Re: stridserfarenhet & mod
Jag föredrar nog att använda en egenskap, är någon av följande definitivt mindre lämplig?
koncentrationsförmåga, mental snabbhet, självdisciplin, uppmärksamhet
Mycket svårt val. Jag kan inte se något rätt eller fel.
(om mod)
Jag skulle ärligt talat bli förbannad som spelare om jag inte fick agera i strid. Någonstans måste man börja fundera på realism kontra spelglädje och det är inte särskilt kul att bli nerspöad samtidigt som man inte får agera. Det finns andra sätt att ta in mod.
T.ex. En spelare har en viss "modighetsnivå" i början av striden den ger en viss modifikation till alla slag. Modighetsnivån går upp om man klarar sig oskadd ett par rundor men har risk att sänkas igen om man blir skadad eller ens kompisar faller (och man märker detta). Blir det för lågt så riskerar man att bryta ihop.
Har sett en annan variant någonstans på nätet. Det var ett spel med manöverpoäng och beroende på "modighetsnivå" så blev man tvungen att använda ett antal poäng till defensiva åtgärder eller till observation av striden. Men man fick i alla fall alltid ett par poäng över att göra vad man ville med.
Oavsett hur man gör med det är väl någon fom av initiativslag lämpligt att bevara för att använda till exempel för att avgöra om en person lyckas överraska en annan, t.ex. om man plötsligt lappar till den andre i ett gräl?
I exemplet vore det väl lämpligare med ett observationsslag för offret? Resultatet behöver inte heller vara "ja får agera"/"nej får inte agera" utan kan innehålla mer grader, t.ex. "ja får agera fullt ut", "får agera defensivt", "får agera defensivt med -X", "hinner ej agera".