Nekromanti Stridsvana > Alla andra stridsfärdigheter?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,852
Location
Eskilstuna
Har nyligen börjat kika lite på reglerna och stötte på ett frågetecken. Är osäker på om jag har förstått det här rätt, så jag tänkte kolla med folk som har bättre koll.

Att skaffa en ny förmåga kostar 20 ET, vilket tar mellan 10 och 20 spelmöten att samla ihop till. Att höja en redan innehavd förmåga kostar bara 10 ET, oavsett vilken nivå man höjer till. Maxnivån är dock 10, vilket tar mellan 45 och 90 spelmöten att uppnå.

Det finns lite olika stridsförmågor som ger en extra attacktärning under särskilda omständigheter – Brottning, Boxare, Bågskytte, Kasta, Knivkämpe, Långa vapen och Yxkämpe. Sedan finns det Fäktning, som ger en extra tärning i strid med svärd, samt Sköldtränad som ger en extra försvarstärning med sköld.

Sedan har vi Stridsvana. Den ger en extra tärning i strid, oavsett beväpning, oavsett närstrid eller avstånd, oavsett attack eller försvar. Den ger dessutom extra TKP.

Varför skulle någon någonsin välja en annan stridsförmåga än Stridsvana? Enda gången det är alls rimligt är ju om man redan har maxat Stridsvana (dvs spelat 45-90 spelmöten med samma karaktär), eller om man känner för att rollspela hårt på att ens karaktär är särskilt kompetent med ett visst vapen (vilket fördomsfullt inte känns helt vanligt inom OSR).

Har jag misstolkat något, eller är det helt enkelt en obalanserad förmåga?

----------

EDIT: Det var visst 2.0 jag hade, för att förtydliga.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Jag husreglade bort den. Tycker inte den ger något som spelet behöver. Sen är jag mycket mer frikostig med xp, men det är för att jag kör kortare kampanjer
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
Version 3.0 har bättre regler för att lära sig nya och förbättra befintliga förmågor. I korthet så är allt mycket billigare. Jag är på resande fot nu men om ingen hinner före kan jag ge dig detaljerna på tisdag.

Och ja, Stridsvana är obalanserad så stryk den eller ändra på något lämpligt sätt. Själv har jag även husreglat så att alla stridstärningar är just stridstärningar, inte anfalls- eller försvarstärningar. Det är måhända inte realistiskt, men det förenklar och snabbar upp spelet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Jag har sett det mer som en feature =)

När du skapar karaktären och vill göra en krigare tar du troligen stridsvana som en förmåga plus ytterligare en stridsförmåga för att maxa antalet starttärningar.

Under spelets gång kommer du sedan fokusera på att höja stridsvana, vilket innebär att du kommer vara en kompetent all around-krigare, men med en liten uppmuntran till att hålla dig till ditt favoritvapen (exempelvis yxor). Det innebär att om du någonsin hamnar i situationen där det inte finns några yxor så kommer du fortfarande vara en kompetent krigare, i stället för att förvandlas till ett hjälplöst spädbarn helt plötsligt.

Och när du slutligen maxat stridsvana, ja då kan du fortfarande bli bättre genom att hänge dig åt specialiseringarna.

Jag tycker stridsvana funkar alldeles utmärkt som den är =)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,852
Location
Eskilstuna
Tack för era tankar, intressant med olika perspektiv och hanteringar! Ska man ändå husregla skulle man ju eventuellt kunna göra så att den enbart ger extra TKP och enbart låter vapenfärdigheterna vara de som ger extratärningar.

Anchorman;n261226 said:
Sen är jag mycket mer frikostig med xp, men det är för att jag kör kortare kampanjer
Samma här, det var länge sedan jag spelade eller spelledde något som var över 10-12 möten. Därefter är vi vanligtvis inspirerade att testa på andra karaktärer, andra miljöer eller andra regler. =)

luddwig;n261227 said:
Version 3.0 har bättre regler för att lära sig nya och förbättra befintliga förmågor. I korthet så är allt mycket billigare. Jag är på resande fot nu men om ingen hinner före kan jag ge dig detaljerna på tisdag.
Mycket uppskattat, tackar!

Osbjer;n261239 said:
Du höjer stridsvana först, sen är det billigare att höja fäktning eller vad du nu har för vapen.
Hmm, jag hänger inte riktigt med. Som jag tolkade är kostnaderna konstanta, oavsett nivå? Men det kanske bara är i 2.0?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
I F! 3.0 får man erfarenhetspoäng (EP) istället för erfarenhetstärningar (ET). Det kostar 4 x ny nivå antal EP att höja en egenskap och 2 x ny nivå antal EP att höja en förmåga. EP summeras även ihop i Äventyrsnivå (ÄN). Varje tiotal som uppnås i ÄN (dvs. 10, 20, 30 osv.) ger en ET att använda på samma sätt som i tidigare utgåvor av spelet. Fördelarna med detta system är att rollfigurerna utvecklas snabbare och att tillgången på ET blir stabilare.

Vidare har jag husreglat precis som du föreslår ceruleanfive och låter Stridsvana ge TKP, inget annat, och det finns inte heller något annat sätt att få fler TKP. Jag har också gjort en del andra justeringar, bl.a. tagit bort att rustningar ger ST. Det är ändå lätt att det blir ohanterligt stora pölar i strid.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,852
Location
Eskilstuna
luddwig;n261361 said:
I F! 3.0 får man erfarenhetspoäng (EP) istället för erfarenhetstärningar (ET). Det kostar 4 x ny nivå antal EP att höja en egenskap och 2 x ny nivå antal EP att höja en förmåga. EP summeras även ihop i Äventyrsnivå (ÄN). Varje tiotal som uppnås i ÄN (dvs. 10, 20, 30 osv.) ger en ET att använda på samma sätt som i tidigare utgåvor av spelet. Fördelarna med detta system är att rollfigurerna utvecklas snabbare och att tillgången på ET blir stabilare.

Vidare har jag husreglat precis som du föreslår ceruleanfive och låter Stridsvana ge TKP, inget annat, och det finns inte heller något annat sätt att få fler TKP. Jag har också gjort en del andra justeringar, bl.a. tagit bort att rustningar ger ST. Det är ändå lätt att det blir ohanterligt stora pölar i strid.

Tack för att du tog dig tid! 3:an verkar helt klart lite mer genomtänkt än 2:an.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
luddwig;n261361 said:
I F! 3.0 får man erfarenhetspoäng (EP) istället för erfarenhetstärningar (ET). Det kostar 4 x ny nivå antal EP att höja en egenskap och 2 x ny nivå antal EP att höja en förmåga. EP summeras även ihop i Äventyrsnivå (ÄN). Varje tiotal som uppnås i ÄN (dvs. 10, 20, 30 osv.) ger en ET att använda på samma sätt som i tidigare utgåvor av spelet. Fördelarna med detta system är att rollfigurerna utvecklas snabbare och att tillgången på ET blir stabilare.
Ah, så det billigaste sättet att bli bättre är att alternera höjningarna så man tar varannan stridsvana, varannan vapenspecifik höjning.

Hade jag kört med de reglerna (jag använder fortfarande den första boken) så hade jag nog också husreglat om stridsvana enligt förslaget att den bara ger TKP.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Läser i 3.1 (pocket):

"Stridsvana: Hur tränad och erfaren din rollperson är på att slåss i närstrid och med olika avståndsvapen. Ger en extra tärning i strid, och en extra TKP. Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar rollpersonens TKP samtidigt,"

Verkar sålunda vara fixat till 3.1:an.

Over and out!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Dunderklumpen;n271246 said:
Läser i 3.1 (pocket):

"Stridsvana: Hur tränad och erfaren din rollperson är på att slåss i närstrid och med olika avståndsvapen. Ger en extra tärning i strid, och en extra TKP. Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar rollpersonens TKP samtidigt,"

Verkar sålunda vara fixat till 3.1:an.

Over and out!
Hur är det löst? Det är ju exakt samma?
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Anchorman;n271248 said:
Hur är det löst? Det är ju exakt samma?
För att nya skrivelsen tydliggör att man inte får nya stridstärningar, bara TKP för nya nivåer. Det vill säga, det som Luddwig husreglat.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Dunderklumpen;n271319 said:
För att nya skrivelsen tydliggör att man inte får nya stridstärningar, bara TKP för nya nivåer. Det vill säga, det som Luddwig husreglat.
Mja, jag skulle väl hålla med Anchorman om att även den nya skrivelsen är tolkningsbar. Det är inte självklart vad som avses.

(N.B. att jag bara kommenterar detta i egenskap av språknörd nu, inte Fantasy-spelare. ;))
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Dunderklumpen;n271319 said:
För att nya skrivelsen tydliggör att man inte får nya stridstärningar, bara TKP för nya nivåer. Det vill säga, det som Luddwig husreglat.
Definitivt inte så jag läser det som står.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Observera att jag är inte ute efter att provocera utan är bara intresserad för rent språkligt intresse: Förklara gärna hur ni läser!

För mig är det nämligen helt uppenbart och utan tolkningsmöjlighet.

Delar upp det lite.

"Stridsvana:

Vid initialt köp: Ger en extra tärning i strid, och en extra TKP.

Vid fler levlar: Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar rollpersonens TKP samtidigt,"

Om jag anstränger mig riktigt mycket kan jag tolka det som att ni läser det som att den sista meningen enbart är till för att understryka att man får ytterligare TKP för varje level men om det vore så så skulle man väl skriva "Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spel ökar antalet extra stridstärningar och rollpersonens TKP."

Eller?

:)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Dunderklumpen;n271392 said:
Förklara gärna hur ni läser!
Jag läser det som att när man ökar stridsvana så ökar man både stridstärningarna och TKP. Sen ett understrykande att detta även gäller TKP (jag vill minnas att det står på ett annat ställe att TKP inte ökar under spel, nämligen).

Om det var tänkt så som du läser det borde det väl stått "Ökar man stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar _bara_ TKP med en tärning" =)
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
OK! Då var det som jag förstod det då. :) Klart är att det kunde önskas ett "bara" där för att tydliggöra.
 
Top