igenom trådstarten (under punkten "Slå eventuellt ett Fysik-slag")..
Får personen 10+ i skada under en attack så får denne en kritisk skada.. Hur den kritiska skadan ter sig varierar men det kan vara alltifrån slå medvetslös och kapa av senor till bryta ben och hugga av lemmar.. Om någon utav spelarna får 10 eller mer i skada mot någon underhuggare som mest är till för att slås ner så får spelaren beskriva hur denne oskadliggör motståndaren..
Vapenskador
Vapenskadorna slås inte fram längre, utan istället så har de ett värde som adderas till Vapenfärdigheten.. Jag hade tänkt mig indelningen något som såhär..
<table style="margin-left:100px" cellspacing="5"><tr><td>Nävar</td><td>±0</td></tr><tr><td>Dolkar</td><td> 1</td></tr><tr><td>Lätta Enhandssvärd</td><td> 1</td></tr><tr><td>Tunga Enhandssvärd</td><td> 2</td></tr><tr><td>Lätta enhandskrossvapen</td><td>1</td></tr><tr><td>Tunga enhandskrossvapen</td><td> 2</td></tr><tr><td>Lätta Enhandsyxor</td><td> 2</td></tr><tr><td>Tunga Enhandsyxor</td><td> 3</td></tr><tr><td>Stickvapen</td><td>2-4</td></tr><tr><td>Stångvapen</td><td>2-4</td></tr><tr><td>Kättingvapen</td><td> 2</td></tr><tr><td>Pilbågar</td><td>1-2</td></tr><tr><td>Armborst</td><td>1-3</td></tr><tr><td>Arbalest</td><td>3-4</td></tr><tr><td>Slungor/kastvapen</td><td>1-2</td></tr></table>
Där har du också vilka indelningar bland vapenfärdigheterna jag har..
Tvåhandsvapnena orkar jag inte skriva upp.. Om du undrar hur jag har kommit fram till värdet så har jag tagit maxskadan för vapnet och sedan kört den genom BC-tabellen.. En handyxa (1T6+2) ger en maxskada på 8, vilket är BC 2.. Den har alltså ett vapenvärde på +2.. Av en ren tillfällighet så är vapnena Palladiums böcker också graderade mellan skalan 1-5.. Jag måste ju kunna använda dem, nu när jag en gång köpt dem..
Naturligt skydd
Jag vill på något sätt ta bort naturligt skydd och istället så har jag hittat på en term som heter Skadekapacitet.. Det är samma värde som BC för Fysik.. Detta värde får kombattanten lägga till alla vapenskador som denne tillfogar andra men också dra av från de skador som denne ådrar sig under strid..
Så en hob med en Fysik på 6 ger 1 i skada och får dra av 1 i skada på alla skador mot andra respektive från andra..
Ett troll med en Fysik på 23 däremot kan ge 5 i skada på sina attacker medan denne kan dra av 5 i skada på de skador denne får..
Rustningar
Dessa drar av på skadan som vanligt men istället för att rustningar bara har ett värde i hur ogenomträngligt materialet är så är det dessutom inbakat hur stor yta som materialet skyddar.. Tanken är att alla rustningar i sin rustningskombination räknas ihop och att alla halva (0,5) avrundas nedåt.. Om en rustning består av enbart ett enda material så får hela rustningssammansättningen +1 i skydd (vilket jag visar med kolumnen "hel").. Detta för att jag inte tycker att ringbrynja ska passa ihop med andra rustningstyper..
<table style="margin-left: 100px" cellspacing="5"><tr><td></td><td align="center">40%
bål</td><td align="center">20%
armar</td><td align="center">10%
huvud</td><td align="center">30%
ben</td><td align="center" valign="bottom">100%
hel</td><td align="center" valign="bottom">totalt</td><tr><td>Tjockt tyg</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0</td><td align="center">+1</td><td align="center">=3</td></tr><tr><td>Läder</td><td align="center">1</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">+1</td><td align="center">=4</td></tr><tr><td>Härdat läder</td><td align="center">2</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">+1</td><td align="center">=5</td></tr><tr><td>Brigadin</td><td align="center">3</td><td align="center">0,5</td><td align="center">0,5</td><td align="center">1</td><td align="center">+1</td><td align="center">=6</td></tr><tr><td>Fjällpansar</td><td align="center">3</td><td align="center">1</td><td align="center">0,5</td><td align="center">1</td><td align="center">+1</td><td align="center">=6</td></tr><tr><td>Ringbrynja</td><td align="center">4</td><td align="center">1</td><td align="center">0,5</td><td align="center">1</td><td align="center">+1</td><td align="center">=7</td></tr><tr><td>Lamell</td><td align="center">5</td><td align="center">1</td><td align="center">0,5</td><td align="center">1</td><td align="center">+1</td><td align="center">=8</td></tr><tr><td>Metall</td><td align="center">6</td><td align="center">1,5</td><td align="center">1</td><td align="center">1</td><td align="center">+1</td><td align="center">=10</td></tr></table>
Jag har ingen aning om hur bra rustningarna skyddar egentligen, utan jag försökte istället bara göra spelmässiga avvägningar.. Det ska vara lite småkul att kunna sätta ihop sin egen rustning (eller åtminstone försöka).. Procentsatsen hade jag tänkt ska användas till att få ut kostnad och vikt, för i en annan tabell ska det stå saker som:
Tjockt tyg - vikt: 5 kg - pris: 250 sm
Då får man räkna ut att en tygharnesk (40%) kostar 100 sm och väger 2 kg.. Är det för krångligt/omständigt?
/
Han som fick göra en hel del tabeller
<font size="1">[edit] Lite slarvfel men ändrade vapenskadan på dolkarna till 1 (från felaktiga 2)</font size>