Hej!
Jag har ett stridssystem som jag funderat lite på, som jag helt enkelt slänger in här på forumet. Säg gärna vad ni tror om detta:
Varje spelare har ett antal stridstärningar (T6:or) till förfogande. Först i varje stridsrunda väljer varje spelare hur han vill fördela sina tärningar: defensivt eller offensivt. Lätta vapen ger en extra tärning, tunga vapen drar av en tärning. Sköld och rustning ger extra defensiva tärningar.
Spelrundan börjar med att samtliga inblandade väljer mål för sina attacker. SL väljer dolt för SLP, sedan väljer spelarna.
Alla inblandade slår sina defensiva tärningar och lägger dessa på rad framför sig. De skyddar nu spelaren mot attacktärningar med samma värde, men varje försvarstärning kan bara skydda mot en attacktärning vardera. SL kan om han vill slå ett defensivt slag som gäller för alla SLP.
Varje spelare attackerar sedan genom att slå sina tärningar som valts till offensiva tärningar (attacktärningar). Turordningen spelar mindre roll, alla attacker sker samtidigt. SL slår attacker för sina SLP på samma sätt.
En attacktärning träffar om försvararen inte har en attacktärning med samma siffra. Försvararen kan dock välja att ändå ta träffen för att spara försvarstärningen till attacker från andra motståndare (med tyngre vapen, t.ex.). Värdet på den träffande tärningen avgör vilket kroppsdel som skadats:
1 - Huvud
2 - Höger arm
3 - Vänster arm
4 - Höger ben
5 - Vänster ben
6 - Bröstkorg
Lätt vapen ger 1 skadepoäng, medeltungt 2, tungt 3. Normalt är kanske att ha 3-5 KP i huvudet för en människa.
En skicklig krigare kan ha en eller flera "rerolls" för varje stridsfas.
Man kan också offra en stridstärning till något annat, t.ex. förflyttning, avvakta för att se hur SLP attackerar, byta vapen osv.
Jag har ett stridssystem som jag funderat lite på, som jag helt enkelt slänger in här på forumet. Säg gärna vad ni tror om detta:
Varje spelare har ett antal stridstärningar (T6:or) till förfogande. Först i varje stridsrunda väljer varje spelare hur han vill fördela sina tärningar: defensivt eller offensivt. Lätta vapen ger en extra tärning, tunga vapen drar av en tärning. Sköld och rustning ger extra defensiva tärningar.
Spelrundan börjar med att samtliga inblandade väljer mål för sina attacker. SL väljer dolt för SLP, sedan väljer spelarna.
Alla inblandade slår sina defensiva tärningar och lägger dessa på rad framför sig. De skyddar nu spelaren mot attacktärningar med samma värde, men varje försvarstärning kan bara skydda mot en attacktärning vardera. SL kan om han vill slå ett defensivt slag som gäller för alla SLP.
Varje spelare attackerar sedan genom att slå sina tärningar som valts till offensiva tärningar (attacktärningar). Turordningen spelar mindre roll, alla attacker sker samtidigt. SL slår attacker för sina SLP på samma sätt.
En attacktärning träffar om försvararen inte har en attacktärning med samma siffra. Försvararen kan dock välja att ändå ta träffen för att spara försvarstärningen till attacker från andra motståndare (med tyngre vapen, t.ex.). Värdet på den träffande tärningen avgör vilket kroppsdel som skadats:
1 - Huvud
2 - Höger arm
3 - Vänster arm
4 - Höger ben
5 - Vänster ben
6 - Bröstkorg
Lätt vapen ger 1 skadepoäng, medeltungt 2, tungt 3. Normalt är kanske att ha 3-5 KP i huvudet för en människa.
En skicklig krigare kan ha en eller flera "rerolls" för varje stridsfas.
Man kan också offra en stridstärning till något annat, t.ex. förflyttning, avvakta för att se hur SLP attackerar, byta vapen osv.