Stridssystem i grova drag

Håller på att för tusende gången knåpa på ett regelsystem för ett fantasyspel (skälet att jag återvände till forumet efter en längre tids frånvaro).

Jag skulle vilja ta tillfället i akt och presentera stridssystemet i grova drag och få lite konstruktiv kritik.

NOT: Alla siffror är placeholders men visar hur saker och ting förhåller sig relativt varandra. +2 anfall är alltså bättre än +1, men vad +2 betyder framgår inte här (blir för omfattande att gå igenom hela spelmekaniken).

NOT 2: Förenklar lite här genom att inte ta upp vapenlängd, avståndsvapen, magi, förmågor, etc. Speciellt vapenlängd kan ha stor betydelse om skillnaden är stor (mäter inte små skillnader) som mellan en dolk och ett spjut.

Stridssystemet

Strid delas upp i actionsekvenser med pauser mellan. Actionsekvenserna är snabba utväxlingar av anfall och går mycket fort, ett par sekunder. Pauserna är längre.

Strider delas upp i delstrider. Man kan röra sig mellan delstrider i pauserna. Varje delstrid utför en hel actionsekvens förrän man växlar över till nästa delstrid. När alla delstrider har tagit sin actionsekvens så har alla delstrider Paus samtidigt. Under Pauser så kan kombattanterna förutom att röra sig mellan delstrider göra speciella Paus-handlingar som påverkar Stridsmoral, Sinnestillstånd, kommande rundas Initiativ och andra saker. Under Pauser kan även Utmattning ske om striden pågått längre tid.

Actionsekvenserna delas upp i Rundor. En runda är bara några tiondels sekunder lång, tillräckligt för ett hugg eller en snabb block. Hur många Rundor en Actionsekvens har varierar beroende på Initiativ samt deklaration av Avsikter.

Initiativ är en resurs (skulle kunna mätas med t.ex. godisbitar). Alla börjar med 10 (?) i början av striden och Initiativet förnyas i varje Paus. Normalt förnyas Initiativet till 10, men kan påverkas av Paus-handlingar. Om Initiativ når 0 under striden får man inte utföra några fler handlingar den rundan och man blir Blottad under nästkommande Runda. Initiativ kan inte bli negativt och inte större än 10.

Högt Initiativ ger bonus på försvar. Det är svårt att få till fullt lyckade anfall på någon med högt Initiativ.

Rundor inleds med att kombattanterna deklarerar Avsikt (helst skulle jag vilja få till detta med snygga kort eller något):

Full attack
Får endast deklareras om man har Moralnivå Modig eller genom att använda Andlig styrka.

Fas 1:
Anfall: +1
Försvar: Inget

Fas 2:
Initiativ: -2

Attack och försvar
Får endast deklareras om man har Moralnivå Stabil eller högre eller genom Andlig styrka.
Fas 1:
Anfall: +0
Försvar: +0

Fas 2:
Initiativ: -1

Fint
Får endast deklareras om man inte har negativa Sinnestillstånd (t.ex. Förvirrad).

Fint är ett anfall som utförs med Sinne. Även försvaret använder sig av Sinne.

Fas 1:
Anfall (fint): +0
Försvar: +0

Slutet av rundan:

Kontring
Fas 1:
Anfall: Inget
Försvar: +1

Fas 2:
Anfall: +0 (om man blev anfallen tidigare i rundan, annars sker inget anfall)

Fullt försvar
Fas 1:
Försvar: +2

Fas 2:
Initiativ: +1 om försvar lyckat

Avbryt (disengage)
Fas 1:
Försvar: +1

Fas 2:
Ute ur delstriden om lyckat försvar, vänta på Paus för vidare handling

Blottad
Fas 1:
Försvar: Inget
Initiativ: +1

Fas 2:
Inget

Man får inte välja en Avsikt som kostar mer Initiativ än vad man har, men det är ok att gå ner på 0 (då kommer man att vara Blottad i nästkommande Runda, dvs en stor risk).

En Runda delas upp i två faser. Under Fas 1 så utförs ens huvudavsikter medan Fas två mest är till för bokföring och eventuella effekter. Alla deltagare utför Fas 1 först i turordning och sedan utför alla Fas 2. (OBS: Måste hitta på bättre ord eller sätt att beskriva detta än Faser)

Den som har högst Initiativ anfaller först i rundan och sedan i turordning. Om två kombattanter har samma Initiativ så går den med högst anfallsbonus från Avsikt först (Full attack går alltså först). Vid lika Initiativ och Anfallsbonus så sker anfallen samtidigt (ouch!).

Om samtliga parter deklarerar Avsikter utan anfall i första fasen så är actionsekvensen avslutad och det är Paus.

Resultatet av en attack:
  • Fullt lyckat: Försvarare träffad och -2 Initiativ (OBS: Skadan kan också ge Initiativförlust)
  • Delvis lyckat: Försvarare får -2 Initiativ
  • Delvis misslyckat: Inget
  • Helt misslyckat: Anfallare får -2 Initiativ

Resultatet av en fint:
  • Fullt lyckat: Försvarare får -4 Initiativ och förlorar eventuella försvarsbonusar från Avsikt för resten av Rundan. Om försvararens Initiativ faller under anfallarens så kan anfallaren välja att direkt utföra en +0 Attack för en kostnad på 1 Initiativ.
  • Delvis lyckat: Försvarare får -2 Initiativ
  • Delvis misslyckat: Inget
  • Helt misslyckat: Anfallare får -2 Initiativ
---

Tanken är alltså att man välja lite olika strategi, t.ex. försöka slå ner motståndaren snabbt eller nöta ner motståndarens Initiativ för att sedan ge nådastöten. Är man flera hjältar mot ett stort monster så kan det vara fördel att försiktigt försöka nöta ner Initiativet.

---

Det var allt den här gången. Hoppas det gick att förstå något.

Rickard

Urverk speldesign
Hur fungerar detta med fyra spelare? Måste de sitta och vänta medan spelledaren kör med en spelare?

Vad händer om en kombattant går ned till 0 och den andre har 10+ i initiativ? Kan den då få göra potentiellt 10 attacker på en sekund med fint?

Vad innebär det att man blir blottad under nästkommande runda? Måste man utföra avsikten Blottad under hela den rundan? Om bara under första handlingen, då får den blottade personen högre initiativ än sin kombattant.

Last edited:
Måste du definiera om/att du är anfallare eller försvarare, då du oftast gör bägge.
Hänger inte riktigt med på frågan. Är det Avsiktsdeklarationen du avser? Där är tanken att det är en kamp om initiativet, dvs hur mycket initiativ är du beredd att offra.

Jag försöker balansera det så att man med hjälp av Paushandling kan skaffa sig ett tillräckligt stort övertag i Initiativ för att kunna anfalla OCH behålla övertag i Initiativ i nästa Runda. Om man däremot har förlorat i Pausen så kan det vara värt att gå på rent försvar för att ha en chans att återta Initiativ.

En ligga under stort i Initiativ är mycket farligt eftersom man riskerar att hamna i situationen att man Blottar sig.

Initiativ är egentligen en dålig term, har växlat mellan att kalla det Balans eller Gard. Inte riktigt nöjd med något av dem.

Quadrante

Grisbonde
Hänger inte riktigt med på frågan. Är det Avsiktsdeklarationen du avser? Där är tanken att det är en kamp om initiativet, dvs hur mycket initiativ är du beredd att offra.
Tänkte högt. Men under en strid så jobbar du hela tiden för att försvara dig. Ett hugg är både ett anfall och parad. Lite förenklat. Övertag (som vi här benämner initiativ) handlar om jag förstår det rätt inte om snabbast och först utan om kontroll?! Men om avsiktsdeklaration är defensiv/offensiv tar man bort missförstånd om att man sysslar med en sak i taget.

edit/ Strör lite tankar runt mig bara. Jag har bara funderat mycket och min erfarenhet är manualer och andras tolkningar av dem. Du har funderat en del och har läst samma manualer men prövat, har det i kroppen, egen erfarenhet. Kör med vad som känns rätt. Det är väl pauserna, dynamiken och besluten du vill åt?

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Vad händer om man är tre mot en? Får den ensamma utföra samma Avsikt mot alla motståndare (ex. kontring).

Hur fungerar detta med fyra spelare? Måste de sitta och vänta medan spelledaren kör med en spelare?
Beskrev nog det lite dåligt.

Bara om de befinner sig i fyra olika Delstrider. En Delstrid kan innehålla fler än 2 kombattanter och kommer oftast att göra det (utom i duell).

Systemet är inte riktigt gjort för at köra t.ex. 6 rollpersoner mot 20 goblins i en enda delstrid. Men spelet och världen är inte en hack-and-slash (det finns inte ens några goblins eller dylikt) så den typen av strider kommer knappt existera. Det är snarare 3-4 rollpersoner mot max lika många motståndare. Och om det är 4 mot 4 så kan det oftast delas upp i två delstrider.

Uppdelningen i Delstrider kan ske baserat på faktiska avståndsförhållanden (inga figurer eller dylikt här dock), t.ex. så kanske 2 rollpersoner går mot bågskytten längre bak medan de andra två angriper snubben med plåtrustningen.

Eller så kan de ske baserat på vem man vill slåss med (egentligen lite samma sak, det blir ett avståndsförhållande baserat på hur man fördelar sig).

Har inte tänkt mer noga än så på uppdelningen.

Vad händer om en kombattant går ned till 0 och den andre har 10+ i initiativ? Kan den då få göra potentiellt 10 attacker på en sekund med fint?
Det är tanken att det finns en Final blow (inte nödvändigtvis för att döda) variant om det blir en extrem skillnad, dvs man använder Initiativskillnaden som en anfallsbonus för ett anfall för att slippa slå många anfall. Detta gäller dock bara om personen med 0 i Initiativ är ensam i delstriden.

Det som hänt i det här fallet är i princip att ena parten har totalt gjort bort sig och tappat balans/gard samt vänt ryggen till fienden medan medan motståndaren står i en perfekt anfallsposition med vapnet höjt för ett perfekt anfall. Det är närmast Game over, om det inte finns kompisar som rädda situationen.

Men i praktiken så är det näst intill omöjligt att det ska inträffa. Det är bara om en part anfaller och totalt fumlar sig flera gånger i rad medan den andra står i totalt försvar. Om man verkligen anfaller flera gånger och fumlar bort sig så bör man inte fortsätta anfalla utan återhämta sig.

Vad innebär det att man blir blottad under nästkommande runda? Måste man utföra avsikten Blottad under hela den rundan? Om bara under första handlingen, då får den blottade personen högre initiativ än den som anfall.
Avsikten är för hela rundan. Skälet att man får Initiativet i början av rundan är för att man ska kunna förlora den under Rundan :) Annars skulle en Blottad person alltid vara på +1 efter rundan, oavsett hur mycket spö hen fått under rundan.

Att bli Blottad är extremt farligt. När Initiativet börjar falla så bör man försöka återhämta sig med Fullt försvar. Och det borde bli rätt naturligt i något läge att alla parter gör det och då blir det Paus.

När man närmar sig de lägre Initiativen så blir det avvägningar om man vågar fortsätta anfalla eller om man vill lugna ner sig. Detta är något jag känner igen från fäktningen och jag vill försöka överföra det till spelsystemet. Eftersom Initiativet också ger bonus på försvaret så blir en Actionsekvens farligare och farligare ju längre in i den man kommer (Initiativen faller). Samtidigt är det ju så att om man väljer att inte fortsätta anfalla så kan det gå till Paus och då återfår motståndarna all sin Initiativ också.

Det är lite trixigt att få till rätt spelbalans i det hela dock :)

Jag har lekt med varianten att Initiativet faktiskt är försvaret (dvs ett och samma värde), men det uppstår lite konstiga situationer som jag inte lyckats räta ut. Men det vore najs eftersom det skulle direkt ge en känsla av farligheten i att anfalla vidare, speciellt om man ligger under i Initiativ.

Tänkte högt. Men under en strid så jobbar du hela tiden för att försvara dig. Ett hugg är både ett anfall och parad. Lite förenklat. Övertag (som vi här benämner initiativ) handlar om jag förstår det rätt inte om snabbast och först utan om kontroll?! Men om avsiktsdeklaration är defensiv/offensiv tar man bort missförstånd om att man sysslar med en sak i taget.

edit/ Strör lite tankar runt mig bara. Jag har bara funderat mycket och min erfarenhet är manualer och andras tolkningar av dem. Du har funderat en del och har läst samma manualer men prövat, har det i kroppen, egen erfarenhet. Kör med vad som känns rätt. Det är väl pauserna, dynamiken och besluten du vill åt?
Målet är inte att få 100% realism på det som fysiskt sker i en strid. Speciellt inte enligt manualerna eftersom de är väldigt tekniska och ofta inriktade på duell eller uppvisningsmatch. Om man läser beskrivningar av folk som faktiskt varit i strid så får man en lite annan bild av strid än i manualerna. Intressant nog så finns det även lite senare Italienska manualer som helt separerar duell med bluntade vapen och duell med skarpa vapen. De ger helt olika råd till de olika situationerna (i bluntad duell är det mycket snyggare tekniker som går djupt in på motståndaren, t.ex. huvudet medan det i duell med skarpa vapen är snabbare och försiktigare anfall mot motståndarens vapenhand som gäller).

Det är mer känslan och de tuffa avvägningarna som jag vill komma åt. Jag vill också kunna få fram karaktärsspelande i striden och möjliggöra många olika typer av kombattanter och strategier (som gärna ska genomföras över flera rundor). För att uppnå det så är jag helt villig att göra avkall på den fysiska realismen. Ren fysisk simulering av strid är rätt tråkigt. Och på samma sätt tycker jag att strid där man bara använder en massa olika Powers/Feats, etc är tråkigt.

Jag skulle t.ex. gärna vilja möjliggöra att smarta spelare kan lägga upp en taktik att trötta ut ett farligt monster i striden genom samarbete. Sen blir det en kamp om de lyckas genomföra den taktiken eller om monstret lyckas slå ut rollpersonerna först.

Quadrante

Grisbonde
Jag skulle t.ex. gärna vilja möjliggöra att smarta spelare kan lägga upp en taktik att trötta ut ett farligt monster i striden genom samarbete. Sen blir det en kamp om de lyckas genomföra den taktiken eller om monstret lyckas slå ut rollpersonerna först
Då är det lite som jag förstod dig. Har du någon fundering på hur du ska tackla att spelaren måste bemästra systemet för att optimera sin person, eller tänker du att det är det roliga.

Vad händer om man är tre mot en? Får den ensamma utföra samma Avsikt mot alla motståndare (ex. kontring).
Samma avsikt gäller, men man kommer bara få anfalla en av motståndarna.

Just den här situationen är dock något som kommer att behöva lite mer arbete tror jag. Det blir lätt en för stor fördel att vara många mot en. I praktiken är det inte så himla lätt för flera personer att lyckas komma åt att anfalla en ensam om det finns utrymme att manövrera (ställ dig inte rygg mot rygg eller mot en vägg om du kan röra dig fritt i stället!).

Eventuellt så kanske det behövs en Paushandling som möjliggör en slagväxling med endast en eller en delmängd av en större mängd motståndare. Typ att man genom en lyckat Rörelsehandling får möjligheten att få till ett par Rundor av strid med en eller ett par av motståndarhopen, men om actionskevensen pågår längre så kommer fler in i striden. Det vore rätt realistiskt, jag känner igen förfarandet från de tillfällen jag testat liknande scenarion.

Då är det lite som jag förstod dig. Har du någon fundering på hur du ska tackla att spelaren måste bemästra systemet för att optimera sin person, eller tänker du att det är det roliga.
Jättebra poäng! Jag tänker lite för mycket utifrån mig själv.

Jag vet dock inte om jag siktar på någon större publik än min egen spelgrupp och då är det inga problem.

Men om jag skulle sprida det till någon annan så måste jag nog ta en ordentlig funderare på hur jag ska göra det lättare att ta till sig.

Kanske skapa en kort manual :)

Zire

Swashbuckler
Initiativ är egentligen en dålig term, har växlat mellan att kalla det Balans eller Gard. Inte riktigt nöjd med något av dem.
Ja, den mest korrekta användningen av termen Initiativ är väl egentligen typ "du har initiativet" när det är den personens tur att agera. Värdet skulle kunna heta Stridsförmåga.

Ja, den mest korrekta användningen av termen Initiativ är väl egentligen typ "du har initiativet" när det är den personens tur att agera. Värdet skulle kunna heta Stridsförmåga.
Håller med om att Initiativ inte är bra. Det bär dessutom en massa felaktiga associationer med sig på grund av tidigare användning.

Stridsförmåga kan förväxlas med själva färdigheten att strida.

Engelskans "Stance" skulle kännas rätt bra eftersom den associerar till "fighting stance", men det finns inte någon bra svensk översättning vad jag kan komma på.

Det jag är ute efter är beskrivningen av att man är i balans och att man har kontroll. Armar, ben och vapen befinner sig där de ska och hjärnan har inte blivit helt överbelastad ännu :)

"Position" är en term som används i fäktning ibland, men det passar inte bra i rollspelssammanhang.

nano

Diehard, death or glory Toad
Hur lång tid ungefär det att spela tar en strid mellan spelargruppen och lika många och skickliga motståndare?

Hur lång tid tar det att spela en runda?